Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Za jazdu autobusom si Turčania priplatia

Cestovanie autobusom bude drahšie, od prvého augusta sa zvýši cestovné v martinskej MHD. So SAD Žilina, ktorá verejnú dopravu zabezpečuje nielen v Martine a vo Vrútkach, ale aj v priľahlých obciach Bystrička, Lipovec a Turčianske Kľačany, sa na úpravách cien dohodli príslušné samosprávy. Stane sa tak po ôsmich rokoch.

Na martinskej zastávke.Na martinskej zastávke. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. Cena základného lístka, ktorý si v hotovosti kúpite u vodiča autobusu sa zdvihne z 0,70 eura až na 1 euro. Ak máte mestskú kartu, zaplatíte o desať centov navyše, teda 0,59 eura. O desať centov zdražie doprava aj v prípade platenia dopravnou kartou, kedy cestujúci zaplatí 0,70 eura.

Prečítajte si aj: Z areálu tlačiarní v Priekope sa už rovno na priecestie nevychádza Čítajte 

Zľavnený lístok vyjde pri platbe v hotovosti na 0,70 eura, pri platbe dopravnou kartou 0,50 eura a pri platbe mestskou kartou na 0,39 eura. Na zľavnené cestovné majú nárok deti od šesť do šestnásť rokov, žiaci a študenti do 26 rokov, deti a mládež z detských domovov, ústavov sociálnej starostlivosti a zariadení pre dlhodobo chorých, ako aj ťažko zdravotne postihnutí občania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Upravujú sa tiež ceny 30-dňových a 90-dňových lístkov, ktoré nemajú obmedzený počet jázd. Cena 30-dňového lístka na mestskú kartu sa mení z 20 na 24 eur, pri dopravnej karte z 24 na 28 eur. Cestovné na 90-dňový lístok sa pri použití mestskej karty dvíha z 55 na 66 eur a pri dopravnej karte zo 67 na 78 eur.

Ľudia si aj pohundrali

Medzi cestujúcimi martinskej MHD sme zisťovali, ako vnímajú drahšie tarify za prepravu autobusom.

„Autobusom nejazdím až tak často, skôr sa presúvam pešo, lebo si tak trochu vyvetrám hlavu. Lístok si kupujem u šoféra, pretože moju dopravnú kartu používa manžel, keďže svoju niekde stratil. Takéto zvýšenie sa v mojom prípade ešte dá prežiť, ale horšie je to v štvorčlennej rodine, ktorá nemá auto. V ich rozpočte to určite pocítia,“ vyslovila sa Martinčanka Miroslava.

SkryťVypnúť reklamu

Názor pridala aj Nataša z Martina.

„Autobusom dochádzam do práce každý deň a používam dopravnú kartu. Popri neustálom zvyšovaní cien potravín či služieb, určite nepoteší ani zdražovanie cestovného. Poviete si 10 centov sa dá prežiť, lenže je to len jedna jazda. Lenže tých je za mesiac viac,“ povedala Martinčanka.

Do debaty sa zapojila i Martinčanka Natália.

„Mestskou dopravou jazdievam do práce zo Severu na Ľadoveň iba v zime či daždivom počasí. Zvyšok roka sa v rámci udržania mojej kondície snažím chodiť pešo i do roboty. Zdražovanie cestovného určite nikoho nepoteší. Môžeme sa akurát tak rozčúliť, no nezmeníme to,“ zhrnula.

Miliónové doplatky mesta

Rudolf Kollár, viceprimátor Martina vysvetlil, že mesto každý rok dopravcovi uhrádza stratu vo verejnom záujme. Tá by za rok 2020 bez prijímania úsporných či cenových opatrení vyšplhala až na 3,4 milióny eur.

SkryťVypnúť reklamu

„Aj preto sme pristúpili k citlivej redukcii spojov na úrovni piatich percent. Pomohlo to. Žiaľ, situáciu nám následne skomplikovali opatrenia na zamedzenie koronavírusu. Boli sme medzi prvými mestami, ktoré ľudí vyzývalo necestovať. čo sa podpísalo pod ďalšie neplánované straty. V rámci šetrenia sme prešli aj na sobotňajší a neskôr prázdninový cestovný poriadok. Každý týždeň sme monitorovali situáciu a len v prvom polroku 2020 sme napočítali výpadok v tržbách vo výške 350-tisíc eur oproti minulému roku. To bol hlavný dôvod, prečo sme sa napokon rozhodli pre úpravu cestovného. Ak by sme neurobili nič, tak by sa strata ešte viac prehlbovala.“

Aby sa neochromili iné oblasti

Viceprimátor ďalej hovorí, že zvýhodnenú cenu lístka budú mať ľudia, ktorí používajú dopravnú alebo mestskú kartu.

„Keďže stále existuje riziko príchodu druhej vlny koronavírusu, chceme, aby si cestujúci vybavili tieto karty, čím by sa minimalizovali platby v hotovosti u vodiča autobusu. Znížilo by sa tak nebezpečenstvo prenosu koronavírusu medzi ľuďmi,“ hovorí martinský viceprimátor.

Podľa analýzy, ktorú si radnica nechala vypracovať, by spomínané zdvihnutie cien cestovného zvýšilo tržby v mestskej doprave o približne 340-tisíc eur ročne. Ľudia by ale museli jazdiť autobusmi v rovnako intenzívne ako pred vypuknutím koronavírusu.

„K zvyšovanie cien v MHD sme pristúpili aj preto, aby sme znižovaním strát a následným šetrením neochromili život v meste v iných oblastiach. A máme aj investičné zámery, ktoré nechceme zmrazovať,“ vysvetľuje Rudolf Kollár.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 256
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 6 321
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 947
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 822
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 774
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 294
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 075

Blogy SME

  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  2. Anton Kovalčík: Ako sa nerobí štátny prevrat.
  3. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  4. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete
  5. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  6. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
  7. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  8. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 579
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 644
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 026
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 324
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 317
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 085
  7. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 829
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 581
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pred reprezentačnou prestávkou sa Martinu podarilo zdolať Trnavu.

Pred reprezentačnou prestávkou si Martinčania o niečo zdvihli náladu víťazstvom na ľade Trnavy. Po stretnutí sa skloňovali dve mená Miloš Fafrák a Vladimír Glosár.


4m
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


20m
Výdatné sneženie komplikuje dopravu.

Správa ciest vyhlásila mimoriadnu situáciu v celom kraji.


17 h
Sociálny podnik vedený Milošom Mikulom spravoval osvetlenie jeden rok.

Vyhrala firma, ktorá v minulosti údajne zanedbala revízie.


19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  2. Anton Kovalčík: Ako sa nerobí štátny prevrat.
  3. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  4. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete
  5. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  6. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
  7. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  8. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 579
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 644
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 026
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 324
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 317
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 085
  7. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 829
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 581
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?