Online diskusia:Technológie by mali slúžiť ľuďom a nie naopak

V Turčianskej galérií v Martine sa už o chvíľu začne diskutovať na tému Smart cities, ako pokračovanie série diskusii spoločnosti Petitpress - MY s vami na túto tému. Sledujte aj nás naživo cez facebook MY Martin.

(Zdroj: ĽUDO LETTRICH)

Spolu s našimi hosťami sme sa zamerali na problematiku "smart" technologických riešení v našom regióne.Podujatie moderuje Jaroslav Kizek.

TÉMY:

  • Turiec ako Smart City
  • Skúsenosti zo zahraničia
  • Smart Cities na Slovensku
  • Moderná mestská doprava – integrovaný dopravný systém

HOSTIA V DISKUSII:

  • Igor Hus – primátor mesta Turčianske Teplice
  • Branislav Zacharides – primátor mesta Vrútky
  • Peter Pobeha – predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, SAD Žilina
  • Roman Onderko – Business Developer, Antik Telecom
  • Tatiana Hrádelová – konateľka spoločnosti ELKOPLAST
  • Milan Zmeko – IoT Development Manager, OMS, a.s.


Diskusné fórum minúta po minúte

12:06 Moderátor Jaroslav Kizek ukončuje debatu a poďakuje hosťom za účasť.

SkryťVypnúť reklamu

12:05 Do debaty sa zapája i Peter Pobeha zo SAD-ky. "Vo Viedni sú už tak ďaleko, že každý rok zrušia 300 parkovacích miest, aby mohol vzniknúť nový verejný priestor. Je to výsledok dlhodobo dobre nastavenej koncepcie".

12:03 Hrádelová pokračuje, že často je problém v meste či obci nájsť voľný kontajner. Aj toto môže sledovať senzor, ktorý ukáže voľné miesta.

12:02 Ponuka internetových a televíznych služieb je dnes veľmi široká. A my vieme ponúknuť obciam možnosť vysielania ich vlastnej obecnej televízie za prijateľnú cenu. Povedal Roman Onderko z Antik-u-

11:57 Primátor Hus doplnil, že smat technológiám musia ľudia rozumieť, lebo inak ich odmietnu.

11:55 Branislav Zacharides hovorí, že pri zavádzaní inovatívnych technológii musíme myslieť aj na to, aby mestá nestratili svojho ducha. "To by nebolo smart," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

11:53 V publiku zaznieva pripomienka, že zavádzanie moderných technológii treba prispôsobiť lokalite, kde sa nachádzajú a aj mentalite tamojších ľudí. Lebo verejnosť sa bojí toho, čomu nerozumie.

11:49 Roman Onderko dodáva, že keď chcú vybudovať optickú sieť v meste, stretávajú sa s tým, že musia čakať aj tri roky.

11:43 Odpovedá Milan Zmeko. "Treba popracovať na zmenách v legislatíve a tiež spôsoboch a zdrojoch financovania. Určite treba zmeniť aj mentalitu ľudí. "

11:42 Ďalšia otázka z publika sa týka toho, čo v súčasnosti najviac bráni zavádzaniu inovácii do praxe.

11:37 Odpovedá vrútocký primátor. Hovorí, že zavádzanie moderných technológii v takýchto projektoch je aj o finančných možnostiach samospráv.

11:35 Priestor na otázky dostáva publikum. Zaznieva otázka, že do akej miery je ešte možné posunúť projekt cyklotrasy medzi Martinom a Vrútkami aj v súvislosti so smart technológiami.

SkryťVypnúť reklamu

11:33 Primátor Teplíc dopĺňa svojho predrečníka o skúsenosť zo Škandinávie.

"V Kodani sa autá tisli do centra mesta, ale oni si systém nastavili tak, že ich tam nepustili. Parkovať museli mimo centra. S týmto sa boríme aj my v Turčianskych Tepliciach," povedal Hus.

11:30 Branislav Zacharides rozpráva o svojej skúsenosti so smart technológiami vo Veľkej Británii. Ľudia si tam vedeli napríklad na webe skontrolovať v akej fáze sa nachádza ich žiadosť na vydanie stavebného povolenia. Takýto druh transparentnosti je určite na prospech.

11:26 Slovo dostáva R. Onderka z Antik Telecom. "Zozbierané dáta ponúkame aj druhej strane. Tá si potom na základe nich vie spraviť svoje závery."

11:22 Do diskusie sa zapája opäť Milan Zmeko. "Získané dáta, ktoré získavame prostredníctvom našej platformy sú nevyhnutné na to, aby sme sa vedeli správne rozhodovať. Zbierame aj otvorené dáta, napríklad z webových stránok či našich partnerov. Používame ich na vypracovanie komplexnej analýy danej lokality, čo sa týka dopravy či parkovania. Potom vieme ponúknuť lepšiu službu."

