Spolu s našimi hosťami sme sa zamerali na problematiku "smart" technologických riešení v našom regióne.Podujatie moderuje Jaroslav Kizek.

TÉMY:
- Turiec ako Smart City
- Skúsenosti zo zahraničia
- Smart Cities na Slovensku
- Moderná mestská doprava – integrovaný dopravný systém
HOSTIA V DISKUSII:
- Igor Hus – primátor mesta Turčianske Teplice
- Branislav Zacharides – primátor mesta Vrútky
- Peter Pobeha – predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, SAD Žilina
- Roman Onderko – Business Developer, Antik Telecom
- Tatiana Hrádelová – konateľka spoločnosti ELKOPLAST
- Milan Zmeko – IoT Development Manager, OMS, a.s.
Diskusné fórum minúta po minúte
12:06 Moderátor Jaroslav Kizek ukončuje debatu a poďakuje hosťom za účasť.
12:05 Do debaty sa zapája i Peter Pobeha zo SAD-ky. "Vo Viedni sú už tak ďaleko, že každý rok zrušia 300 parkovacích miest, aby mohol vzniknúť nový verejný priestor. Je to výsledok dlhodobo dobre nastavenej koncepcie".
12:03 Hrádelová pokračuje, že často je problém v meste či obci nájsť voľný kontajner. Aj toto môže sledovať senzor, ktorý ukáže voľné miesta.
12:02 Ponuka internetových a televíznych služieb je dnes veľmi široká. A my vieme ponúknuť obciam možnosť vysielania ich vlastnej obecnej televízie za prijateľnú cenu. Povedal Roman Onderko z Antik-u-
11:57 Primátor Hus doplnil, že smat technológiám musia ľudia rozumieť, lebo inak ich odmietnu.
11:55 Branislav Zacharides hovorí, že pri zavádzaní inovatívnych technológii musíme myslieť aj na to, aby mestá nestratili svojho ducha. "To by nebolo smart," povedal.
11:53 V publiku zaznieva pripomienka, že zavádzanie moderných technológii treba prispôsobiť lokalite, kde sa nachádzajú a aj mentalite tamojších ľudí. Lebo verejnosť sa bojí toho, čomu nerozumie.
11:49 Roman Onderko dodáva, že keď chcú vybudovať optickú sieť v meste, stretávajú sa s tým, že musia čakať aj tri roky.
11:43 Odpovedá Milan Zmeko. "Treba popracovať na zmenách v legislatíve a tiež spôsoboch a zdrojoch financovania. Určite treba zmeniť aj mentalitu ľudí. "
11:42 Ďalšia otázka z publika sa týka toho, čo v súčasnosti najviac bráni zavádzaniu inovácii do praxe.
11:37 Odpovedá vrútocký primátor. Hovorí, že zavádzanie moderných technológii v takýchto projektoch je aj o finančných možnostiach samospráv.
11:35 Priestor na otázky dostáva publikum. Zaznieva otázka, že do akej miery je ešte možné posunúť projekt cyklotrasy medzi Martinom a Vrútkami aj v súvislosti so smart technológiami.
11:33 Primátor Teplíc dopĺňa svojho predrečníka o skúsenosť zo Škandinávie.
"V Kodani sa autá tisli do centra mesta, ale oni si systém nastavili tak, že ich tam nepustili. Parkovať museli mimo centra. S týmto sa boríme aj my v Turčianskych Tepliciach," povedal Hus.
11:30 Branislav Zacharides rozpráva o svojej skúsenosti so smart technológiami vo Veľkej Británii. Ľudia si tam vedeli napríklad na webe skontrolovať v akej fáze sa nachádza ich žiadosť na vydanie stavebného povolenia. Takýto druh transparentnosti je určite na prospech.
11:26 Slovo dostáva R. Onderka z Antik Telecom. "Zozbierané dáta ponúkame aj druhej strane. Tá si potom na základe nich vie spraviť svoje závery."
11:22 Do diskusie sa zapája opäť Milan Zmeko. "Získané dáta, ktoré získavame prostredníctvom našej platformy sú nevyhnutné na to, aby sme sa vedeli správne rozhodovať. Zbierame aj otvorené dáta, napríklad z webových stránok či našich partnerov. Používame ich na vypracovanie komplexnej analýy danej lokality, čo sa týka dopravy či parkovania. Potom vieme ponúknuť lepšiu službu."
11:18 "Ľudia na našich aplikáciách oceňujú tiež to, že v reálnom čase vidia, kde sa nachádza ich spoj. Pre staršiu generáciu máme aj pútavé video návody, ako narábať s našimi aplikáciami. Chceme vyhovieť všetkým generáciám, ako im komunikačné kanály pomáhali vo využívaní technológií," povedal Pobeha.

