STREČNO. Slovenská správa ciest ešte stále hľadá riešenia, kam presmeruje dopravu z hlavného ťahu počas rekonštrukcie mostov pri obci Strečno.
Už roky plánuje opraviť dva mostné objekty, ktoré sú v havarijnom stave. Investor už nemôže čakať. Spustenie tunela Višňové je v nedohľadne, a tak sa stavebné práce na mostoch budú musieť urobiť čím skôr.
Rekonštrukcia prinesie obmedzenia na ťažko skúšanej ceste prvej triedy pod stredovekým hradom a spomalenie premávky. Podľa pôvodných informácií mali práce výrazne zasiahnuť aj do života obyvateľov obce Strečno.
Správa ciest plánovala urobiť rekonštrukciu na prelome minulého a tohto roka. Pôvodne zamýšľali, že celý prúd áut zo Žiliny na východ presmerujú na obchádzkovú trasu cez obec Strečno po ceste tretej triedy cez centrum dediny.
Cesta je pritom v zlom stave, plná výtlkov a nie je prispôsobená na takéto zaťaženie. Asi dvojkilometrová obchádzková trasa by viedla po úzkej ceste cez starú časť Strečna.
Miestni ľudia sa obávali, že na niekoľko mesiacov sa pokojná ulica zmení na nikdy nekončiaci prúd vozidiel. Báli sa, že ich domy poškodia otrasy tisícov kamiónov, ktoré by každý deň premávali pod oknami.
S obchádzkou cez obec sa už nepočíta
S obchádzkovou trasou cez obec podľa našich informácií údajne nesúhlasila ani samospráva Strečna a záporné stanovisko dal projektu aj dopravný inšpektorát.
Na nedávnom stretnutí s investorom sa vedenie obce Strečna a žilinskej župy dozvedelo pre nich dobrú správu. Slovenská správa ciest hľadá inú alternatívu, kadiaľ viesť dopravu počas rekonštrukcie dvoch mostov.
„Obchádzková trasa cez obec Strečno sa na poslednom stretnutí vylúčila. Hľadá sa technické riešenie, ktoré by malo viesť mimo obce,“ oznámila pre MY Žilinské noviny hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Martina Remencová.
Tranzit v oboch smeroch
Starosta dvaapoltisícovej obce Dušan Štadáni bol vo svojich vyhláseniach opatrnejší. Tvrdí, že konečné riešenie sa ešte hľadá.
„Zvažujú alternatívy, ako sa do projektu pustiť, pretože dopravný inšpektorát ani my ako obec sme nedali kladné stanovisko k tomu, že by mala obchádzková trasa viesť cez obec Strečno po ceste tretej triedy. Lôžko cesty nie je pevnostne pripravené, aby tu mohla viesť kamiónová doprava. Existujú obavy, že storočné domy by mohli byť dopravou poškodené,“ povedal Štadáni.
Naznačil, že v súčasnosti sa uvažuje nad technickým riešením, ktoré by umožňovalo viesť dopravu po hlavnej ceste I/18 v oboch smeroch v zúžených pruhoch a pritom pracovať na rekonštrukcii mostov.
„Mali by to spustiť ešte v tomto roku, ale kedy, nevedia, kým nebudú mať schválené technológie,“ dodal starosta Strečna.

Taká hustá doprava ako pod hradom Strečno nie je nikde na Slovensku. Po ceste I/18 prejde denne asi 27-tisíc vozidiel. Takmer každé piate je nákladné. Na obchádzkovú trasu cez obec plánovali presmerovať asi 13,5-tisíc vozidiel, z čoho by viac ako dve tisícky boli vozidlá ťažkej nákladnej dopravy.