MARTIN. Cyklisti jazdiaci po pešej zóne v centre mesta rozdelili Martinčanov na viacero táborov.
Kým jedna časť verejnosti sa pre neohľaduplnú jazdu niektorých jednotlivcov vyslovila za striktný zákaz používania bicyklov, kolobežiek a skateboardov v pešej zóne, ďalšia takýmto návrhom nerozumie a tvrdí, že plošný zákaz by bol trestom aj pre tých, ktorí jazdia v centre pomaly, slušne a ohľaduplne.
A potom je tu časť verejnosti, ktorá by bola rada, keby sa v tejto veci našiel prijateľný kompromis.
Ďalším problémom martinskej pešej zóny sú však aj autá, ktorým sa peší musia vyhýbať prakticky počas každého pracovného dňa. A to nielen ráno, ale i v poobedňajších hodinách.
Bolo len otázkou času, kedy sa tieto témy dostanú na pretras mestského zastupiteľstva.
Ešte pred letom poslanec Bruno Horecký, ktorý je zároveň predsedom výboru mestskej časti Martin – stred inicioval, a kolegovia ho podporili, aby sa problémom pešej zóny zaoberal aj úrad, ktorý napokon dostal za úlohu pripraviť nové pravidlá nielen pre cyklistov jazdiacich v pešej zóne, ale i pre motorové vozidlá.
„Boli sme občanmi neustále vyzývaní, aby sa už konečne v historickej časti mesta urobil poriadok,“ vysvetľoval Bruno Horecký.
Mnohí Martinčania dlhodobo upozorňovali na rôzne incidenty, ktoré sa v pešej zóne udiali medzi cyklistami a chodcami.

Obavy o bezpečnosť detí vyjadrovali aj viacerí rodičia.
„Bola som svedkom toho, ako cyklista narazil do malého chlapčeka. Bolo to hrozné. Keby išiel pomalšie, nič by sa nestalo,“ opísala na našom redakčnom facebooku nepríjemnú skúsenosť Romana Holotová.
Tomáš Kamien dokonca poslancom napísal otvorený list.
„Už ma prešla trpezlivosť, keď som nedávno videl, ako jeden cyklista zrazil dieťa, našťastie z toho boli len odreniny. Mňa, ale aj iných už prestalo baviť obzerať sa na pešej zóne cez plece a neustále dohliadať na svoju bezpečnosť a bezpečnosť detí,“ píše sa v liste.
Na iný, no nepochybne dôležitý problém upozornil Milan Majtán. Aj MY Turčianske noviny o ňom nedávno písali.
„Pešia zóna v Martine už dávno neslúži ľuďom, ale autám s výnimkami.“
Mnohí cyklisti v rôznych diskusiách, prevažne na sociálnych sieťach, dávali jasne najavo, že nemajú problém s hľadaním kompromisu.
Protestná jazda cyklistov
Zaskočil ich však návrh z mestského úradu, ktorý prakticky povoľoval prejazd na bicykli len deťom do 10 rokov v sprievode rodičov a zdravotne postihnutým občanom. Aj preto sa v stredu poobede uskutočnila pro-testná jazda asi stovky cyklistov a skejtbordistov, ktorí po prejazde komunikáciami v okolí centra a pešou zónou mali svoj cieľ pred Mestským úradom v Martine.
Jeden z iniciátorov protestnej jazdy Jozef Petráš považoval krok zo strany samosprávy za veľmi nevhodný.
„Očakával by som, že dokáže ponúknuť iné riešenia, ktoré premietne do fyzického verejného priestoru, riešenia spájajúce rôzne komunity, ich potreby, ale aj prirodzené rozdiely. A nie zákaz, ktorý ich, naopak, rozdeľuje, či dokonca až stavia na opačné strany pomyselnej barikády.“
Občiansky aktivista tiež vo svojej reči na námestí povedal, že rôzne združenia či jednotlivci sú ochotní pomôcť pri preventívnych akciách, ktoré by viedli k ohľaduplnej jazde po pešej zóne.
Na reštrikciu nebola vôľa
Na rokovaní mestského zastupiteľstva sa rýchlo ukázalo, že striktný zákaz pre cyklistov a ďalšie „pojazdné“ skupiny nie je priechodný.