Martinská radnica sa spolu s ďalšími partnermi zo samosprávy rozhodla pre nepopulárny krok, od 1. augusta zvýšila ceny lístkov v MHD.
Najviac to pocítili cestujúci, ktorí si lístok kupujú priamo u vodiča, tí už miesto 70 centov platia celé euro. O desať centov viac za jednu jazdu zaplatia cestujúci, ktorí využívajú mestskú, resp. dopravnú kartu.
Takéto rozhodnutie nahnevalo mnoho ľudí. Prekáža im, že za ponúknuté služby platia veľa. Po Martine a okolí jazdia staré neklimatizované autobusy, ktoré do Turca spoločnosť SAD Žilina presúva aj z iných regiónov, kde by už zrejme jazdiť ani nemohli.
Mnohým cestujúcim sa tiež nepáči, že v MHD nie sú zavedené časové pásma. Či sa zveziete len dve-tri zastávky, alebo absolvujete celú trasu, napríklad z Ľadovne do Vrútok, platíte rovnako.
Nemalá časť cestujúcich už roky poukazuje na to, že ak sa chcú dostať zo Strání do Vrútok na vlakovú stanicu, musia minimálne dvakrát prestupovať. Samozrejme, za každú jazdu si zaplatia zvlášť. O nočných spojoch môžeme len ďalej snívať.
Faktom však je, že náklady na MHD každým rokom rastú, pričom samosprávy sú zo zákona povinné uhrádzať stratu vo verejnom záujme. A tá sa šplhá vysoko, v prípade Martina sa to pre tento rok odhaduje na viac ako 3 milióny eur.
A to sa už redukovali spoje. Nepriaznivú situáciu tiež ešte zhoršila koronakríza, počas ktorej autobusy jazdili prázdne. Osobitnou kapitolou je „príplatok“ za státie na autobusovom nástupišti vo Vrútkach.
Dalo sa čakať, že si vedenie mesta za zvýšenie cien vyslúži tvrdú kritiku. Miestami je však populistická bez ponúkaných riešení, naháňajú sa ňou najmä politické body.
Pravdu majú ale tí, ktorí už pár mesiacov hovoria, že primárne sa musí radnica sústrediť na budúcnosť. Už na budúci rok sa končí zmluva so SAD Žilina o prevádzkovaní MHD v meste. A zatiaľ sa veľa nevie, ako to u nás bude. Pôjdeme vlastnou cestou, nájdeme si strategického partnera pre spoločný dopravný podnik alebo sa spoľahneme na dobrú zmluvu s dopravcom, ktorý uspeje vo verejnej súťaži.
Myslíme si, že táto strategická otázka by už mala byť čoskoro vyriešená, času už veľa nezostáva. Čím dlhšie sa bude odkladať, tým mesto bude vo väčšom strese. A treba diskutovať aj s verejnosťou. Ľudia musia vedieť, aké plány s MHD máme a čo môžeme od nej očakávať.
Vo výsledku by občania mali cestovať v modernejších autobusoch, nemali by mať problém so spojmi. Dôležitá je aj efektivita, aby sme na MHD neminuli viac ako treba. Ťažká úloha. Otázkou je, či je vzhľadom na martinské (rozhádané) pomery, zvládnuteľná...