Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Žilinská župa prevzala letisko. Kto zaplatí toľké milióny?

Žilinský samosprávny kraj získal do svojho vlastníctva majoritný balík akcií žilinského letiska. Na župu ich za jedno euro previedol štát. Kraj chce z letiska profitovať.

(Zdroj: archiv MY)

ŽILINA.  Prevod časti majetkovej účasti štátu v Letiskovej spoločnosti Žilina(LSZA) vo výške 65,52 % za symbolické jedno euro na ŽSK schválila vláda v septembri, štát si prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR z doterajšieho majoritného podielu v letiskovej spoločnosti ponechal niečo viac ako 34 percent. Celková hodnota schváleného prevodu podielu štátu v LSZA pritom ku koncu roka 2018 predstavovala 2,094 milióna eur.

Letisko chcú naštartovať

„Zámerom župy je naštartovať rozvoj letiska a tým zvýšiť atraktivitu nášho regiónu pre investorov či turistov. Kým doteraz bola jeho činnosť na útlme, my máme záujem rozbehnúť pravidelné a príležitostné medzinárodné letecké spojenie. Cieľom je naštartovať činnosť letiska tak, aby z neho kraj profitoval predovšetkým v podobe lepšej dopravnej dostupnosti územia, väčšej mobilite obyvateľstva, či v celkovom zvýšení atraktivity územia pre investorov, ale aj turistov,“ povedala pre MY noviny hovorkyňa župy Martina Remencová.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí krajskí poslanci zostali zaskočení. Županka Erika Jurinová im totiž nebola schopná odprezentovať žiadny konkrétny plán smerovania a rozvoja letiska. Dokonca ani víziu, aké letecké linky chcú rozlietať. Oboznámila ich iba s nominantmi kraja do predstavenstva a dozornej rady.

Zaujímavé nominácie

Do predstavenstva LSZA nominovala Michala Miškoviča, zaoberajúceho sa sporovou agendou na Úrade ŽSK, a Ivana Hečku, ktorý bol podľa jej slov pri úspešnom rozbehu prevádzky popradského letiska.

„Do dozornej rady som nominovala Miroslava Kunscha, ktorý už na žilinskom letisku pracoval a podarilo sa mu zefektívniť jeho prevádzku, a Miroslava Bartoša, ktorý sa roky venuje slovenskému leteckému priemyslu,” priblížila svoje nominácie predsedníčka ŽSK.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve títo ľudia by mali do najbližšieho zasadnutia zastupiteľstva v marci pripraviť tzv. biznis plán.

Tento postup župy otvorene kritizoval napríklad poslanec Martin Kapitulík.

„Vedenie župy má už dlhšiu dobu sklon skrývať informácie nielen pred verejnosťou, ale aj pred samotnými poslancami. Naposledy sa to prejavilo práve pri Letiskovej spoločnosti Žilina. Županka bez vedomia poslancov a bez riadneho výberového konania nominovala nových ľudí do predstavenstva a dozornej rady žilinského letiska. A to napriek výslovnej žiadosti poslaneckého zboru informovať nás o plánovaných krokoch župy v tejto veci. Dozvedeli sme sa to iba náhodou. Keď sme sa na to začali pýtať, pani Jurinová ostala zaskočená. Dodnes nám nebol predstavený ani riadny zámer župy s letiskom! Takéto konanie prirodzene vzbudzuje medzi poslancami značné znepokojenie a obavy. Preto som rád, že sa mi podarilo v zastupiteľstve presadiť záchrannú brzdu na ochranu majetku letiska. Vďaka tomu bude o nakladaní s majetkom letiska rozhodovať 57-členný zastupiteľský zbor Žilinského samosprávneho kraja a nie úzke a iba Erike Jurinovej podriadené predstavenstvo letiska. Verím, že si pani županka spomenie na svoje predvolebné sľuby a začne sa správať otvorene a transparentne,“ uviedol pre MY noviny.

Skryť Vypnúť reklamu

Kauzy a státisícové právne služby

Kunsch do roku 2017 totiž pracoval ako výkonný riaditeľ letiska. Koncom marca 2017 denník SME napísal: „Postu výkonného riaditeľa žilinského letiska sa (Miroslav Kunsch, pozn. autora) vzdal len dva dni po tom, ako denník SME upozornil na jeho prešľapy pri dodržiavaní predpisov. V lete 2016 po prílete z Chorvátska ignoroval pasovú kontrolu, požiarnici letiska mu umyli auto. Ochranka žilinského letiska aj polícia si jeho viacnásobné porušenie pravidiel všimla a v súčasnosti ich rieši dopravný úrad. Na utorňajšom valnom zhromaždení sa Kunsch vzdal funkcie výkonného riaditeľa. Dôvodom majú byť finančné problémy letiska a nie Kunschove zlyhania.“

Právnik Michal Miškovič bol podľa našich informácií súčasťou vyjednávacieho tímu, ktorý pripravoval súťaž o poskytovanie autobusovej dopravy v kraji a ktorej výsledkom je, že kraj za ňu len v žilinskom regióne zaplatí o 4 – 6 miliónov eur viac ako doteraz.

