MARTIN. Cena základného lístka, ktorý si v hotovosti kúpite u vodiča autobusu sa zdvihne z 0,70 eura až na 1 euro. Ak máte mestskú kartu, zaplatíte o desať centov navyše, teda 0,59 eura. O desať centov zdražie doprava aj v prípade platenia dopravnou kartou, kedy cestujúci zaplatí 0,70 eura.

Zľavnený lístok vyjde pri platbe v hotovosti na 0,70 eura, pri platbe dopravnou kartou 0,50 eura a pri platbe mestskou kartou na 0,39 eura. Na zľavnené cestovné majú nárok deti od šesť do šestnásť rokov, žiaci a študenti do 26 rokov, deti a mládež z detských domovov, ústavov sociálnej starostlivosti a zariadení pre dlhodobo chorých, ako aj ťažko zdravotne postihnutí občania.
Upravujú sa tiež ceny 30-dňových a 90-dňových lístkov, ktoré nemajú obmedzený počet jázd. Cena 30-dňového lístka na mestskú kartu sa mení z 20 na 24 eur, pri dopravnej karte z 24 na 28 eur. Cestovné na 90-dňový lístok sa pri použití mestskej karty dvíha z 55 na 66 eur a pri dopravnej karte zo 67 na 78 eur.
Ľudia si aj pohundrali
Medzi cestujúcimi martinskej MHD sme zisťovali, ako vnímajú drahšie tarify za prepravu autobusom.
„Autobusom nejazdím až tak často, skôr sa presúvam pešo, lebo si tak trochu vyvetrám hlavu. Lístok si kupujem u šoféra, pretože moju dopravnú kartu používa manžel, keďže svoju niekde stratil. Takéto zvýšenie sa v mojom prípade ešte dá prežiť, ale horšie je to v štvorčlennej rodine, ktorá nemá auto. V ich rozpočte to určite pocítia,“ vyslovila sa Martinčanka Miroslava.
Názor pridala aj Nataša z Martina.
„Autobusom dochádzam do práce každý deň a používam dopravnú kartu. Popri neustálom zvyšovaní cien potravín či služieb, určite nepoteší ani zdražovanie cestovného. Poviete si 10 centov sa dá prežiť, lenže je to len jedna jazda. Lenže tých je za mesiac viac,“ povedala Martinčanka.
Do debaty sa zapojila i Martinčanka Natália.
„Mestskou dopravou jazdievam do práce zo Severu na Ľadoveň iba v zime či daždivom počasí. Zvyšok roka sa v rámci udržania mojej kondície snažím chodiť pešo i do roboty. Zdražovanie cestovného určite nikoho nepoteší. Môžeme sa akurát tak rozčúliť, no nezmeníme to,“ zhrnula.
Miliónové doplatky mesta
Rudolf Kollár, viceprimátor Martina vysvetlil, že mesto každý rok dopravcovi uhrádza stratu vo verejnom záujme. Tá by za rok 2020 bez prijímania úsporných či cenových opatrení vyšplhala až na 3,4 milióny eur.
„Aj preto sme pristúpili k citlivej redukcii spojov na úrovni piatich percent. Pomohlo to. Žiaľ, situáciu nám následne skomplikovali opatrenia na zamedzenie koronavírusu. Boli sme medzi prvými mestami, ktoré ľudí vyzývalo necestovať. čo sa podpísalo pod ďalšie neplánované straty. V rámci šetrenia sme prešli aj na sobotňajší a neskôr prázdninový cestovný poriadok. Každý týždeň sme monitorovali situáciu a len v prvom polroku 2020 sme napočítali výpadok v tržbách vo výške 350-tisíc eur oproti minulému roku. To bol hlavný dôvod, prečo sme sa napokon rozhodli pre úpravu cestovného. Ak by sme neurobili nič, tak by sa strata ešte viac prehlbovala.“
Aby sa neochromili iné oblasti
Viceprimátor ďalej hovorí, že zvýhodnenú cenu lístka budú mať ľudia, ktorí používajú dopravnú alebo mestskú kartu.
„Keďže stále existuje riziko príchodu druhej vlny koronavírusu, chceme, aby si cestujúci vybavili tieto karty, čím by sa minimalizovali platby v hotovosti u vodiča autobusu. Znížilo by sa tak nebezpečenstvo prenosu koronavírusu medzi ľuďmi,“ hovorí martinský viceprimátor.
Podľa analýzy, ktorú si radnica nechala vypracovať, by spomínané zdvihnutie cien cestovného zvýšilo tržby v mestskej doprave o približne 340-tisíc eur ročne. Ľudia by ale museli jazdiť autobusmi v rovnako intenzívne ako pred vypuknutím koronavírusu.
„K zvyšovanie cien v MHD sme pristúpili aj preto, aby sme znižovaním strát a následným šetrením neochromili život v meste v iných oblastiach. A máme aj investičné zámery, ktoré nechceme zmrazovať,“ vysvetľuje Rudolf Kollár.