Sobota, 22. február, 2020 | Meniny má Etela

Žilinská župa prevzala letisko. Kto zaplatí toľké milióny?

Žilinský samosprávny kraj získal do svojho vlastníctva majoritný balík akcií žilinského letiska. Na župu ich za jedno euro previedol štát. Kraj chce z letiska profitovať.

(Zdroj: archiv MY)

ŽILINA.  Prevod časti majetkovej účasti štátu v Letiskovej spoločnosti Žilina(LSZA) vo výške 65,52 % za symbolické jedno euro na ŽSK schválila vláda v septembri, štát si prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR z doterajšieho majoritného podielu v letiskovej spoločnosti ponechal niečo viac ako 34 percent. Celková hodnota schváleného prevodu podielu štátu v LSZA pritom ku koncu roka 2018 predstavovala 2,094 milióna eur.

Letisko chcú naštartovať

„Zámerom župy je naštartovať rozvoj letiska a tým zvýšiť atraktivitu nášho regiónu pre investorov či turistov. Kým doteraz bola jeho činnosť na útlme, my máme záujem rozbehnúť pravidelné a príležitostné medzinárodné letecké spojenie. Cieľom je naštartovať činnosť letiska tak, aby z neho kraj profitoval predovšetkým v podobe lepšej dopravnej dostupnosti územia, väčšej mobilite obyvateľstva, či v celkovom zvýšení atraktivity územia pre investorov, ale aj turistov,“ povedala pre MY noviny hovorkyňa župy Martina Remencová.

Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí krajskí poslanci zostali zaskočení. Županka Erika Jurinová im totiž nebola schopná odprezentovať žiadny konkrétny plán smerovania a rozvoja letiska. Dokonca ani víziu, aké letecké linky chcú rozlietať. Oboznámila ich iba s nominantmi kraja do predstavenstva a dozornej rady.

Zaujímavé nominácie

Do predstavenstva LSZA nominovala Michala Miškoviča, zaoberajúceho sa sporovou agendou na Úrade ŽSK, a Ivana Hečku, ktorý bol podľa jej slov pri úspešnom rozbehu prevádzky popradského letiska.

„Do dozornej rady som nominovala Miroslava Kunscha, ktorý už na žilinskom letisku pracoval a podarilo sa mu zefektívniť jeho prevádzku, a Miroslava Bartoša, ktorý sa roky venuje slovenskému leteckému priemyslu,” priblížila svoje nominácie predsedníčka ŽSK.

Práve títo ľudia by mali do najbližšieho zasadnutia zastupiteľstva v marci pripraviť tzv. biznis plán.

Tento postup župy otvorene kritizoval napríklad poslanec Martin Kapitulík.

„Vedenie župy má už dlhšiu dobu sklon skrývať informácie nielen pred verejnosťou, ale aj pred samotnými poslancami. Naposledy sa to prejavilo práve pri Letiskovej spoločnosti Žilina. Županka bez vedomia poslancov a bez riadneho výberového konania nominovala nových ľudí do predstavenstva a dozornej rady žilinského letiska. A to napriek výslovnej žiadosti poslaneckého zboru informovať nás o plánovaných krokoch župy v tejto veci. Dozvedeli sme sa to iba náhodou. Keď sme sa na to začali pýtať, pani Jurinová ostala zaskočená. Dodnes nám nebol predstavený ani riadny zámer župy s letiskom! Takéto konanie prirodzene vzbudzuje medzi poslancami značné znepokojenie a obavy. Preto som rád, že sa mi podarilo v zastupiteľstve presadiť záchrannú brzdu na ochranu majetku letiska. Vďaka tomu bude o nakladaní s majetkom letiska rozhodovať 57-členný zastupiteľský zbor Žilinského samosprávneho kraja a nie úzke a iba Erike Jurinovej podriadené predstavenstvo letiska. Verím, že si pani županka spomenie na svoje predvolebné sľuby a začne sa správať otvorene a transparentne,“ uviedol pre MY noviny.

Kauzy a státisícové právne služby

Kunsch do roku 2017 totiž pracoval ako výkonný riaditeľ letiska. Koncom marca 2017 denník SME napísal: „Postu výkonného riaditeľa žilinského letiska sa (Miroslav Kunsch, pozn. autora) vzdal len dva dni po tom, ako denník SME upozornil na jeho prešľapy pri dodržiavaní predpisov. V lete 2016 po prílete z Chorvátska ignoroval pasovú kontrolu, požiarnici letiska mu umyli auto. Ochranka žilinského letiska aj polícia si jeho viacnásobné porušenie pravidiel všimla a v súčasnosti ich rieši dopravný úrad. Na utorňajšom valnom zhromaždení sa Kunsch vzdal funkcie výkonného riaditeľa. Dôvodom majú byť finančné problémy letiska a nie Kunschove zlyhania.“

Právnik Michal Miškovič bol podľa našich informácií súčasťou vyjednávacieho tímu, ktorý pripravoval súťaž o poskytovanie autobusovej dopravy v kraji a ktorej výsledkom je, že kraj za ňu len v žilinskom regióne zaplatí o 4 – 6 miliónov eur viac ako doteraz.

Služby Michala Miškoviča kraj využíva veľmi často. Jeho právnej kancelárii od roku 2018 župa zaplatila za právne služby už viac ako 120 000 eur.

