Veľká anketa Turčianskych novín o školstve

Školský systém zažíva pre pandémiu neustále zmeny. Na situáciu sme sa pýtali učiteľov a riaditeľov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

TURIEC. Pandémia otriasa školstvom v základoch. Zaujímalo nás, čo na to hovoria pedagógovia. Vo veľkej ankete sme sa ich pýtali túto otázku: Čo hovoríte na neustále zmeny v prevádzkovaní školských zariadení a aký dosah bude mať podľa vás dištančná výučba na žiakov aj školstvo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dana Brezňanová, riaditeľka ZŠ A. Dubčeka v Martine

Neustále zmeny v prevádzkovom režime škôl majú jednoznačne negatívny dosah na priebeh a výsledky výchovno-vzdelávacieho procesu. Nepriaznivo vplývajú aj na život a prácu rodičov našich žiakov, ktorí sa musia niekedy v rekordne krátkom čase prispôsobiť meniacim sa podmienkam.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Učiteľka: Za svoju prax som nezažila, aby deti plakali, že chcú ostať v škole Čítajte 

Výsledky dištančnej výučby sa ukážu o pár mesiacov, rokov, keď bude známe, aké vedomosti žiaci získali a ako zodpovedne pristupovali k výučbe. Dôsledky mimoriadnej situácie, v ktorej sa školstvo nachádza, nie sú pozitívne pre nás ani žiakov. Momentálne sa musíme všetci – učitelia, žiaci i rodičia postaviť k tejto situácii čelom a spoločne riešiť problémy výučby z domu. Naším cieľom je vytvoriť deťom čo najlepšie podmienky na vzdelávanie. Pomocnú ruku sme podali našim žiakom v podobe pravidelných konzultácií so školskou psychologičkou, ktorá im pomáha nielen s učením, ale i následkami sociálnej izolácie. Žiakom chýba triedny kolektív, stretnutia s kamarátmi a rovesníkmi.

Zuzana Šmahajčíková, učiteľka angličtiny v ZŠ A. Dubčeka

Neustále sa zhoršujúca pandemická situácia a s ňou súvisiace protipandemické opatrenia majú priamy dosah i na rezort školstva. Prezenčná forma vyučovania sa u žiakov druhého stupňa zmenila na dištančnú. Žiaci piateho až deviateho ročníka využívajú pre účely vzdelávania vo svojom domácom prostredí rôzne formy interaktívnych aplikácií a médií. Táto forma výuky je mimoriadne náročná na prípravu pedagógov i žiakov samotných. Spoločne sa stretávajú s množstvom nových situácií a problémov. Určité percento žiakov vie pracovať samostatne, väčšine detí však osobný výklad učiteľa chýba. Dlhšie strávený čas za počítačom znižuje i koncentráciu detí. Tento stav má dosah najmä na socializáciu detí, ktorým chýba práca v kolektíve a spoločné zážitky s priateľmi z triedy. Obzvlášť náročná je táto forma výuky pre deti integrované a deti s rôznymi poruchami učenia, ktorým chýba pomoc špeciálnych asistentov a len ťažko dokážu pracovať samostatne. Neustále meniaca sa pandemická situácia sa podpisuje i pod množstvo organizačných zmien, s ktorými sa musia pedagógovia i rodičia detí vysporiadať vo veľmi krátkom časovom intervale.

SkryťVypnúť reklamu

Lucia Smiková, učiteľka a školská poradkyňa ZŠ Františka Hrušovského, Kláštor pod Znievom

Vzhľadom na mimoriadnu situáciu, neustále otváranie a zatváranie škôl vnímam ako nevyhnutné riešenia, ktoré súvisia s ochranou zdravia všetkých zainteresovaných vo výchovno-vzdelávacom procese.

