Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Cyklisti na martinskej pešej zóne ostávajú, autá obmedzia

Poslanci schválili prísnejšie pravidlá pre motorové vozidlá.

Cyklisti budú môcť naďalej prechádzať aj pešou zónou. Cyklisti budú môcť naďalej prechádzať aj pešou zónou. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. Cyklisti jazdiaci po pešej zóne v centre mesta rozdelili Martinčanov na viacero táborov.

Kým jedna časť verejnosti sa pre neohľaduplnú jazdu niektorých jednotlivcov vyslovila za striktný zákaz používania bicyklov, kolobežiek a skateboardov v pešej zóne, ďalšia takýmto návrhom nerozumie a tvrdí, že plošný zákaz by bol trestom aj pre tých, ktorí jazdia v centre pomaly, slušne a ohľaduplne.

A potom je tu časť verejnosti, ktorá by bola rada, keby sa v tejto veci našiel prijateľný kompromis.

Ďalším problémom martinskej pešej zóny sú však aj autá, ktorým sa peší musia vyhýbať prakticky počas každého pracovného dňa. A to nielen ráno, ale i v poobedňajších hodinách.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo len otázkou času, kedy sa tieto témy dostanú na pretras mestského zastupiteľstva.

Ešte pred letom poslanec Bruno Horecký, ktorý je zároveň predsedom výboru mestskej časti Martin – stred inicioval, a kolegovia ho podporili, aby sa problémom pešej zóny zaoberal aj úrad, ktorý napokon dostal za úlohu pripraviť nové pravidlá nielen pre cyklistov jazdiacich v pešej zóne, ale i pre motorové vozidlá.

„Boli sme občanmi neustále vyzývaní, aby sa už konečne v historickej časti mesta urobil poriadok,“ vysvetľoval Bruno Horecký.

Mnohí Martinčania dlhodobo upozorňovali na rôzne incidenty, ktoré sa v pešej zóne udiali medzi cyklistami a chodcami.

Pozrite si tiež FOTO: Pamiatka zosnulých na Národnom cintoríne v Martine Čítajte 

Obavy o bezpečnosť detí vyjadrovali aj viacerí rodičia.

„Bola som svedkom toho, ako cyklista narazil do malého chlapčeka. Bolo to hrozné. Keby išiel pomalšie, nič by sa nestalo,“ opísala na našom redakčnom facebooku nepríjemnú skúsenosť Romana Holotová.

SkryťVypnúť reklamu

Tomáš Kamien dokonca poslancom napísal otvorený list.

„Už ma prešla trpezlivosť, keď som nedávno videl, ako jeden cyklista zrazil dieťa, našťastie z toho boli len odreniny. Mňa, ale aj iných už prestalo baviť obzerať sa na pešej zóne cez plece a neustále dohliadať na svoju bezpečnosť a bezpečnosť detí,“ píše sa v liste.

Na iný, no nepochybne dôležitý problém upozornil Milan Majtán. Aj MY Turčianske noviny o ňom nedávno písali.

„Pešia zóna v Martine už dávno neslúži ľuďom, ale autám s výnimkami.“

Mnohí cyklisti v rôznych diskusiách, prevažne na sociálnych sieťach, dávali jasne najavo, že nemajú problém s hľadaním kompromisu.

Protestná jazda cyklistov

Zaskočil ich však návrh z mestského úradu, ktorý prakticky povoľoval prejazd na bicykli len deťom do 10 rokov v sprievode rodičov a zdravotne postihnutým občanom. Aj preto sa v stredu poobede uskutočnila pro-testná jazda asi stovky cyklistov a skejtbordistov, ktorí po prejazde komunikáciami v okolí centra a pešou zónou mali svoj cieľ pred Mestským úradom v Martine.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z iniciátorov protestnej jazdy Jozef Petráš považoval krok zo strany samosprávy za veľmi nevhodný.

„Očakával by som, že dokáže ponúknuť iné riešenia, ktoré premietne do fyzického verejného priestoru, riešenia spájajúce rôzne komunity, ich potreby, ale aj prirodzené rozdiely. A nie zákaz, ktorý ich, naopak, rozdeľuje, či dokonca až stavia na opačné strany pomyselnej barikády.“

Občiansky aktivista tiež vo svojej reči na námestí povedal, že rôzne združenia či jednotlivci sú ochotní pomôcť pri preventívnych akciách, ktoré by viedli k ohľaduplnej jazde po pešej zóne.

Na reštrikciu nebola vôľa

Na rokovaní mestského zastupiteľstva sa rýchlo ukázalo, že striktný zákaz pre cyklistov a ďalšie „pojazdné“ skupiny nie je priechodný.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C68R5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M68R5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 612
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 203
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 175
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 342
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 011
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 915
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 353
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 957
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 719
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Martinskej časti Kolónia Hviezda sa testuje v pristavenom autobuse.

Skríningové testovanie ide v päťdesiatdvatisícovom Martine bez ťažkostí. Na odberových miestach na Ľadovni, v Košútoch či na Kolónii Hviezda sa dopoludnia netvorili žiadne veľké rady. Výrazne k tomu napomohol aj objednávací systém.

49m
Na Lipovci funguje elektronický objednávací systém, no berú aj neobjednaných záujemcov o testovanie.

Doobeda otestovali približne 200 ľudí.

49m
Ilustračná foto.

Všetky odberové miesta sa otvorili, väčšie rady sa tvorili len v niektorých obciach.

2 h
Ilustračné foto.

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Martine a okolí.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

18 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

16 h

Už ste čítali?