Pre kraj cenní odborníci

„Odborníkov so skúsenosťami v leteckej doprave na Slovensku nie je veľa. Práve preto župa pri svojich nomináciách stavila na ľudí, ktorí majú s leteckým priemyslom skúsenosti, poznajú jeho problémy a majú reálnu predstavu, čo letisko pre svoj rozvoj potrebuje. Ak ideme do minulosti, treba vnímať aj situáciu, ktorá na letisku pred príchodom pána Kunscha do orgánov spoločnosti tom čase bola. Vtedy bolo letisko považované za čiernu dieru. Pán Kunsch sa výrazne zaslúžil o zefektívnenie prevádzky letiska. Ak myslíte kauzy ako umývanie súkromného auta na letisku, štandardná finančná pôžička spoločnosti, ktorá umožnila vyplatiť zamestnancom letiska mzdy, tak toto je osvetlené dostatočne,“ reagovala Remencová.

Miškovič je podľa jej slov právnik, ktorý pomáhal pri prevode letiska.

„Pri fungovaní letiska je dôležité vedieť pohotovo reagovať na podnety, ktoré prichádzajú na letisko, čím sa zabezpečí jeho plynulé fungovania a ochránia sa investície, čo sme pocítili aj v čase Vianoc, kedy len pohotová reakcia pána Miškoviča zabrzdila vyplatenie neoprávnenej pohľadávky.“

Kto to zaplatí?

Kraj chce na letisku rozlietať minimálne jednu pravidelnú linku. V minulosti sa spomínalo, že by tu mohla mať medzipristátie niektorá linka lietajúca z Popradu do sveta. To si však bude vyžadovať investície. Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká uviedla, že dôvodmi, prečo nie je na žilinskom letisku vykonávané pravidelné letecké spojenie, primárne súvisí s krátkou vzletovo-pristávacou dráhou letiska, ktorá je dlhá len 1150 metrov, čo výrazne limituje počet možných lietadiel na obsluhu tohto letiska.

„V súčasnosti je trend prechádzania na väčšie lietadlá. Zároveň faktom je, že v súčasnosti je hlavný rast leteckej dopravy prisudzovaný tzv. nízkonákladovým spoločnostiam, ako je napr. Ryanair a WizzAir. Tie majú prúdové lietadlá pre min. 180 pasažierov, ktoré napr. konkrétne na žilinskom letisku nemôžu pristáť. Je to však len jeden z menovaných faktorov pre sprevádzkovanie leteckej linky.“

Koľko to bude stáť, nevieme. Župa ešte nemá ani plán, ako by to malo celé fungovať. V roku 2018 hospodárilo letisko zo stratou 45-tisíc eur, pričom mu bola ministerstvom poskytnutá dotácia vo výške viac ako 300 000 eur. Rok predtým bola strata letiska 144 000 eur, pri dotácii viac ako 266--tisíc eur.

Župa chce v tomto roku vraziť z rozpočtu do letiska 320 000 eur, v budúcom roku 250 000 eur a v nasledujúcom období vždy po 160-tisíc eur. Len predĺženie pristávacej dráhy o 200 metrov bude stáť asi milión eur. Jej predĺženie na 2 450 metrov, čo by umožnilo prevádzku lietadiel Airbus a Boeing 737, ktoré bežne používajú letecké spoločnosti, si vyžiada náklady 55 miliónov eur.

„V tejto chvíli, vzhľadom na rozbehnuté neformálne rozhovory, nevidíme nutnosť predlžovania dráhy, avšak v širšom časovom horizonte táto otázka určite príde, pokiaľ sa letisko bude rozvíjať tak, ako by sme si priali. Každopádne by investíciu potrebnú na predĺženie dráhy o 200 m (okolo 1 milión eur) financovala Letisková spoločnosť Žilina, nie ŽSK,“ uzavrela Remencová.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  8. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  9. Darujte od srdca pre rozum
  10. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 516
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 123
  3. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 7 277
  4. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 6 597
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 451
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 889
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 788
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 683
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 473
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 442

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martin a Tomčany spojí cyklochodník, rovnaký zámer má Kláštor s Valčou

Ministerskú dotáciu na vybudovanie cyklotrás sa podarilo získať Martinu i Kláštoru pod Znievom.

Takto by to mohlo ísť, boli sme lepší ako Capitals

Vedúci celok tabuľky síce už o svoju pozíciu prísť nemôže, no naši si zaslúžia pochvalu za to, akým spôsobom najväčšieho ašpiranta na postup zdolali.

Naši porazili lídra tabuľky.

V Krpeľanoch bude posledná rozlúčka ešte dôstojnejšia

Kompletnú rekonštrukciu Domu smútku majú za sebou aj v Krpeľanoch.

V Turčianskej Štiavničke horel dom

Vo štvrtok večer vyľakal obyvateľov Turčianskej Štiavničky požiar rodinného domu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Známu liptovskú minerálku neodporúčajú piť

Rozbory ukázali prítomnosť koliformných baktérií.

Muž vyliezol v centre Nitry na žeriav. Chcel hovoriť s médiami

Muž chcel svojím konaním upozorniť na choré deti, ktoré potrebujú liečbu.

Muž na Orave prišiel o život, narazil na snežnom skútri do trafostanice

Vodič z Rabčíc nezvládol riadenie a narazil do trafostanice.

Pri cúvaní zrazil ženu, tá zraneniam podľahla

Nehoda sa stala na Komenského ulici v Skalici.

Už ste čítali?