MARTIN. S ukončenými obmedzeniami a aj zlepšeným počasím sa život postupne vrátil do normálu i v historickej časti mesta.
V martinskej pešej zóne je po dlhšom čase opäť viac ľudí, čo prináša aj tradičné problémy medzi chodcami a cyklistami.
Už sa vyskytli a prvé tohtoročné menšie kolízie, ktoré pramenia najmä z toho, že pár nepoučiteľných cyklistov jazdí na bicykli v tesnej blízkosti obchodných prevádzok.
Pomôžu grafické značenia?
Dlhoročný problém súžitia chodcov s cyklistami riešili vo štvrtok aj poslanci martinského mestského zastupiteľstva, ktorí schválili návrh riešenia cyklistickej dopravy v centre mesta.

Už sme o ňom pred pár mesiacmi v našom týždenníku informovali. Vtedy to bol však len zámer, ktorý teraz dostal zelenú.
Pripomeňme si, že cyklisti budú mať naďalej povolený vjazd na pešiu zónu.
Po novom sa im však grafickými prvkami naznačí a odporučí smer jazdy.
Cyklisti by mali prechádzať západnou časťou pešej zóny, teda Ulicou 29. augusta, resp. Divadelnou ulicou, kde býva menší pohyb chodcov. Grafické prvky sa vyznačia na vstupoch do pešej zóny a rovnako tak aj v jej strede .
Neznamená to ale, že cyklisti si budú môcť robiť v tomto priestore, čo chcú. Naďalej ostane v platnosti, že chodec je na pešej zóne nadradený.
Cyklistom to budú pripomínať aj rôzne nápisy typu: Spomaľ, Pozor deti a podobne.
„Ideálne riešenie neexistuje, toto je však dobrý kompromis medzi chodcami a cyklistami,“ povedal poslanec Dušan Kubička, ktorý je zástancom toho, aby cyklisti mohli po pešej zóne tolerantne jazdiť.
Zuzana Vonsová, ale aj jej ďalší poslaneckí kolegovia upozornili na úlohu mestskej polície.
„Bude jej úlohou cyklistov usmerňovať a prípadne ich upozorňovať na nedostatky. Ak nepomôže dobré slovo, potom sú na mieste aj sankcie.“
Návrh schváleného riešenia cyklistickej dopravy v centre mesta počíta aj s vybudovaním tranzitnej trasy. Jazdiť by mali po nej tí cyklisti, ktorých cieľom nie je pešia zóna.
Viedla by poza Štúrovu štvrť cez existujúcu obslužnú komunikáciu, na ktorej by sa vyznačil piktogramový koridor – asi 400-metrové grafické značenie. To by upozorňovalo motoristov, že v tomto priestore sa nachádza zvýšený pohyb cyklistov.
Samozrejme, cyklista by musel dodržiavať pravidlá cestnej premávky, ako jeden z jej z účastníkov. Toto riešenie by sa dalo zrealizovať bez väčších nákladov.