Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Veľká anketa Turčianskych novín o školstve

Školský systém zažíva pre pandémiu neustále zmeny. Na situáciu sme sa pýtali učiteľov a riaditeľov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

TURIEC. Pandémia otriasa školstvom v základoch. Zaujímalo nás, čo na to hovoria pedagógovia. Vo veľkej ankete sme sa ich pýtali túto otázku: Čo hovoríte na neustále zmeny v prevádzkovaní školských zariadení a aký dosah bude mať podľa vás dištančná výučba na žiakov aj školstvo?

Dana Brezňanová, riaditeľka ZŠ A. Dubčeka v Martine

Neustále zmeny v prevádzkovom režime škôl majú jednoznačne negatívny dosah na priebeh a výsledky výchovno-vzdelávacieho procesu. Nepriaznivo vplývajú aj na život a prácu rodičov našich žiakov, ktorí sa musia niekedy v rekordne krátkom čase prispôsobiť meniacim sa podmienkam.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Učiteľka: Za svoju prax som nezažila, aby deti plakali, že chcú ostať v škole Čítajte 

Výsledky dištančnej výučby sa ukážu o pár mesiacov, rokov, keď bude známe, aké vedomosti žiaci získali a ako zodpovedne pristupovali k výučbe. Dôsledky mimoriadnej situácie, v ktorej sa školstvo nachádza, nie sú pozitívne pre nás ani žiakov. Momentálne sa musíme všetci – učitelia, žiaci i rodičia postaviť k tejto situácii čelom a spoločne riešiť problémy výučby z domu. Naším cieľom je vytvoriť deťom čo najlepšie podmienky na vzdelávanie. Pomocnú ruku sme podali našim žiakom v podobe pravidelných konzultácií so školskou psychologičkou, ktorá im pomáha nielen s učením, ale i následkami sociálnej izolácie. Žiakom chýba triedny kolektív, stretnutia s kamarátmi a rovesníkmi.

Zuzana Šmahajčíková, učiteľka angličtiny v ZŠ A. Dubčeka

Neustále sa zhoršujúca pandemická situácia a s ňou súvisiace protipandemické opatrenia majú priamy dosah i na rezort školstva. Prezenčná forma vyučovania sa u žiakov druhého stupňa zmenila na dištančnú. Žiaci piateho až deviateho ročníka využívajú pre účely vzdelávania vo svojom domácom prostredí rôzne formy interaktívnych aplikácií a médií. Táto forma výuky je mimoriadne náročná na prípravu pedagógov i žiakov samotných. Spoločne sa stretávajú s množstvom nových situácií a problémov. Určité percento žiakov vie pracovať samostatne, väčšine detí však osobný výklad učiteľa chýba. Dlhšie strávený čas za počítačom znižuje i koncentráciu detí. Tento stav má dosah najmä na socializáciu detí, ktorým chýba práca v kolektíve a spoločné zážitky s priateľmi z triedy. Obzvlášť náročná je táto forma výuky pre deti integrované a deti s rôznymi poruchami učenia, ktorým chýba pomoc špeciálnych asistentov a len ťažko dokážu pracovať samostatne. Neustále meniaca sa pandemická situácia sa podpisuje i pod množstvo organizačných zmien, s ktorými sa musia pedagógovia i rodičia detí vysporiadať vo veľmi krátkom časovom intervale.

Skryť Vypnúť reklamu

Lucia Smiková, učiteľka a školská poradkyňa ZŠ Františka Hrušovského, Kláštor pod Znievom

Vzhľadom na mimoriadnu situáciu, neustále otváranie a zatváranie škôl vnímam ako nevyhnutné riešenia, ktoré súvisia s ochranou zdravia všetkých zainteresovaných vo výchovno-vzdelávacom procese.

Prečítajte si tiež Mesto Martin rozdá seniorom respirátory na týchto miestach Čítajte 

Som presvedčená, že všetci - deti, rodičia, pedagógovia aj zriaďovatelia škôl by boli najradšej, keby školy fungovali v normálnej prevádzke a nemuseli sme riešiť neustále obmedzenia, ktoré nie sú ľahké pre nikoho. Dištančné vzdelávanie a súčasný stav sa určite prejaví na deťoch aj na školstve, do akej miery a akým spôsobom sa podľa mňa ukáže až s odstupom času. Myslím si, že každá nová a najmä zložitá situácia nás všetkých preveruje a istým spôsobom aj posúva dopredu. Toto komplikované a zložité obdobie prináša aj pozitívne skutočnosti v rámci vzdelávania, ktoré treba oceniť. Všetci sme sa museli a chceli naučiť za veľmi krátky čas vyučovať a vzdelávať online, operatívne riešiť rôzne neštandardné situácie, oceňovať ľudský prístup a pod. V celkovom hodnotení, aký dosah bude mať súčasný stav na deti, by sme nemali zabúdať, že deti sú tvorivé, prispôsobivé a inšpirujúce a to im v konečnom dôsledku pomôže prekonať tento nežiaduci stav.