11:12 Moderátor dáva slovo Petrovi Pobehovi zo SAD-ky a pýta sa na prepojenie smart technológii a cestujúcich. "Do všetkých našich vozidiel sme pred piatimi rokmi namontovali GPRS a sú tak neustále snímané. Získané dáta sú pre nás užitočné, ako aj pre cestujúcich." Snímajú aj dáta, koľko cestujúcich je aktuálne v autobuse na trase. Pobeha predstavuje ich aplikáciu UBIAN na vyhľadávanie cestovných poriadkov. Na mape si nájdeme, kde chceme nastúpiť a vystúpiť a aplikácia nám ukáže vhodnú zastávku.
11:09 Priestor na vyjadrenie dostáva Tatiana Hrádelová z ELKOPLAST. Pri výmene klasických kontajnerov za tie polopodzemné treba počítať aj s nákladmi na výmenu. A je to beh na dlhé trate. Šetrenie sa ukáže po dlhšom čase. Už to pocítili napríklad v Nitre. Neponúkame len polopodzemné kontajnery. Smart technológia sa hodí na rôzne druhy. Povedala Hrádelová.
11:07 Moderné technológie slúžia na podporu komunikácie medzi samosprávou. to je jedna z ich dôležitých úloh. Zhrnul Zmeko.
11:05 Slova sa ujal Milan Zmeko z OMS. Zdôraznil, že tak ako mestá musia spolupracovať, tak aj smart technológie musia fungovať tak, že o nich vie okolie a oni čo najviac vedia o lokalite, kde ich ľudia využívajú.
11:04 Slovo od moderátora dostáva vrútocký primátor Branislav Zacharides.
"Téma inteligentných riešení nebude chýbať ani na zasadaniach Združenia miest a obcí Turca." Vrútkam sa podarilo znížiť energetickú náročnosť jednej z materských škôl vo Vrútkach. Snáď v budúcnosti toto budú vedieť vyhodnotiť smart technológie, že ako napríklad efektívne kúriť. Dodal Zacharides.
11:02 Pripájam sa k tomu, aby inteligentné technológie pomáhali pri spolupráci jednotlivých miest a obcí v Turci. Povedal Igor Hus.
10:59 Primátor Igor Hus podotkol, že Turčianske Teplice vlani vyseparovali až 40 percent odpadu. "Okrem toho ma vždy zaujíma, v akom stave máme mestské budovy. Zároveň treba i technologické výdobytky."
10:58 Platforma CitySys spoločnosti OMS napríklad v Hlohovci pomôže ľuďom zistiť, aká je naplnenosť materských škôl v meste. Vyhľadajú si to na webovej stránke.
10:55 "Pri bike sharingu musíme počítať aj s vandalizmom. Pomôcť v tomto smere môže aplikácia, pomocou ktorej budú bicykle monitorovať mestskí policajti," priblížil Onderko.

10:52 Uvažujeme aj o elektronickom sharingu automobilov. Povedal Onderko.
10:50 "S bike sharingom začneme v Košiaciach, záujem už prejavili aj Trebišov, Poprad či Hlohovec. Rozmýšľame, že ich umiestnime aj na autobusových či vlakových zastávkach. Dôležité je, aby mestá k tomu vybudovali aj sieť cyklotrás," hovorí Onderko.
10:47 Moderátor uviedol ďalšiu tému týkajúcu sa bike sharingu a teda zdieľanie bicyklov. "Do prevádzky dáme najskôr 300 bicyklov. V košíku majú solárny panel, ktorý dobíja bicykel," povedal Roman Onderko z Antik Telekom. Ľudia uvidia podľa aplikácie, kde sú tieto bicykle odstavené a môžu si ich podľa toho požičať.

