Roman Krajniak: Éra, keď klub finančne ťahal jeden mecenáš, pomaly končí

Šialené peniaze, ktoré sa točia okolo Ronalda, Realu či Bayernu ani zďaleka nie sú náš prípad. Hovorí špecialista na športový marketing Roman Krajniak.

Fotka s hokejovým grálom Stanley Cupom.Fotka s hokejovým grálom Stanley Cupom. (Zdroj: ARCHÍV RK)

Ako sa zrodila spolupráca popredného odborníka na športový marketing a hokejového klubu HK Martin?

– V lete ma oslovil Igor Pĺž, či by som novému klub nepomohol pri nastavení marketingovej stratégie. Zatiaľ sa nám podarilo urobiť viacero zaujímavých vecí a rozbehnuté to máme celkom dobre.

Športový marketing je oblasť, ktorou sa živíte. V Martine však pomáhate nezištne. Prečo?

– Štandardne si dávam za tieto veci platiť (smiech). Teraz vážnejšie. Pochádzam odtiaľto, chodieval som na zimák fandiť, takže môj vzťah k martinskému hokeju nie je čisto profesionálny, ale je v tom niečo viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V akom stave je športový marketing aktuálne na Slovensku?

– Stále to u nás funguje tak, že takmer za každým klubom treba hľadať niekoho ekonomicky silného, osobu, ktorá podstatnú časť vecí zafinancuje, poviem zjednodušene, z vlastného vrecka. Na príklade futbalovej Trnavy vidíme, že klub zrejme bude mať veľké problémy existovať bez silného mecenáša. Táto éra, ktorú naštartovali Rezešovci v Košiciach či Sparte, sa však pomaly končí. Spartak je najčerstvejším príkladom, že to takto ďalej nemôže fungovať. Doba sa mení a ukazuje sa, že v slovenských pomeroch jeden človek celý klub neutiahne. Pilierov, na ktorých to celé bude stáť, musí byť viac a marketing považujem za jeden z veľmi významných. Aj preto sa mi páči martinská cesta, budovať klub na dlhodobo udržateľnejších základoch. Preto je na jednej strane nešťastie, čo sa nedávno nášmu hokeju stalo, no na druhej strane výhoda, keďže klub môže stavať na pevnejších základoch, na akých stál v minulosti. Ak Martin na tejto ceste vydrží, môže získať oproti ostatným určitý náskok.

SkryťVypnúť reklamu

Existuje akési „marketingové minimum“, ktoré by už dnes malo byť pre každý športový klub samozrejmosťou?

– Predaj vstupeniek online. Je pre mňa nepochopiteľné, že ešte stále niekto od vlastných fanúšikov chce, aby si prišli kúpiť vstupenku do pokladne v čase od 13. do 14. h, keď je väčšina ľudí v práci. Nemať možnosť kúpiť si lístok, klubový šál či dres cez internet je v 21. storočí z pohľadu marketingu trestným činom.

Koľko ľudí treba na to, aby v športovom klube dobre fungovalo marketingové oddelenie?

– Presná odpoveď neexistuje, ale bez toho, aby ste v tejto oblasti začali niečo robiť, sa k žiadnemu číslu nedopracujete. Dobrým príkladom ako na to je hokejová Kometa Brno. Tá nemala pred deviatimi rokmi vo svojich štruktúrach ani jedného človeka, ktorý by sa venoval marketingu. Približne v tom čase sa stal šéfom klubu Libor Zábranský, ktorý pôsobil aj v zámorí a priniesol trochu iný pohľad na vec. Zamestnal na marketingu jedného človeka, pričom dnes na tomto oddelení pracuje už dvanásť ľudí. Tí si na seba vedia zarobiť a ešte donesú do klubu ďalšie peniaze. Dokonca sa venujú charitatívnym aktivitám a určité percento financií, ktoré získajú, venujú komunite. Navyše klub vytvoril 50 až 60 pracovných miest, čo je veľmi slušné číslo. Taký je trend a časom príde i k nám.

SkryťVypnúť reklamu

V Martine pôsobí futbalový klub Fomat, ktorý však nemá ani svoj vlastný štadión. Ako sa takýto klub môže posunúť v marketingovej oblasti?

– Nemôže. Je to ale širší problém, ktorý sa vo všeobecnosti týka financovania športu u nás. Zas si pomôžem príkladom z Čiech. U našich susedov neexistuje mesto, ktoré by dávalo zo svojho rozpočtu na šport menej ako tri percentá. Upozorňujem, že v spomínaných troch percentách nie je zahrnutá údržba, prevádzka či výstavba športovísk. Na Slovenku dávajú mestá na šport v priemer 0,5 percenta zo svojich rozpočtov. Je nemysliteľné, aby mesto ako Martin nemalo vlastný futbalový stánok a klub, či už hrá druhú, tretiu, alebo akúkoľvek ligu, musel chodiť po okolitých dedinách, kde na jednej trénujú deti, na druhej dorastenci a na ďalšej hrajú muži. Kým nebude mať Fomat vlastný stánok, tak ho žiadne aktivity ďalej neposunú. Keď nemáte kde hrať, ako môžete lákať na zápasy divákov, čo ponúknete rodičom detí, potenciálnym partnerom? Vlastný stánok je úplný základ.

