MARTIN. Martinčanka Terézia Stareková z Mamatejovej ulice v Záturčí sa chcela ísť v nedeľu 7. marca podvečer vykúpať, no ostala nemilo prekvapená.
Z kohútika totiž tiekla žltohnedá zakalená voda.

„Nestalo sa to prvýkrát, no nestáva sa to ani so železnou pravidelnosťou. Väčšinou si to všímam občasne v nedeľu večer. Kolegyne mi spomínali, že na facebooku viacero ľudí zaznamenalo v nedeľu tiecť žltú vodu z kohútika,“ povedala nám Terézia.
Sťažnosť však niekto napísal aj v nedeľu 28. februára z rovnakej lokality.
Ako vznikajú hnedožlté kaly v teplej vode?
Teplá voda je pripravovaná ohriatím pitnej vody z verejného rozvodu. Už samotná pitná voda obsahuje množstvo solí a prímesí, ktoré sú síce pri bežnom používaní neviditeľné, ale ak vodu ohrejeme, dôjde k porušeniu jej vnútornej rovnováhy. Voľný vápnik sa naviaže na voľne rozpustený oxid uhličitý a začnú sa tvoriť voľné častice vodného kameňa. Tento jav je bežne známy napr. z varnej kanvice. Zároveň však touto reakciou dochádza k miernemu okysleniu vody, ktorá potom reaguje s oceľovými rúrami a vznikajú železité soli. Voľné častice vodného kameňa a solí železa sa potom usadzujú v potrubiach ako veľmi jemné kaly v miestach s malým prietokom. Zvíria sa vždy pri špičkovom odbere teplej vody (napr. v nedeľu večer), pri odstávkach pitnej vody alebo odstavením teplej vody v dome pri opravách.
(Dušan Hruška, technický riaditeľ STEFE Martin, a. s.)
Turvod s tým nič nemá
Podnet o žltohnedej vode dostali aj v Turčianskej vodárenskej spoločnosti Turvod.
Tí však so situáciou nemajú čo veľmi urobiť, dodávajú len studenú pitnú vodu.
„Zaznamenali sme len jednu sťažnosť s tým, že ani nebolo špecifikované, či išlo o teplú alebo studenú vodu. Keby však tiekla zakalená studená voda, ktorú zabezpečujeme, verte mi, do pár minút by sme mali plné telefónne linky sťažností,“ vysvetľuje Tibor Adamko, vedúci strediska vodovodov v Turvode.

Ten ďalej uviedol, že pokiaľ ide o dodávku studenej pitnej vody, po prípojku garantujú kvalitu a tlak.
„Vodu máme veľmi prísne monitorovanú v kontexte harmonogramu kontroly pitnej vody. Tá je všade rovnaká. Nemôže mať jeden obyvateľ Záturčia inú vodu ako sedemtisíc ostatných. Problém tak bude pravdepodobne inde,“ uzavrel Tibor Adamko.
Situáciu preverili
V spoločnosti STEFE Martin, a.s., ktorá zabezpečuje ohrev vody, dostali sťažnosť na zakalenú teplú vodu na Ulici A. Mamateja v nedeľu 28. februára, pričom doposiaľ z tohto bytového domu inú sťažnosť nedostali.
„V nasledujúci pondelok naši pracovníci vykonali kontrolu na centrálnej odovzdávacej stanici tepla v Záturčí, ktorá zásobuje daný bytový dom teplou vodou. Tu sa teplá voda pripravuje ohriatím pitnej vody nakúpenej z verejného rozvodu a ďalej sa cez vonkajšie rozvody distribuuje do bytových domov, kde sa cez meracie moduly s výmenníkom dostáva do bytových rozvodov. Pracovníci odobrali vzorky vody, ktoré nejavili žiadne známky zakalenia. Vykonali aj kontrolu kvality vody na vstupe do odberného zariadenia s obdobným výsledkom. Na základe týchto odberov vzoriek vody si dovoľujeme tvrdiť, že k zakaleniu dochádza len v predmetnom dome, za oddeľovacím modulom dodaného množstva teplej vody,“ vysvetlil Dušan Hruška, technický riaditeľ spoločnosti STEFE Martin, a.s.
Podľa neho sa zakalenie objavilo pri zvýšenom odbere teplej vody, teda v nedeľu, a následným zvýšeným prietokom došlo k zvíreniu usadenín v ležatých rozvodoch bytového domu. Tieto usadeniny sa tvoria dlhodobo a okrem iného spôsobujú zúženie vnútorných priemerov potrubí.
Na tomto konkrétnom okruhu spoločnosť v roku 2017 investovala do novej technológie, ktorej súčasťou je aj filter na vstupe pitnej vody do výmenníka, ktorý pravidelne čistia.
„Keďže nám naši odberatelia občas nahlásia problém s hrdzavou teplou vodou, tak na daných úsekoch vykonávame prepláchnutie našich rozvodov. Obdobne by mali čistenie vnútorných rozvodov teplej vody vykonávať aj odberatelia v pravidelných približne päťročných intervaloch a zároveň vykonať dezinfekciu rozvodov. Konečným spotrebiteľom preto odporúčame, aby pri problémoch s hrdzavou vodou kontaktovali aj predsedu spoločenstva vlastníkov bytov alebo svojho správcu, s ktorým môžeme spoločne hľadať opatrenia na eliminovanie tohto javu,“ dodáva Dušan Hruška.