Jazdu Juraja Bellana vysielal Eurosport

Martinčan Juraj Bellan je stabilným členom slovenskej cyklistickej špičky. Tento rok sa predstavil i na svetovom šampionáte v cestnej cyklistike v talianskej Imole a počas kariéry už súťažil s takými esami ako Tadej Pogačar, Tao Hart, Mathieu van der Poel, Egan Bernal či Primož Roglič.

Juraj Bellan už má na svojom konte viacero úspechov.Juraj Bellan už má na svojom konte viacero úspechov. (Zdroj: ARCHÍV JB)

V Martine to mladých chlapcov ťahá skôr na hokej či futbal. Mali ste od začiatku športovej kariéry jasno, že z vás raz bude špičkový cyklista?

Pohyb som mal odmalička v krvi a musím poďakovať rodičom, že ma k športovaniu viedli a vždy podporovali. Vyskúšal som futbal, hokejbal, stolný tenis i tenis, ktorému som sa intenzívnejšie venoval asi do dvanástich rokov. Veľmi ma bavilo hrať zápasy a porovnávať sa so súpermi, ale s trénovaním to bolo horšie. Raz boli v Martine cyklistické preteky, a tak som si to išiel vyskúšať. Súťažilo sa na horských bicykloch, pričom na štarte boli chalani, ktorí už mali špeciálnejšiu výbavu, dresy a tak ďalej. Ja som mal len požičaný bicykel, ktorý bol určený predovšetkým na zjazd, takže bol v porovnaní s tými, ktoré mali moji súperi, o dosť ťažší. Obuté som mal obyčajné tenisky a musel som si požičať aj prilbu. Napriek tomu sa mi podarilo vyhrať. Takto nejako odštartovala moja cyklistická kariéra.

SkryťVypnúť reklamu

S cyklistikou ste začínali v martinskom klube R.C.T. Martin a na turčianskych cestách. Máte v našom regióne nejakú obľúbenú trasu, ktorú by ste nám odporučili?

Výborná na tréning je Cesta SNP. Nestretnete na nej až toľko áut, sú tam aj kopčeky, a ak máte chuť, môže sa na nich poriadne zapotiť. Nádherná ja aj tamojšia scenéria. Aktuálne sa celkom dobre dá zajazdiť aj na bývalej betónke z Martina do Turčianskych Teplíc. Po rekonštrukcii má dosť široké krajnice, takže napriek dosť hustej premávke sa tam dá jazdiť pomerne bezpečne.

Keď sme pri trénovaní, aký dlhý čas musí profesionálny cyklista stráviť na bicykli?

Závisí to od fázy sezóny, v ktorej sa nachádzate, ale v priemere tak 25 hodín za týždeň. K tomu ešte treba pripočítať špeciálne cvičenia na regeneráciu či spevnenie tela, ktoré musíme zvládnuť po absolvovaní jazdeckého tréningu. Bez nich by totiž cyklistovi veľmi rýchlo odišli ruky či chrbát.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2016 ste sa stali členom kontinentálneho tímu Dukla Banská Bystrica. Bol to správny krok?

Určite áno. Je dobré, že na Slovensku takýto tím máme. Vytvoril totiž našim šikovným jazdcom podmienky porovnateľné s tými, aké majú kontinentálne zoskupenia v zahraničí. Cyklistika je sama osebe dosť náročná na cestovanie a keď ste navyše členom zahraničného tímu, tak sa počas sezóny doma prakticky ani neukážete. Takisto je v súčasnej konkurencii poriadne náročné získať miesto v kvalitnom kontinentálnom tíme.

V Dukle pôsobíte štyri roky. Aký kus cesty za ten čas prešiel tím a tiež vy osobne?

Tím vedie po správnej ceste športový riaditeľ Martin Fraňo. Nebojím sa ho prirovnať k ľuďom ako Patrick Lefevere, ktorý je šéfom tímu Deceuninck – Quick Step. Martin Fraňo ovláda všetko od opravy bicykla cez vybavenie štartu na kvalitných pretekov až po stanovenie správnej taktiky. Je to zároveň výborný človek. Keby v Dukle nebol, tak už by náš tím asi nefungoval na súčasnej úrovni, čo by bola dosť veľká rana aj pre celú slovenskú cyklistiku.

SkryťVypnúť reklamu

Aký je rozdiel medzi súťažením na kontinentálnej úrovni v porovnaní s najvyšším levelom World Tour?

O podmienkach na prípravu sa nemusíme baviť. Na pretekoch World Tour má jeden tím osem jazdcov, u nás ho tvorí päť – šesť pretekárov. Kontinentálna cyklistika je tiež iná v tom, že u nás nemáme v pretekoch až toľko kopcov a väčšinou sú kratšie. Stúpanie je väčšinou na začiatku etapy, nasleduje zjazd a potom sa valí do cieľa po 100 km dlhej rovine. Napríklad taký vrchár ako Nairo Quintana by u nás veľa etáp nevyhral, pretože proti šprintérom by nemal šancu. Na pretekoch World Tour je zväčša prvá časť voľnejšia, favoriti sa zahrievajú, štartové pole ide z veľkej časti pohromade a jazdci si v pelotóne vedia aj pokecať. U nás sa ide naplno od štartu, takže z tohto pohľadu to máme o niečo ťažšie. Keď však ide do tuhého a World Tour jazdci zaberú naplno, je to poriadny frmol.

Ako dopadne porovnanie kontinentálneho a World Tour tímu?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7J73 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 9 529
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 639
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 008
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 595
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 425
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 789
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 252
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 212
  1. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  2. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  3. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  4. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  5. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  6. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  7. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  8. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 020
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 008
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 164
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 650
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 492
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 352
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 070
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 673
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  2. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  3. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  4. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  5. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  6. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  7. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  8. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 020
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 008
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 164
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 650
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 492
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 352
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 070
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 673
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?