Veľká časť verejnosti však vníma šport ako čiernu dieru, v ktorej sa peniaze strácajú, kde športovci podpisujú megakontrakty, ktorých výška sa prieči zdravému rozumu...

– Väčšina naozaj vníma šport cez príjmy Sagana, Škrteľa, Hamšíka či Škriniara. Na Slovensku však máme pol milióna registrovaných športovcov a približne tisíc profesionálov, o ktorých si tiež myslíme, že majú na všetko a všetko si môžu kúpiť. Na základe tejto vzorky tisíc ľudí si vytvárame názor na šport. Zabúdame ale na zvyšných 499-tisíc ľudí, ktorí športujú na amatérskej úrovni. Tí akoby neexistovali. Sčasti k tomuto obrazu prispievajú i médiá, kde sa často hovorí o príjmoch športovcov, ale zas len o tých špičkovo zarábajúcich, ktorých je naozaj minimum. Zo spomínanej tisícky slovenských profesionálov má približne osemdesiat percent príjem pod dvetisíc eur, pričom ich kariéra trvá asi desať rokov. Takto nadpriemerne zarábajúca skupina ľudí nevyzerá. Ak sa na celú vec pozrieme z tohto uhľa pohľadu, tak rýchlo zistíme, aký skreslený pohľad na šport v súčasnosti máme. Šialené peniaze, ktoré sa točia okolo Ronalda, Realu či Bayernu, to ani zďaleka nie je náš prípad.

Blížia sa Vianoce, ktoré majú veľký marketingový potenciál. Ako má s nimi športový klub správne naložiť?

– Stopercentne fungujúci návod neexistuje. Naozaj sa mi veľmi páči, akú cestu naštartovali v martinskom hokejovom klube. Vďaka kreatívnym mladým ľuďom, ktorí doniesli množstvo nových nápadov, robia veci, o ktorých sa oveľa silnejším slovenským klubom ani nesníva. Invencia miestnych mladých ľudí, v dobrom zmysle slova ich dravosť, pozitívne myslenie sú veľkým bohatstvo a ak sa dobre namixujú so skúsenosťou tých, ktorí už v športe niečo preskákali, výsledok sa dostaví.

Často sa diskutuje aj o výške vstupného na športové podujatia. V Martine stojí lístok na hokej tri, prípadne štyri eurá. Je to na prvú ligu málo alebo veľa?

– Spýtam sa, koľko stojí lístok do divadla, do kina, multiplexu? Cena sa blíži k desiatim eurám. Napríklad v divadle sú všetci zamestnanci platení zo štátnych peňazí, v športovom klube z peňazí, ktoré klub vygeneruje vlastnou činnosťou. Treba tiež porovnať, aké hodnoty ten daný produkt prináša. Divadelné predstavenie je primárne určené pre dospelú populáciu, kým na športové zápasy chodí do hľadiska približne 30 percent detí. V Martine teraz máme Rada Somíka, Jána Tabačeka či Jara Markoviča a tie deti sa v nich vidia. Nie sú to žiadni alkoholici, gambleri a prostredníctvom nich naše deti vychovávame, vedieme ich k zdravému životnému štýlu. Pritom kultúra dostáva z verejných zdrojov oveľa viac ako šport. Ani náhodou nie som proti kultúre, tá si takisto zaslúži finančnú podporu, ale šport napriek všetkým argumentom, ktoré sme spomínali, za ňou výrazne zaostáva. Treba sa zamyslieť nad tým, ako tú medzeru zmazať. Teraz sa vrátim k podstate vašej otázky o cene vstupného. Žiaľ, v situácii, v akej sa dnes slovenský šport nachádza, by bolo aj desať eur za lístok málo.

V poriadku, ale keď ponúkneme vstupenku za euro, nepríde na štadión viac ľudí a tým aj viac detí?

– Aj na Slovensku už niektoré kluby skúsili vstupné úplne zrušiť a sľubovali si od toho zvýšenie návštevnosti. Maximálne prilákali o päť percent ľudí viac aj to krátkodobo. Takto to naozaj nefunguje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  2. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  4. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  5. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 338
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 10 252
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 230
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 304
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 387
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 940
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 143
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 034
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 473
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 073
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 666
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 208
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 543
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 226
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 768
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Aktuálne prebieha ďalšia etapa výmeny rozvodov v celkovej dĺžke 4268 metrov v lokalite Ľadoveň.

Rekonštrukcia má znížiť počet porúch.


TASR
 Daniil Kliuchikov strelil všetky štyri góly Bystričky.

Košťany nezaskočili ašpiranta na postup, Vrútky ani Turčianska Štiavnička na svoje zápasy necestovali.


Dielo Reflexe na Signál festivale v Prahe

Prvý ročník Light Art Festivalu premení mesto na veľkú svetelnú galériu.


Radoslav Ďanovský pomohol tímu dvomi gólmi.

Diviaky porazil na jar zatiaľ bezchybné Čierne.


  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 473
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 073
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 666
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 208
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 543
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 226
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 768
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?