Skryť Vypnúť reklamu

Jana Učníková, riaditeľka ZŠ Františka Hrušovského, Kláštor pod Znievom

Na našej škole beriem všetky rozhodnutia v prvom rade s ohľadom na zdravie našich detí, ich rodičov a našej komunity. Pokiaľ to bolo možné, naša škola bola otvorená, vždy v súlade s prísnymi nariadeniami MŠ SR a RÚVZ. Naši žiaci druhého stupňa boli aj dva týždne pred Vianocami v škole. Momentálne máme žiakov pozitívnych na covid-19, sme o to viac ostražitejší, preto sú všetci žiaci bez výhrad na dištančnom vzdelávaní, ktoré neustále našim žiakom zabezpečujeme a vylepšujeme ho. Som presvedčená, že karta v školstve sa konečne obrátila. V súčasnosti meníme paradigmy vzdelávania – lavice a v nich žiaci, pred lavicami katedra a za ňou učiteľ. Vytvárame nové prostredie , v ktorom sme sa my pedagógovia poväčšine nestretli so svojimi žiakmi – neexistuje osobný kontakt s učiteľom. Na jednej strane je to plus, pretože strata osobného kontaktu zaručuje nestrannosť pri posudzovaní vedomostí a záujmu o získavanie vedomostí. Na druhej strane je to mínus, pretože vzdelávanie je „bez tváre“ – je ťažšie pre učiteľa zaujať svojím záujmom o predmet žiaka cez internet.

Jozef Zanovit, riaditeľ Spojenej školy Martin

V polovici marca to už bude rok, čo máme zavretú školu s malou prestávkou. Minulý týždeň sme ju otvorili aspoň pre žiakov končiacich ročníkov učebných odborov a maturitných odborov a vzápätí sme sa stali „čiernym okresom“.

Prečítajte si tiež Napísala knihu o Sklenom, mnohých zaujala Čítajte 

Pre žiakov, pedagogických pracovníkov a rodičov je to vážna trauma. Všetci cítime, že situácia je veľmi vážna, že pandemická doba vzdelávaniu nepraje a ohrozuje budúcnosť mladej generácie. Áno, dištančné vzdelávanie je istým východiskom, ale zvlášť pre odborné školy je nedostačujúce. Žiaci sa nenaučia dištančne frézovať, sústružiť, opravovať elektrické stroje a prístroje či autá, do krvi sa im nedostanú technologické postupy a pod. Ja osobne by som bol za opakovanie ročníka, aby sa žiaci dokázali dobre pripraviť na profesiu, ktorá ich bude v budúcnosti živiť. Teraz môžeme len poprosiť firmy o zhovievavosť a trpezlivosť k našim žiakom, ktorých sme, žiaľ, nemohli adekvátne pripraviť.

Jozef Krížo, riaditeľ ZŠ na Ulici Pavla Mudroňa

V minulom roku, ale aj teraz je zatvorenie školy stresujúce pre žiakov, rodičov aj učiteľov. V súčasnosti to už berieme ako fakt, že sa to môže stať kedykoľvek. Teraz už vieme rýchlejšie reagovať a organizačne zabezpečiť dištančné alebo prezenčné vyučovanie, resp. zabezpečiť vyučovanie pre vybrané skupiny žiakov. Ťažko je posúdiť už teraz celkové dosahy na deti. Zatiaľ vnímame, že žiaci majú značné medzery vo vedomostiach. Niektorí sú apatickí. Strácajú sa u nich návyky a zručnosti a rovnako aj režim, ktorý podľa mňa potrebujú. Pre deti je dôležité, že ráno je škola, po škole úlohy a príprava, neskôr krúžky alebo iné záujmy, potom je čas na kamarátov, čas ísť von. Aký vplyv má súčasný stav na psychické prežívanie žiakov a aké následky to môže mať v budúcnosti, si neviem ani predstaviť, lebo už viac rokov pozorujeme u niektorých žiakov známky depresie. Žiaci sú labilnejší, prchkejší, vznetlivejší a také sú aj ich reakcie. Pre školstvo aj pre žiakov je dôležité čo najskoršie obnovenie prezenčného vyučovania.