11:18 "Ľudia na našich aplikáciách oceňujú tiež to, že v reálnom čase vidia, kde sa nachádza ich spoj. Pre staršiu generáciu máme aj pútavé video návody, ako narábať s našimi aplikáciami. Chceme vyhovieť všetkým generáciám, ako im komunikačné kanály pomáhali vo využívaní technológií," povedal Pobeha.

11:12 Moderátor dáva slovo Petrovi Pobehovi zo SAD-ky a pýta sa na prepojenie smart technológii a cestujúcich. "Do všetkých našich vozidiel sme pred piatimi rokmi namontovali GPRS a sú tak neustále snímané. Získané dáta sú pre nás užitočné, ako aj pre cestujúcich." Snímajú aj dáta, koľko cestujúcich je aktuálne v autobuse na trase. Pobeha predstavuje ich aplikáciu UBIAN na vyhľadávanie cestovných poriadkov. Na mape si nájdeme, kde chceme nastúpiť a vystúpiť a aplikácia nám ukáže vhodnú zastávku.

11:09 Priestor na vyjadrenie dostáva Tatiana Hrádelová z ELKOPLAST. Pri výmene klasických kontajnerov za tie polopodzemné treba počítať aj s nákladmi na výmenu. A je to beh na dlhé trate. Šetrenie sa ukáže po dlhšom čase. Už to pocítili napríklad v Nitre. Neponúkame len polopodzemné kontajnery. Smart technológia sa hodí na rôzne druhy. Povedala Hrádelová.

11:07 Moderné technológie slúžia na podporu komunikácie medzi samosprávou. to je jedna z ich dôležitých úloh. Zhrnul Zmeko.

11:05 Slova sa ujal Milan Zmeko z OMS. Zdôraznil, že tak ako mestá musia spolupracovať, tak aj smart technológie musia fungovať tak, že o nich vie okolie a oni čo najviac vedia o lokalite, kde ich ľudia využívajú.

11:04 Slovo od moderátora dostáva vrútocký primátor Branislav Zacharides.

"Téma inteligentných riešení nebude chýbať ani na zasadaniach Združenia miest a obcí Turca." Vrútkam sa podarilo znížiť energetickú náročnosť jednej z materských škôl vo Vrútkach. Snáď v budúcnosti toto budú vedieť vyhodnotiť smart technológie, že ako napríklad efektívne kúriť. Dodal Zacharides.

11:02 Pripájam sa k tomu, aby inteligentné technológie pomáhali pri spolupráci jednotlivých miest a obcí v Turci. Povedal Igor Hus.

10:59 Primátor Igor Hus podotkol, že Turčianske Teplice vlani vyseparovali až 40 percent odpadu. "Okrem toho ma vždy zaujíma, v akom stave máme mestské budovy. Zároveň treba i technologické výdobytky."

10:58 Platforma CitySys spoločnosti OMS napríklad v Hlohovci pomôže ľuďom zistiť, aká je naplnenosť materských škôl v meste. Vyhľadajú si to na webovej stránke.

10:55 "Pri bike sharingu musíme počítať aj s vandalizmom. Pomôcť v tomto smere môže aplikácia, pomocou ktorej budú bicykle monitorovať mestskí policajti," priblížil Onderko.

10:52 Uvažujeme aj o elektronickom sharingu automobilov. Povedal Onderko.

10:50 "S bike sharingom začneme v Košiaciach, záujem už prejavili aj Trebišov, Poprad či Hlohovec. Rozmýšľame, že ich umiestnime aj na autobusových či vlakových zastávkach. Dôležité je, aby mestá k tomu vybudovali aj sieť cyklotrás," hovorí Onderko.

10:47 Moderátor uviedol ďalšiu tému týkajúcu sa bike sharingu a teda zdieľanie bicyklov. "Do prevádzky dáme najskôr 300 bicyklov. V košíku majú solárny panel, ktorý dobíja bicykel," povedal Roman Onderko z Antik Telekom. Ľudia uvidia podľa aplikácie, kde sú tieto bicykle odstavené a môžu si ich podľa toho požičať.

10:44 Elektrobusy majú podľa Pobehu budúcnosť, no ich vývoj je zatiaľ ešte v plienkach. Dojazd ovplyvňuje výkon batérie. Treba nájsť optimálnu hranicu medzi efektivitou a nákladmi.