Prečítajte si tiež Mesto Martin rozdá seniorom respirátory na týchto miestach Čítajte 

Som presvedčená, že všetci - deti, rodičia, pedagógovia aj zriaďovatelia škôl by boli najradšej, keby školy fungovali v normálnej prevádzke a nemuseli sme riešiť neustále obmedzenia, ktoré nie sú ľahké pre nikoho. Dištančné vzdelávanie a súčasný stav sa určite prejaví na deťoch aj na školstve, do akej miery a akým spôsobom sa podľa mňa ukáže až s odstupom času. Myslím si, že každá nová a najmä zložitá situácia nás všetkých preveruje a istým spôsobom aj posúva dopredu. Toto komplikované a zložité obdobie prináša aj pozitívne skutočnosti v rámci vzdelávania, ktoré treba oceniť. Všetci sme sa museli a chceli naučiť za veľmi krátky čas vyučovať a vzdelávať online, operatívne riešiť rôzne neštandardné situácie, oceňovať ľudský prístup a pod. V celkovom hodnotení, aký dosah bude mať súčasný stav na deti, by sme nemali zabúdať, že deti sú tvorivé, prispôsobivé a inšpirujúce a to im v konečnom dôsledku pomôže prekonať tento nežiaduci stav.

SkryťVypnúť reklamu

Jana Učníková, riaditeľka ZŠ Františka Hrušovského, Kláštor pod Znievom

Na našej škole beriem všetky rozhodnutia v prvom rade s ohľadom na zdravie našich detí, ich rodičov a našej komunity. Pokiaľ to bolo možné, naša škola bola otvorená, vždy v súlade s prísnymi nariadeniami MŠ SR a RÚVZ. Naši žiaci druhého stupňa boli aj dva týždne pred Vianocami v škole. Momentálne máme žiakov pozitívnych na covid-19, sme o to viac ostražitejší, preto sú všetci žiaci bez výhrad na dištančnom vzdelávaní, ktoré neustále našim žiakom zabezpečujeme a vylepšujeme ho. Som presvedčená, že karta v školstve sa konečne obrátila. V súčasnosti meníme paradigmy vzdelávania – lavice a v nich žiaci, pred lavicami katedra a za ňou učiteľ. Vytvárame nové prostredie , v ktorom sme sa my pedagógovia poväčšine nestretli so svojimi žiakmi – neexistuje osobný kontakt s učiteľom. Na jednej strane je to plus, pretože strata osobného kontaktu zaručuje nestrannosť pri posudzovaní vedomostí a záujmu o získavanie vedomostí. Na druhej strane je to mínus, pretože vzdelávanie je „bez tváre“ – je ťažšie pre učiteľa zaujať svojím záujmom o predmet žiaka cez internet.

Jozef Zanovit, riaditeľ Spojenej školy Martin

V polovici marca to už bude rok, čo máme zavretú školu s malou prestávkou. Minulý týždeň sme ju otvorili aspoň pre žiakov končiacich ročníkov učebných odborov a maturitných odborov a vzápätí sme sa stali „čiernym okresom“.

Prečítajte si tiež Napísala knihu o Sklenom, mnohých zaujala Čítajte 

Pre žiakov, pedagogických pracovníkov a rodičov je to vážna trauma. Všetci cítime, že situácia je veľmi vážna, že pandemická doba vzdelávaniu nepraje a ohrozuje budúcnosť mladej generácie. Áno, dištančné vzdelávanie je istým východiskom, ale zvlášť pre odborné školy je nedostačujúce. Žiaci sa nenaučia dištančne frézovať, sústružiť, opravovať elektrické stroje a prístroje či autá, do krvi sa im nedostanú technologické postupy a pod. Ja osobne by som bol za opakovanie ročníka, aby sa žiaci dokázali dobre pripraviť na profesiu, ktorá ich bude v budúcnosti živiť. Teraz môžeme len poprosiť firmy o zhovievavosť a trpezlivosť k našim žiakom, ktorých sme, žiaľ, nemohli adekvátne pripraviť.

