Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Tunel Višňové - Dubná skala tak skoro hotový nebude, stavba výrazne mešká

Premiér Peter Pellegrini tvrdí, že pohár trpezlivosti pretiekol a buď sa zhotoviteľ stavby rýchlo spamätá alebo bude musieť odísť.

Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, predseda vlády SR Peter Pellegrini a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin počas stretnutia s novinármi na mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, predseda vlády SR Peter Pellegrini a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin počas stretnutia s novinármi na mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. (Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)

ŽILINA. Pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové - Dubná Skala už podľa premiéra Petra Pellegriniho pretiekol.

"Ak sa zhotoviteľ nespamätá, v najbližších týždňoch začneme konať. A buď odíde dobrovoľne, alebo s ním rozviažeme zmluvy my, povedal premiér po mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.

Prišli bez ohlásenia

Predseda vlády SR sa na mimoriadnom kontrolnom dni zúčastnil aj s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom.

"Prišli sme bez oficiálneho ohlásenia týždeň dopredu, pretože sme chceli vidieť
skutočný stav na stavbe. Mali sme možnosť z vrtuľníka vzhliadnuť aj väčší úsek cesty, ktorá má viesť k tunelu. Musím povedať, že počas rokovania som vyjadril veľkú nespokojnosť s priebehom celej stavby. Stavba je vo veľkom omeškaní. Už dnes vieme, že nebudú plnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy," povedal Pellegrini.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripomenul, že ide o jednu z najdôležitejších stavieb diaľničného systému.

"Je to stavba, na ktorú čaká pol Slovenska, ktoré denno-denne migruje a musí používať obchádzkové trasy. Len vďaka tomu, že dodávateľ , ktorý vyhral, nie je schopný stavbu odovzdať načas. Toto nemienime na Slovensku tolerovať. Slovenská republika je dobrý zákazník, vždy si za všetko vedela zaplatiť. Ale
očakávam, že sa rovnako dodávatelia budú aj slušne k Slovenskej republike správať. A ak sa k niečomu vo svojich zmluvách zaviažu, tak to majú aj plniť. A keď nie, tak sa s nimi budeme musieť rozlúčiť. Buď po dobrom, alebo po zlom," zdôraznil premiér.

Podpora pre ministra

Zároveň vyjadril plnú podporu ministrovi dopravy pri riešení vzniknutej situácie. "Už pri oneskorenom prerazení tunela som upozorňoval zhotoviteľa na meškanie a práce sa odvtedy nezdynamizovali, ale ešte skôr spomalili. Aj napriek všetkým krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme
reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť," dodal Érsek s tým, že definitívne rozhodnutie o pokračovaní s výstavbou na tomto úseku bude možné urobiť koncom februára.

Skryť Vypnúť reklamu

Extrémne nízka cena

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin doplnil, že splnenie tretieho míľnika je naplánované na 27. decembra 2018.

"S určitosťou môžem povedať, že nebude splnené. Odborný predpoklad splnenia tohto míľnika je podľa súčasnej situácie v tuneli zhruba december 2020. Dohodli sme sa predbežne so zhotoviteľom na ustanovení komisie pre riešenie sporov, kde budú renomovaní medzinárodní stavební inžinieri. Aby posúdili situáciu a dali rozhodnutie. Základný problém tejto stavby je extrémne nízka cena. To, že ju zhotoviteľ predložil, za tým si musí dnes stáť a musí sa s tým nejakým spôsobom vysporiadať on, nie my," konštatoval generálny riaditeľ NDS.

Počiatkov škandál?

Tieňový minister dopravy OĽANO Ján Marosz pre agentúru SITA pripomenul, že problémy na stavbe sú prakticky od začiatku razenia tunela.

Skryť Vypnúť reklamu

"Árpád Érsek je vo funkcii už viac ako dva roky. Aj preto mal mať už dávno pripravené záložné plány. S predsedom vlády ich predstavili až dnes. Avizovali, že ak sa práce nerozbehnú, čo sa podľa našich informácií nestane, vláda začne hľadať novú firmu, ktorá projekt dokončí. Ak sa tak stane, bude to jeden z najväčších škandálov bývalého ministra Jána Počiatka zo Smeru. Ten namiesto najlacnejšej ponuky skúsených dodávateľov - spoločností Skanska a Strabag - dopustil množstvo obštrukcií, aby zákazku dostala firma Dúha pána Miroslava Remetu," reagoval Marosz.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka Višňové Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty.

Ročný sklz

Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa pôvodný termín ukončenia stavby z decembra 2019 posunie, prevádzka by sa mala spustiť do konca roku 2020.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 771
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 279
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 010
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 441
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 994
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 937
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 374
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 252
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 112
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 987
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Peter Pellegrini

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Slovenské tunely

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Autá boli zaparkované pod kalváriou. Sú zo stretnutia ľudí, ktorí si boli uctiť pamiatku Milana Lučanského.

Starostka Kláštora pod Znievom bude situáciu riešiť osadením zákazových značiek.

10 h
V Nolčove prebieha testovanie len dnes.

V Nolčove a na Vrícku prebieha testovanie hladko.

13 h
Karol Bayer, vedúci Odboru krízového riadenia Okresného úradu Martin.

Povzbudivé čísla v regióne sa ešte môžu meniť.

15 h
Počas osláv majstrovského titulu v roku 2010 spolu s Dominikom Hašekom. V pozadí vidno aj Radovana Somíka.

Skúsený útočník Rastislav Špirko chce pomôcť materskému klubu k vytúženému postupu do extraligy. V rozhovore potvrdil, že o možnej spolupráci sa v lete bavil aj so Žilinčanmi a tiež sme sa dozvedeli, aké to je sedieť v kabíne s Dominikom Hašekom či lietať ruským strojom JAK.

18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

8 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23. jan

Už ste čítali?