10:44 Elektrobusy majú podľa Pobehu budúcnosť, no ich vývoj je zatiaľ ešte v plienkach. Dojazd ovplyvňuje výkon batérie. Treba nájsť optimálnu hranicu medzi efektivitou a nákladmi.
10:42 Peter Pobeha hovorí, že ovzdušie výrazne ovplyvňuje doprava. Vývoj ide dopredu. "Pred desiatimi rokmi by som povedal, že je dobrý plynový pohon, no dnes treba hľadať iné riešenia."
10:40 Efektívnejšie vyvážanie odpadu vie zmenšiť náklady na zber odpadu o desiatky percent. Povedala Hrádelová.

10:37 Tatiana Hrádelová priblížila senzorovú technológiu polopozemných kontajnerov. "Nezapácha to, okolie nie je znečistené a zmestí sa do nich raz toľko odpadu.ušetria. Senzor monitoruj e výšku odpadu a predpokladanú naplnenosť kontajnera. Vyhodnotí ju pre zberovú firmu."
10:35 Igor Hus: V niektorých častiach mesta nám kolabuje doprava najmä počas letnej sezóny a tu vidím veľký priestor na využitie inteligentných technológií.
10:33 Branislav Zacharides hovorí, že Vrútky majú 7800 obyvateľov, ale sú zrastené s mestom Martin. "Musíme spolupracovať, máme napríklad spoločnú dopravu. Veľkým spoločným projektom je cyklotrasa Martin - Vrútky. Nebude plniť len účel cykloturistiky, ale aj ako alternatíva dopravy."
10:30 Roman Onderko povedal, že GPS monitoring automobilov šetrí nielen náklady, ale aj čas.
10:30 Smart technológie slúžia aj na užšiu spoluprácu firiem pôsobiacich v regióne. Pokračuje M. Zmeko.

10:25 Zmeko doplnil, že platforma je vymyslená tak, aby sa mohla neustále aktualizovať, zlepšovať a reagovať na nové požiadavky.
10:19 V druhom kole diskusie predstavil Milan Zmeko zo spoločnosti OMS ich platformu s názvom CitySys, ktorá je výsledkom trojročnej práce v tejto oblasti. "Naša platforma predstavuje všetky vlastnosti, ktoré má mať dobrá Smart city platforma. V prvom rade však moderné technológie nesmú byť pánom, ale služobníkom." Ich firma vymyslela technológiu, ktorá by neslúžila iba čisto na osvetlenie.
10:18 Turčianskoteplický primátor podotkol, že technológie by mali slúžiť ľuďom a nie naopak. Treba si však uvedomiť, že každé mesto má svoje špecifiká.

10:17 Vrútocký primátor Branislav Zacharides: „Smart city je výzva aj pre nás. Ak sa to správne nastaví, vie to ušetriť aj financie. Ideálna je kombinácia smart a zdravého sedliackeho rozumu."
10:15 Peter Pobeha z SAD Žilina vysvetlil princíp integrovanej dopravy. Aby si ľudia nemuseli osobitne hľadať vlakové či autobusové spojenie, ale nájsť dopravcu,ktorý ho odvezie z miesta A do miesta B.
""V Žilinskom kraji vzrástol počet áut o sto percent, k tomu treba križovatky, parkoviská," vyslovil sa Pobeha.
10:10 Tatiana Hrádelová zo spoločnosti ELKOPLAST: Osvedčili sa nám najmä senzory, ktoré monitorujú stav naplnenia nádob na odpad.
10:05 Roman Onderko z Antik Telecom: Navrhujeme samosprávam spôsoby ako ľuďom vďaka smart technológiám uľahčiť život. Je to predovšetkým o dobrej komunikácií.
10:00 Milan Zmeko z OMS otvoril diskusiu. Povedal, že zatiaľ v samospráve chýbajú odborníci na smart technológie
9:45 Moderátor Jaroslav Kizek otvoril diskusiu a predstavil hostí. „Asi pred dvomi rokmi začalo vydavateľstvo Petit Press v spolupráci s agentúrou M KREO organizovať diskusie na rôzne témy. Dnes sa porozprávame o rozvoji miest, modernej doprave, hospodárení s odpadmi a skúsenostiach z domácej a zahraničnej samosprávy,“ uviedol diskusiu moderátor.