Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Zmluva na tunel Višňové sa ukončí dohodou, stavenisko vypracú

Postup, ktorý zvolila vláda, mala odobriť aj eurokomisia.

V tuneli Višňové - Dubná Skala.V tuneli Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: Foto: TASR)

MARTIN. Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala sa ukončí dohodou. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV), ktorý v stredu na rokovaní schválila vláda.

Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a združením Salini Impregilo - Dúha mala odobriť aj Európska komisia (EK).

Zmluva sa ukončí okamžite, stavenisko vypracú

Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyplatenie podzhotoviteľov by zároveň malo byť v rámci dohody zabezpečené formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom.

Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania , mal by sa tiež navýšiť príspevok z fondov Európskej únie (EÚ).

Diaľničiari sa pokút nevzdajú

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty.

V prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať.

Jednou z podmienok EK bola tiež detailná inventarizácia staveniska za účasti zhotoviteľa.

Zhotoviteľ nevie tunel dokončiť bez ďalších peňazí

Národná diaľničná spoločnosť ukončí zmluvu so zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., pretože zhotoviteľ deklaruje, že nie je schopný stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy o dielo.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zhotoviteľ úseku v polovici januára predložil návrh na ukončenie kontraktu s NDS na realizáciu diaľničného úseku z dôvodu, že bez poskytnutia platby v minimálnej výške 100 miliónov eur nad rámec platnej zmluvy o dielo nie je schopný pokračovať vo výstavbe," informovala v stredu hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

NDS podľa zmluvy o dielo, legislatívy Slovenskej republiky a Európskej únie takúto platbu nad rámec platnej zmluvy o dielo nemôže poskytnúť.

V dohode o ukončení zmluvy sa NDS prioritne sústredila na tri ciele, a to uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.

Návrh obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ. V prípade, ak tak neurobí, NDS zabezpečila, aby podzhotovitelia boli vyplatení z novej bankovej záruky zhotoviteľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Odchádzajúci zhotoviteľ po inventarizácii stavby, ktorá sa uskutoční do troch mesiacov, opustí stavenisko.

Vyhlásia novú súťaž, sprejazdnenie predpokladajú v roku 2023

"Nový zhotoviteľ vzíde z transparentnej súťaže, v ktorej nastavíme konkrétne transparentné podmienky, pričom rýchlosť dostavby bude jedným z kritérií.

Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov," uviedla Michalová. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať.

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.

"NDS urobí všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023," dodala Michalová.

Celý postup, ktorý NDS dohodla, bol predstavený Európskej komisii a tá ho principiálne odobrila. Zároveň sa financie z eurofondov budú môcť využiť na dostavbu úseku po splnení jasne definovaných podmienok.

Navýšenie príspevku z Bruselu

Nevýhodou, ktorá vyplýva z tohto riešenia, sú podľa materiálu z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby náklady spojené s dokončením projektu. To však môže byť kompenzované navýšením príspevku z EÚ.

Rizikom tiež podľa rezortu dopravy môže byť dodržanie prísnych pravidiel verejného obstarávania, ktoré kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) aj Komisia.

Alternatívou k dohode by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS. To by však podľa rezortu dopravy prinieslo množstvo rizík. Jedným z nich by bolo oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov z dôvodu obštrukcií zo strany zhotoviteľa a prípadné blokovanie staveniska.

Ďalšími nevýhodami by bola strata časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto úseku diaľnice aj nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka získané z EÚ i ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku.

MDV upozornilo, že v rámci tejto alternatívy by mohli vzniknúť aj dlhodobé spory.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 43 358
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 225
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 631
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 419
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 847
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 976
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 504
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 242
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 008
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 439
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Futbalová lopta hráčom chýbala, uvidíme, kedy sa dočkajú ostrých zápasov.

Päť otázok sme položili zástupom klubov, ktorým aktuálne patria priečky v hornej polovici tabuľky najvyššej turčianskej súťaže. Mužstvá prvej triedy začali po uvoľnení protipandemických opatrení trénovať, pričom drvivá väčšina ich hráčov sa po dlhej prestávke na futbalovú loptu tešila. Z našej malej ankety sa dá vyčítať, že žiadny z oslovených klubov nemá za určitých podmienok problém dohrať aspoň odložené zápasy jesennej časti.

27m

Dnes si pripomíname Deň víťazstva nad fašizmom, pred 76. rokmi skončila v Európe II. svetová vojna

4 h

Charitatívne podujatie Turčiansky beh usporiada 22.

5 h
Hľadaný Michal Gronka.

Muž je obvinený zo zločinu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov, ich držanie a obchodovanie s nimi.

6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muži, ktorí útočili pred nitrianskym barom, dostali tresty vo výške 4,5 a 4 roky. Na vyhlásenie rozsudku neprišli.

21 h

Policajný zbor v Trnave žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po piatich odsúdených osobách.

24 h

Likvidácia autovrakov, ku ktorým sa nikto nehlási, je zložitá, no aby stáli bez povšimnutia na lúke niekoľko rokov, je nezvyčajné a svedčí o nevšímavosti úradov aj ľudí.

7. máj

Jedným z benefitov je práca v jednozmennej prevádzke. V automotive krajine je to podľa riaditeľa možné pokladať za malý zázrak.

24 h

Už ste čítali?