Jozef Krížo, riaditeľ ZŠ na Ulici Pavla Mudroňa

V minulom roku, ale aj teraz je zatvorenie školy stresujúce pre žiakov, rodičov aj učiteľov. V súčasnosti to už berieme ako fakt, že sa to môže stať kedykoľvek. Teraz už vieme rýchlejšie reagovať a organizačne zabezpečiť dištančné alebo prezenčné vyučovanie, resp. zabezpečiť vyučovanie pre vybrané skupiny žiakov. Ťažko je posúdiť už teraz celkové dosahy na deti. Zatiaľ vnímame, že žiaci majú značné medzery vo vedomostiach. Niektorí sú apatickí. Strácajú sa u nich návyky a zručnosti a rovnako aj režim, ktorý podľa mňa potrebujú. Pre deti je dôležité, že ráno je škola, po škole úlohy a príprava, neskôr krúžky alebo iné záujmy, potom je čas na kamarátov, čas ísť von. Aký vplyv má súčasný stav na psychické prežívanie žiakov a aké následky to môže mať v budúcnosti, si neviem ani predstaviť, lebo už viac rokov pozorujeme u niektorých žiakov známky depresie. Žiaci sú labilnejší, prchkejší, vznetlivejší a také sú aj ich reakcie. Pre školstvo aj pre žiakov je dôležité čo najskoršie obnovenie prezenčného vyučovania.

Darina Súderová, riaditeľka Gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha

Stredné školy prešli na dištančné vzdelávanie od 12. októbra 2020. Hoci sme návrat žiakov do škôl pripravovali už viackrát, ešte sme so svojimi žiakmi v triedach neboli. Je to pre nás všetkých nesmierne náročné obdobie. Dištančné vzdelávanie má svoje úskalia v podobe straty sociálneho kontaktu, zamerania sa na len na vzdelávací proces, výchovný aspekt vo vyššej miere absentuje. Rozvoj kompetencií – ako práca v skupine, tvorba a realizácia projektu, prezentačné schopnosti, rozvoj sociálnych zručností je veľmi sťažený. Projektové vyučovanie, prípravy akcií pre triedy a školu, mimoškolské aktivity, ktoré robia študentský život plný zážitkov, sa nekonajú.
Zároveň však chcem vy-zdvihnúť prácu študentov. Mienka, že nič nerobia, je zavádzajúca. Hoci sedia doma, skutočne musia pracovať. Nič nedostávajú zadarmo. Museli sa naučiť manažovať svoj čas, pracovať s technológiami, hľadať a orientovať sa v rôznych zdrojoch informácií. Dopady? Určite sa obávam negatívneho dopadu na psychiku našich žiakov. Niektorí upadajú do stereotypu, frustrácie a pocitu vyhorenia. Z odborného hľadiska verím, že aj táto situácia nám môže priniesť nové perspektívy: učitelia sa naučili nové veci, pochopili sme, že iný prístup nemusí byť hneď zlý a aj prezenčné vzdelávanie môže byť rozšírené o čiastočné a efektívne dištančné úlohy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 847
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 517
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 589
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 456
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 311
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 274
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 227
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 032
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 712
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 165
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 961
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 825
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 386
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 990
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 591
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Futbalové súťaže pomaly vrcholia, a tak je každý gól dôležitý.

Na derby sa teší Bystrička i Vrútky, do Žabokriek pricestuje líder tabuľky.


Nová tribúna ma kapacitu približne 500 miest.

Metropola Turca by mohla o rok privítať našu kompletnú atletickú špičku.


Milan Lasica.

Predaj vstupeniek na Dotyky a spojenia je spustený.


TASR
Tánička Altusová a Vladko Suchanič spoločne s moderátormi markizáckeho Telerána Simonou Ondrušovou a Marekom Polomským.

Majú radi hory, nahrávajú podcasty o nich a nedávno boli o svojej turistickej a moderátorskej vášni rozprávať aj v markizáckom Teleráne.


  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 712
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 165
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 961
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 825
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 386
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 990
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 591
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?