Vzhľadom na mimoriadnu situáciu zapríčinenú koronavírusom COVID-19 boli na Slovensku zatvorené všetky hotely. Výnimkou nie je ani martinský Hotel Turiec, ktorý svoje brány zatvoril 12.marca 2020. V začiatkoch sme možno všetci túto situáciu nevedeli poriadne/objektívne vyhodnotiť. Teraz však už vieme, že to nebude trvať ani týždeň a žiaľ ani mesiac. Vážnosťou situácie sa zaoberá aj vedenie Univerzitnej nemocnice v Martine, ktoré otvorilo diskusiu využitia ubytovacích kapacít Hotela Turiec ako karanténneho strediska pre zamestnancov nemocnice. O vzájomnej spolupráci Univerzitnej nemocnice v Martine a Hotela Turiec sme sa rozprávali s riaditeľom hotela Ing. Radovanom Kočvarom.
Pracujete v krízovom režime, čo mu sa venujete?
Tak ako všetky hotely na Slovensku, tak aj náš Hotel Turiec, sme museli podľa nariadení vyplývajúcich z momentálnej situácie s COVID 19 do odvolania zatvoriť. Je to niečo, na čo si len ťažko zvykáme a uvedomujeme si, že nábeh celého cestovného ruchu a segmentu HORECA bude veľmi pomalý. Pracujeme v službách, čo je odvodené od slova slúžiť, žiaľ dnes nemáme hostí, o ktorých by sme sa mohli postarať, takže v drvivej väčšine sú kolegovia doma.
Hotel je uzavretý, ako ste vyriešili zamestnancov?
Väčšina zamestnancov pracuje u nás už mnoho rokov. Vzťahy pracovné sa častokrát zmenili na kamarátske až rodinné. Chápu, v akej situácii sa nachádzame - sme k nim úprimní a jednotlivé opatrenia riešime spolu a radíme sa s nimi.
My robíme všetko pre to, aby sme nemuseli zavádzať radikálne opatrenia a aby sme našli cestu ako túto situáciu prežiť a potom opäť v čo najkratšom čase nabehnúť na režim plnej prevádzky.
Samozrejme udržanie zamestnancov pri nulových tržbách je veľmi obtiažne. Nič nezarábame a zároveň máme v rukách osudy našich zamestnancov a ich rodín. Je to veľká zodpovednosť a preto sme si vypracovali krízový model, podľa ktorého vie toto obdobie zvládnuť firma a aj naši zamestnanci. Uvedomujeme si vážnosť situácie, ktorú zvládneme len spoločnými silami.
Budete sa uchádzať o štátnu pomoc?
Určite áno. Už pár dní pred vyhlásením mimoriadnej situácie na celom území Slovenska sa začali rušiť všetky rezervácie ubytovania a najmä veľké konferencie. Tržby od 12.3. sú nulové, no náklady ostali rovnaké, prípadne sa len minimálne ponížili. Sme trpezliví a čakáme, aké opatrenia príjme vláda. Pri nulových tržbách a platení nutných nákladov vyplývajúcich z nariadení vlády, pripadne záväzkov voči iným subjektom, je to pre veľa spoločností naozaj likvidačné. My však nestrácame optimizmus a veríme, že práve vďaka zdravému fungovaniu Hotela Turiec v minulých rokoch toto ťažké obdobie zvládneme. Veríme, že pri udržaní si stáleho personálu budeme po upokojení situácie opäť lídrom v poskytovaní hotelových a konferenčných služieb v našom okrese/kraji.
Poskytnete hotel v krízovej situácii na boj s koronavírusom, akou formou?
Niekedy je potrebné si uvedomiť, čo je skutočne dôležité. Slovensko momentálne zažíva ťažké obdobie a našťastie je medzi nami veľa ľudí, ktorí sa dennodenne obetujú a zachraňujú naše životy. Preto, keď nás oslovil krízový štáb a vedenie nemocnice, či sme pripravení pomôcť jej zamestnancom, naša odpoveď bola úplne jednoznačná. Áno, sme pripravení byť nápomocní. Máme vypracovaný plán prevádzkovania karanténneho strediska v priestoroch nášho hotela. Samozrejme s tým súvisia aj nutné stavebné úpravy, aby sme zabezpečili a dodržali všetky bezpečnostné a hygienické pokyny.
Pevne veríme, že situácia nebude taká kritická, aby sa tento scenár musel zrealizovať, no sme nato pripravení a radi naše priestory prispôsobíme a pomôžeme tak nášmu regiónu v ťažkých časoch. Rovnako oceňujeme, že vedenie nemocnice sa k tejto situácii postavilo veľmi zodpovedne a s dostatočným časovým predstihom rieši scenár krízovej situácie.
Hotel v prípade potreby poskytne všetkých 65 izieb zamestnancom nemocnice, ktorí budú buď v nútenej karanténe, alebo budú z bezpečnostných dôvodov využívať ubytovanie mimo svojich príbytkov, aby nenakazili najbližších a naďalej vedeli pomáhať a liečiť pacientov.
Zdravý úsudok a optimizmus sprevádzali celý náš rozhovor. Na záver nám pán riaditeľ povedal: " Veríme, že ľudia sa prestanú báť, opäť začnú cestovať, ekonomika nabehne a osobné vzťahy budú dôležitejšie ako tie virtuálne. Budovanie vzťahov či už v pracovnej sfére, alebo tej súkromnej stojí na dôvere a tá sa ľahšie získava pri osobnom kontakte. Naštartovanie cestovného ruchu je pre úspech a ďalšie fungovanie nášho Hotela Turiec rozhodujúce.
(Jana Tomkova)