Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

V Tepliciach cesty nesolia, Martin má na starosti vyše tisíc kilometrov

Vlani to bola poriadna zaberačka, najmä január preveril mestá a obce v schopnosti zabezpečiť zjazdnosť ciest i chodníkov. Ako to bude túto zimu?

Na začiatku roka bolo čo odhŕňať. Na začiatku roka bolo čo odhŕňať. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. V januári nasypalo toľko snehu ako už dlho nie a všetci, ktorí mali na starosti zimnú údržbu, sa poriadne zapotili. Mestám a obciam situáciu okrem mimoriadne nepriaznivého počasia komplikovala aj tzv. chodníková novela, ktorá preniesla zodpovednosť za údržbu chodníkov z občanov na ich vlastníkov.
Nie všetky samosprávy boli na túto situáciu stopercentne pripravené, a tak sa vyskytli aj problémy. Poukazovali na ne aj Martinčania, napríklad obyvatelia Novákovej ulice. Na druhej strane, pešia zóna ako výkladná skriňa mesta bola perfektne udržiavaná.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyše tisíc kilometrov

Samotná zimná údržba sa riadi operačným plánom zimnej údržby, ktorý schvaľujú poslanci na zasadnutí mestského zastupiteľstva. Stanovuje postupnosť zimnej údržby z hľadiska dôležitosti a priorít príslušných mestských komunikácií a taktiež rieši možné krízové situácie.

Prečítajte si tiež Troch starostov z Turca obvinili z podvodu Čítajte 

Mestské komunikácie sú rozdelené do štyroch kategórií a chodníky do troch kategórií.

„Zimnú údržbu v Martine zabezpečuje spoločnosť Brantner Fatra, ktorá bude udržiavať viac ako tisíc kilometrov ciest a chodníkov. Treba však zdôrazniť, že viaceré hlavné ťahy v meste, napríklad obchvat alebo vnútorný mestský okruh, je v správe Slovenskej správy ciest, ktorá nesie zodpovednosť aj za ich údržbu v zime,“ povedala Zuzana Kalmanová, hovorkyňa Mestského úradu v Martine.
Zároveň vyzvala motoristov, aby boli zodpovední a dodržiavali pravidlá. Stáva sa totiž, že autá sú často nevhodne zaparkované, čo bráni mechanizmom v údržbe ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Radnica ďalej upozorňuje obyvateľov mesta, že zimná údržba nebude vykonávaná na chodníkoch, cyklotrasách, priestranstvách a priechodoch v parkoch, ktoré svojím poslaním slúžia na rekreáciu a oddych v letných mesiacoch. Je to napríklad Hviezdoslavov či Dolinského park, chodník do Múzea slovenskej dediny či cyklotrasy.

V Tepliciach nesolia

Zimná údržba v Turčianskych Tepliciach sa začala oficiálne v polovici novembra a v meste ju zabezpečujú technické služby. Fungovať budú v rovnakom režime a s tým istým vozovým parkom ako minulý rok.

„Vlani sme našu techniku rozšírili o ručnú odhŕňaciu radlicu na kolieskach a jeden posýpač, ktorý sa pripína za malý traktor,“ povedal Rastislav Froľo, konateľ Technických služieb mesta Turčianske Teplice. V prípade kalamitnej situácie majú pracovníci sťaženejšiu prácu, keďže zľadovatené chodníky a cesty nesmú posýpať soľou.

Skryť Vypnúť reklamu

Povolený je len štrk alebo posypové materiály, ktoré neškodia životnému prostrediu.

„Soľ by sa mohla dostať do podzemných prameňov pod mestom, čím by ich znehodnotila. Preto sa Turčianske Teplice nachádzajú v prvom ochrannom pásme,“ ozrejmuje Rastislav Froľo.

Problémy pri zimnej údržbe robia každý rok neohľaduplní šoféri, keď svoje autá parkujú pri okrajoch ciest, čo znemožňuje dôsledné odhrnutie cesty.

„Komplikácie vznikajú tiež pred zdravotníckymi zariadeniami, ktoré fungujú v rodinných domoch a nemajú vybudované vlastné parkovisko. Vodiči sú potom nútení zastaviť pri chodníkoch,“ vysvetľuje konateľ technických služieb.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 080
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 291
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 527
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 791
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 280
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 898
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 801
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 463
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 201
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dušan Gregor: Martin si nezaslúžil prehrať tak vysoko

Piatková bitka o Strečno skončila jednoznačným víťazstvom Žiliny. Aktéri z obidvoch táborov sa však zhodli na tom, že výsledok úplne neodrážal dianie na ľade.

V derby sme nestačili na Žilinu.

Gader chcú rozvíjať

v Blatnici zriadili automatické parkovisko. Plánujú z neho financovať rozvoj doliny.

Automatické parkovisko je len prvým krokom k lepšej budúcnosti Gaderskej doliny.

Spílili nebezpečný strom

Viac než storočný strom mohol ohrozovať majetok i životy.

Strom bol nebezpečný, museli ho spíliť.

Martin zabojuje o prestížny titul

Metropola Turca je v hre o Európske hlavné mesto kultúry. Kompetentní sa odvolávajú na históriu, kandidatúru stavajú na projekte z roku 2008.

Igor Válek (vľavo) a Peter Cabadaj, ktorí zastrešujú projekt kandidatúry Martina na Európske hlavné mesto kultúry 2026.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Nad Pribylinou zhorela drevenica

Drevenica zhorela do tla.

Už ste čítali?