Služby Michala Miškoviča kraj využíva veľmi často. Jeho právnej kancelárii od roku 2018 župa zaplatila za právne služby už viac ako 120 000 eur.

Pre kraj cenní odborníci

„Odborníkov so skúsenosťami v leteckej doprave na Slovensku nie je veľa. Práve preto župa pri svojich nomináciách stavila na ľudí, ktorí majú s leteckým priemyslom skúsenosti, poznajú jeho problémy a majú reálnu predstavu, čo letisko pre svoj rozvoj potrebuje. Ak ideme do minulosti, treba vnímať aj situáciu, ktorá na letisku pred príchodom pána Kunscha do orgánov spoločnosti tom čase bola. Vtedy bolo letisko považované za čiernu dieru. Pán Kunsch sa výrazne zaslúžil o zefektívnenie prevádzky letiska. Ak myslíte kauzy ako umývanie súkromného auta na letisku, štandardná finančná pôžička spoločnosti, ktorá umožnila vyplatiť zamestnancom letiska mzdy, tak toto je osvetlené dostatočne,“ reagovala Remencová.

Miškovič je podľa jej slov právnik, ktorý pomáhal pri prevode letiska.

„Pri fungovaní letiska je dôležité vedieť pohotovo reagovať na podnety, ktoré prichádzajú na letisko, čím sa zabezpečí jeho plynulé fungovania a ochránia sa investície, čo sme pocítili aj v čase Vianoc, kedy len pohotová reakcia pána Miškoviča zabrzdila vyplatenie neoprávnenej pohľadávky.“

Kto to zaplatí?

Kraj chce na letisku rozlietať minimálne jednu pravidelnú linku. V minulosti sa spomínalo, že by tu mohla mať medzipristátie niektorá linka lietajúca z Popradu do sveta. To si však bude vyžadovať investície. Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká uviedla, že dôvodmi, prečo nie je na žilinskom letisku vykonávané pravidelné letecké spojenie, primárne súvisí s krátkou vzletovo-pristávacou dráhou letiska, ktorá je dlhá len 1150 metrov, čo výrazne limituje počet možných lietadiel na obsluhu tohto letiska.

„V súčasnosti je trend prechádzania na väčšie lietadlá. Zároveň faktom je, že v súčasnosti je hlavný rast leteckej dopravy prisudzovaný tzv. nízkonákladovým spoločnostiam, ako je napr. Ryanair a WizzAir. Tie majú prúdové lietadlá pre min. 180 pasažierov, ktoré napr. konkrétne na žilinskom letisku nemôžu pristáť. Je to však len jeden z menovaných faktorov pre sprevádzkovanie leteckej linky.“

Koľko to bude stáť, nevieme. Župa ešte nemá ani plán, ako by to malo celé fungovať. V roku 2018 hospodárilo letisko zo stratou 45-tisíc eur, pričom mu bola ministerstvom poskytnutá dotácia vo výške viac ako 300 000 eur. Rok predtým bola strata letiska 144 000 eur, pri dotácii viac ako 266--tisíc eur.

Župa chce v tomto roku vraziť z rozpočtu do letiska 320 000 eur, v budúcom roku 250 000 eur a v nasledujúcom období vždy po 160-tisíc eur. Len predĺženie pristávacej dráhy o 200 metrov bude stáť asi milión eur. Jej predĺženie na 2 450 metrov, čo by umožnilo prevádzku lietadiel Airbus a Boeing 737, ktoré bežne používajú letecké spoločnosti, si vyžiada náklady 55 miliónov eur.

„V tejto chvíli, vzhľadom na rozbehnuté neformálne rozhovory, nevidíme nutnosť predlžovania dráhy, avšak v širšom časovom horizonte táto otázka určite príde, pokiaľ sa letisko bude rozvíjať tak, ako by sme si priali. Každopádne by investíciu potrebnú na predĺženie dráhy o 200 m (okolo 1 milión eur) financovala Letisková spoločnosť Žilina, nie ŽSK,“ uzavrela Remencová.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 390
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 146
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 870
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 432
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 618
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 488
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 082
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 831
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 733
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 641
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vzdelávať namiesto zaúčať

Spoločnosť VIENA INTERNATIONAL s.r.o. sa pokúsila rozbehnúť odvážny projekt.

Školiace stredisko spoločnosti VIENA INTERNATIONAL s.r.o.

Samo Hlavaj môže skompletizovať šampionátový hetrik

Slovenská reprezentačná dvadsiatka sa na juniorský svetový šampionát bude pripravovať v izolovanom kempe vo Zvolene. Pozvánku dostal i brankár Samuel Hlavaj.

Zverenci Róberta Petrovického odštartujú prípravu na šampionát počas posledného novembrového dňa.

Zber lístia v Martine

Lístie sa vyzbiera ešte na štyroch sídliskách.

Ilustračné foto.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Záchranné zložky pomáhali pri dvoch vážnych dopravných nehodách v okrese Prievidza

Nehoda medzi obcou Nedožery-Brezany a Prievidzou skomplikovala dopravu v Prievidzi aj Bojniciach.

Už ste čítali?