Nepochybne dobrou správou je, že sa konečne urobí poriadok s autami na pešej zóne v Martine. Pravidlá vstupu do historickej časti mesta sa sprísnili, zásobovanie bude od nového roku povolené od 4. do 9. hodiny rána. Tak už to v minulosti bolo a celkom dobre to fungovalo.

Iste, nie všetci budú spokojní, niektorým podnikateľom to spôsobí komplikácie, ale aj tie treba riešiť. Kedysi dávno sa hovorilo, že sa vybudujú zásobovacie komunikácie, treba sa k tejto myšlienke vrátiť a minimálne preveriť, či je ešte reálna.
Pre niekoho je tiež dobrou správou, že cyklisti budú môcť naďalej jazdiť v pešej zóne, striktný zákaz, ktorý počítal len s minimálnymi výnimkami, poslanci odmietli schváliť.
Bolo by však chybou, keby sa takéto rozhodnutie považovalo za konečné, lebo problém s nedisciplinovanými a neohľaduplnými „jazdcami“, ktorí ohrozujú peších, tu ostal.
Mnohí Martinčania sa v tejto záležitosti vyslovili za kompromis, a tak ho treba ďalej hľadať. Riešenie má navrhnúť Útvar hlavného architekta mesta.
Možno nájde pre cyklistov koridory, ktoré sa pešej zóne vyhnú. Lebo vraj len 20 percent z nich má za cieľ svojej jazdy pešiu zónu, 80 percent cez ňu iba prechádza.
Veľa sa v diskusii na túto tému hovorilo aj o úlohách mestskej polície. Tá pešiu zónu prakticky monitoruje cez kamerový systém, stále hliadky na nej nemá, hádam, s výnimkou pár týždňov, keď sa stráži vianočná výzdoba.
Je možné, že by policajti už len svojou prítomnosťou na pešej zóne veľa vyriešili. Nepochybne by dokázali rýchlo jazdiacich cyklistov či kolobežkárov usmerniť a aj im dohovoriť. Otázkou však je, či je na to polícia aj personálne dostatočne vybavená. Ešte začiatkom roka potrebovala doplniť svoje stavy, no nikoho na uvoľnené pozície nenašla. Problém je v platovom ohodnotení. Dostať na začiatku len o pár eur viac, než je minimálna mzda, nie je lákavé. Ale to už je iný problém, hoci tiež dosť vážny.