Zmluva na tunel Višňové sa ukončí dohodou, stavenisko vypracú

Postup, ktorý zvolila vláda, mala odobriť aj eurokomisia.

V tuneli Višňové - Dubná Skala.V tuneli Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: Foto: TASR)

MARTIN. Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala sa ukončí dohodou. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV), ktorý v stredu na rokovaní schválila vláda.

Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a združením Salini Impregilo - Dúha mala odobriť aj Európska komisia (EK).

Zmluva sa ukončí okamžite, stavenisko vypracú

Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplatenie podzhotoviteľov by zároveň malo byť v rámci dohody zabezpečené formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom.

Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania , mal by sa tiež navýšiť príspevok z fondov Európskej únie (EÚ).

Diaľničiari sa pokút nevzdajú

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty.

V prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať.

Jednou z podmienok EK bola tiež detailná inventarizácia staveniska za účasti zhotoviteľa.

Zhotoviteľ nevie tunel dokončiť bez ďalších peňazí

Národná diaľničná spoločnosť ukončí zmluvu so zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., pretože zhotoviteľ deklaruje, že nie je schopný stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy o dielo.

SkryťVypnúť reklamu

"Zhotoviteľ úseku v polovici januára predložil návrh na ukončenie kontraktu s NDS na realizáciu diaľničného úseku z dôvodu, že bez poskytnutia platby v minimálnej výške 100 miliónov eur nad rámec platnej zmluvy o dielo nie je schopný pokračovať vo výstavbe," informovala v stredu hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

NDS podľa zmluvy o dielo, legislatívy Slovenskej republiky a Európskej únie takúto platbu nad rámec platnej zmluvy o dielo nemôže poskytnúť.

V dohode o ukončení zmluvy sa NDS prioritne sústredila na tri ciele, a to uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.

Návrh obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ. V prípade, ak tak neurobí, NDS zabezpečila, aby podzhotovitelia boli vyplatení z novej bankovej záruky zhotoviteľa.

SkryťVypnúť reklamu

Odchádzajúci zhotoviteľ po inventarizácii stavby, ktorá sa uskutoční do troch mesiacov, opustí stavenisko.

Vyhlásia novú súťaž, sprejazdnenie predpokladajú v roku 2023

"Nový zhotoviteľ vzíde z transparentnej súťaže, v ktorej nastavíme konkrétne transparentné podmienky, pričom rýchlosť dostavby bude jedným z kritérií.

Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov," uviedla Michalová. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať.

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.

"NDS urobí všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023," dodala Michalová.

Celý postup, ktorý NDS dohodla, bol predstavený Európskej komisii a tá ho principiálne odobrila. Zároveň sa financie z eurofondov budú môcť využiť na dostavbu úseku po splnení jasne definovaných podmienok.

Navýšenie príspevku z Bruselu

Nevýhodou, ktorá vyplýva z tohto riešenia, sú podľa materiálu z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby náklady spojené s dokončením projektu. To však môže byť kompenzované navýšením príspevku z EÚ.

Rizikom tiež podľa rezortu dopravy môže byť dodržanie prísnych pravidiel verejného obstarávania, ktoré kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) aj Komisia.

Alternatívou k dohode by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS. To by však podľa rezortu dopravy prinieslo množstvo rizík. Jedným z nich by bolo oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov z dôvodu obštrukcií zo strany zhotoviteľa a prípadné blokovanie staveniska.

Ďalšími nevýhodami by bola strata časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto úseku diaľnice aj nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka získané z EÚ i ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku.

MDV upozornilo, že v rámci tejto alternatívy by mohli vzniknúť aj dlhodobé spory.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 336
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 10 018
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 907
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 465
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 826
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 755
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 584
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 666
  1. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  2. Milan Buno: Skrachoval, drogoval, padol na dno...a potom ho zachránili psy! | 7 knižných tipov
  3. Ivan Čáni: „Fico to nemá ľahké. Lepší politik tu už nebude.“
  4. Jozef Sitko: Ak si neudával, vraj si bol nepriateľom režimu?
  5. Michael Achberger: Genetika vás nespasí: 2 piliere chudnutia, na ktoré Slovenky nedajú dopustiť
  6. Ernest Klotton: Jindřich Štreit je uznávaný český dokumentárny fotograf
  7. Martin Fronk: Blahoslavený Karol Habsburský a posledný pokus o obnovu monarchie v Maďarsku
  8. Peter Slamenik: Konflikt s dôchodcom
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 47 377
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 30 801
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 23 111
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 652
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 079
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 081
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 985
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 853
  1. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  2. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  3. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  4. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  5. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  6. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  7. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  8. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Diamond Yacca Doktor Sova

Telo v lete pracuje inak.


V Kalinove sa Fomatu nepodarilo zabodovať.

Fomat utrpel v Kalinove prvú sezónnu prehru.


V lete sa v kádroch tímov udiali viaceré zmeny.

Prinášame vám prehľadný sumár letných zmien, ktoré zrealizovali celky prvej a druhej triedy.


Kamarátky: Elena Murčeková, Janka Trvalcová, Soňa Krpelcová, Gabriela Főldváriová, Tatiana Chlebničanová, Martina Čížeková, Petra Korchanová, Renáta Talapková. V zostave chýba Júlia Janíková

Kamarátky spolu vyrástli na javisku.


Monika Maruňáková

Už ste čítali?