10:42 Peter Pobeha hovorí, že ovzdušie výrazne ovplyvňuje doprava. Vývoj ide dopredu. "Pred desiatimi rokmi by som povedal, že je dobrý plynový pohon, no dnes treba hľadať iné riešenia."

10:40 Efektívnejšie vyvážanie odpadu vie zmenšiť náklady na zber odpadu o desiatky percent. Povedala Hrádelová.

10:37 Tatiana Hrádelová priblížila senzorovú technológiu polopozemných kontajnerov. "Nezapácha to, okolie nie je znečistené a zmestí sa do nich raz toľko odpadu.ušetria. Senzor monitoruj e výšku odpadu a predpokladanú naplnenosť kontajnera. Vyhodnotí ju pre zberovú firmu."

10:35 Igor Hus: V niektorých častiach mesta nám kolabuje doprava najmä počas letnej sezóny a tu vidím veľký priestor na využitie inteligentných technológií.

10:33 Branislav Zacharides hovorí, že Vrútky majú 7800 obyvateľov, ale sú zrastené s mestom Martin. "Musíme spolupracovať, máme napríklad spoločnú dopravu. Veľkým spoločným projektom je cyklotrasa Martin - Vrútky. Nebude plniť len účel cykloturistiky, ale aj ako alternatíva dopravy."

10:30 Roman Onderko povedal, že GPS monitoring automobilov šetrí nielen náklady, ale aj čas.

10:30 Smart technológie slúžia aj na užšiu spoluprácu firiem pôsobiacich v regióne. Pokračuje M. Zmeko.

10:25 Zmeko doplnil, že platforma je vymyslená tak, aby sa mohla neustále aktualizovať, zlepšovať a reagovať na nové požiadavky.

10:19 V druhom kole diskusie predstavil Milan Zmeko zo spoločnosti OMS ich platformu s názvom CitySys, ktorá je výsledkom trojročnej práce v tejto oblasti. "Naša platforma predstavuje všetky vlastnosti, ktoré má mať dobrá Smart city platforma. V prvom rade však moderné technológie nesmú byť pánom, ale služobníkom." Ich firma vymyslela technológiu, ktorá by neslúžila iba čisto na osvetlenie.

10:18 Turčianskoteplický primátor podotkol, že technológie by mali slúžiť ľuďom a nie naopak. Treba si však uvedomiť, že každé mesto má svoje špecifiká.

10:17 Vrútocký primátor Branislav Zacharides: „Smart city je výzva aj pre nás. Ak sa to správne nastaví, vie to ušetriť aj financie. Ideálna je kombinácia smart a zdravého sedliackeho rozumu."

10:15 Peter Pobeha z SAD Žilina vysvetlil princíp integrovanej dopravy. Aby si ľudia nemuseli osobitne hľadať vlakové či autobusové spojenie, ale nájsť dopravcu,ktorý ho odvezie z miesta A do miesta B.

""V Žilinskom kraji vzrástol počet áut o sto percent, k tomu treba križovatky, parkoviská," vyslovil sa Pobeha.

10:10 Tatiana Hrádelová zo spoločnosti ELKOPLAST: Osvedčili sa nám najmä senzory, ktoré monitorujú stav naplnenia nádob na odpad.

10:05 Roman Onderko z Antik Telecom: Navrhujeme samosprávam spôsoby ako ľuďom vďaka smart technológiám uľahčiť život. Je to predovšetkým o dobrej komunikácií.

10:00 Milan Zmeko z OMS otvoril diskusiu. Povedal, že zatiaľ v samospráve chýbajú odborníci na smart technológie

9:45 Moderátor Jaroslav Kizek otvoril diskusiu a predstavil hostí. „Asi pred dvomi rokmi začalo vydavateľstvo Petit Press v spolupráci s agentúrou M KREO organizovať diskusie na rôzne témy. Dnes sa porozprávame o rozvoji miest, modernej doprave, hospodárení s odpadmi a skúsenostiach z domácej a zahraničnej samosprávy,“ uviedol diskusiu moderátor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 889
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 554
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 968
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 803
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 363
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 716
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 517
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 298
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vizualizácia - Fiesta most

Most, ktorý spájal a opäť bude spájať. Po rokoch, keď slúžil iba na presun chodcov a cyklistov, sa starý železničný most v Trenčíne mení na Fiesta most.


Fomat odohral bláznivý zápas.

Po hodine hry nič nenasvedčovalo tomu, že by Fomat mal prehrať.


Martinskí hádzanári ukázali veľkú psychickú odolnosť.

Martinskí hádzanári zažili poriadne divoký zápas.


Martinskí gymnazisti na Bolt Tower.

V Ostrave sa martinskí štvrtáci nenudili.


Juliana Miklušicová

Už ste čítali?