Darina Súderová, riaditeľka Gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha

Stredné školy prešli na dištančné vzdelávanie od 12. októbra 2020. Hoci sme návrat žiakov do škôl pripravovali už viackrát, ešte sme so svojimi žiakmi v triedach neboli. Je to pre nás všetkých nesmierne náročné obdobie. Dištančné vzdelávanie má svoje úskalia v podobe straty sociálneho kontaktu, zamerania sa na len na vzdelávací proces, výchovný aspekt vo vyššej miere absentuje. Rozvoj kompetencií – ako práca v skupine, tvorba a realizácia projektu, prezentačné schopnosti, rozvoj sociálnych zručností je veľmi sťažený. Projektové vyučovanie, prípravy akcií pre triedy a školu, mimoškolské aktivity, ktoré robia študentský život plný zážitkov, sa nekonajú.
Zároveň však chcem vy-zdvihnúť prácu študentov. Mienka, že nič nerobia, je zavádzajúca. Hoci sedia doma, skutočne musia pracovať. Nič nedostávajú zadarmo. Museli sa naučiť manažovať svoj čas, pracovať s technológiami, hľadať a orientovať sa v rôznych zdrojoch informácií. Dopady? Určite sa obávam negatívneho dopadu na psychiku našich žiakov. Niektorí upadajú do stereotypu, frustrácie a pocitu vyhorenia. Z odborného hľadiska verím, že aj táto situácia nám môže priniesť nové perspektívy: učitelia sa naučili nové veci, pochopili sme, že iný prístup nemusí byť hneď zlý a aj prezenčné vzdelávanie môže byť rozšírené o čiastočné a efektívne dištančné úlohy.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  2. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  3. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  4. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  5. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  7. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  10. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 14 052
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 972
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 407
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 5 643
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 354
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 972
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 4 058
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 2 570
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 389
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 066

Blogy SME

  1. Matej Hrabovský: Ako mentálne (pre)žiť lockdown?
  2. Štefan Vidlár: Čerťík Peťík
  3. Inštitút pre strednú Európu: An opportunity for Central European air forces
  4. Jiří Ščobák: Co média o kryptoměnách nenapsala?
  5. Peter Svoreň: Horšie než finančná kríza. Ako pandémia koronavírusu premenila globálnu ekonomiku
  6. Halyna Shamrai: Na čom sa zhodli Biden a Putin
  7. Maximilián Kubík: Otvorený list bratislavskému regionálnemu hygienikovi a hlavnému hygienikovi.
  8. Jakub Andacký: Chceš ísť študovať do zahraničia a chýbajú ti informácie? Tu sú moje tipy, čo ťa čaká v Holandsku (I. diel)
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 068
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 088
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 012
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 868
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 660
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 371
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 124
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Na väčšine prednášok lektora sprevádzali aj živé zvieratá

Mentálne a telesne znevýhodnené detičky sa vďaka Turčianskej knižnici dozvedeli mnoho zaujímavých informácií o zvieratách a živote v lese.


2 h
Futbalisti Kláštora boli už v minulej sezóne blízko k postupu do prvej triedy, preskočili ich Turčianske Kľačany.

Po jeseni má najbližšie k víťazstvu v druhej triede Kláštor.


3 h

Video zo spievania kolied nájdete v článku.


1. dec
V malých prevádzkach vedia zabezpečiť dodržiavanie všetkých opatrení

Malé obchody sú zatvorené, reťazce rovnaký tovar predávať môžu.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladého muža pritlačil pracovný stroj, zraneniam podľahol.


7. dec

Po Vianociach zatvoria všetky neesenciálne obchody vrátane predajní obuvi a domácich potrieb.


24 h

V nemocnici končia pre covid aj deti, okrem dlhotrvajúcich horúčok mávajú aj zápaly rôznych orgánov.


4 h

Lekár hovorí o najťažších prípadoch, aké majú v nemocnici.


22 h

Blogy SME

  1. Matej Hrabovský: Ako mentálne (pre)žiť lockdown?
  2. Štefan Vidlár: Čerťík Peťík
  3. Inštitút pre strednú Európu: An opportunity for Central European air forces
  4. Jiří Ščobák: Co média o kryptoměnách nenapsala?
  5. Peter Svoreň: Horšie než finančná kríza. Ako pandémia koronavírusu premenila globálnu ekonomiku
  6. Halyna Shamrai: Na čom sa zhodli Biden a Putin
  7. Maximilián Kubík: Otvorený list bratislavskému regionálnemu hygienikovi a hlavnému hygienikovi.
  8. Jakub Andacký: Chceš ísť študovať do zahraničia a chýbajú ti informácie? Tu sú moje tipy, čo ťa čaká v Holandsku (I. diel)
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 068
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 088
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 012
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 868
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 660
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 371
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 124
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť

Už ste čítali?