MARTIN, VRÚTKY. Študenti posledných ročníkov gymnázií a stredných odborných škôl prijali rozhodnutie o zrušení maturitných skúšok s veľkou úľavou. V podvedomí sa na to mnohí chtiac-nechtiac aj spoliehali.
„Mali sme akurát slovenčinu, keď minister školstva na tlačovke informoval o svojom rozhodnutí. Pozerali sme ju v priamom prenose. Samozrejme, že nás správa o zrušení maturít potešila, niektorí z nás to dali aj radostnými pokrikmi najavo,“ s úsmevom povedala Vrútočanka Alžbeta Zacharidesová, študentka Gymnázia Jozefa Lettricha v Martina.

Logické rozhodnutie
Jedným dychom podotkla, že takéto rozhodnutie sa aj vo všeobecnosti očakávalo.

„Od októbra sme neboli v škole, ešte aj o čosi skôr ako sa plošne všetko zatváralo. Vrátiť do lavíc sme sa mali až po Veľkej noci, týždeň pred písaním slohu. Keďže sa však epidemická situácia zásadne k lepšiemu nemení, iba tak mierne, tak sme rozhodnutie o zrušení maturít považovali za logické. Určite z nás opadol stres a napätie z toho, ako to všetko dopadne. Predsa len, keď sa učíte dištančne, tak to nie je úplne stopercentné, hoci naši učitelia sa nás aj napriek takýmto okolnostiam snažili čo najlepšie pripraviť. V konečnom dôsledku, ak by predsa len prišlo na maturity, tak by sme ich zrejme zvládli,“ myslí si Alžbetka.Platený obah (pod touto čiarou)
Maturitné vysvedčenie vznikne z priemerov známok na vysvedčeniach.
„Je to objektívne hodnotenie, ktoré vyjadruje celé štúdium, nie je to len o 20 minútach skúšania pred komisiou. A ak by tie výsledné známky niekomu nesedeli, má možnosť maturitnú skúšku z daného predmetu absolvovať, takže nikto by nemal byť ukrivdený. Z našej triedy do opráv zrejme nikto nepôjde, možno ešte niektorí spolužiaci zvažujú, či by nešli maturovať aj z piateho nepovinného predmetu, ale asi ich veľa nebude,“ zamýšľala sa Alžbeta Zacharidesová.
Dištančné? Je to ťažké
Martinčanka Anna Rusnáková končí štúdium v odbore hotelová akadémia na Strednej odbornej škole obchodu a služieb v Martine.

„Keď som sa to dozvedala, tak sa mi uľavilo. Predsa len tých maturitných otázok je strašne veľa a každý má obavy, či sa ich zvládne naučiť. Navyše v systéme dištančného vzdelávania je to ešte náročnejšie. Zo začiatku učenie z domu bolo fajn, ale po pár týždňoch to už každému lezie na nervy. Sústredenosť doma pri počítači nie je taká ako v škole, pozornosť vám unikne aj iným smerom.“
Odborné školy majú svoje ťažisko postavené aj na praxi, no pre pandémiu sú gastro prevádzky už pomerne dlho zatvorené.
Študenti tak neabsolvovali toľko praxe ako ich predchodcovia.
„Ale počas tých piatich rokov toho zas nebolo ani málo. Máme za sebou prax čašníkov, kuchárov i recepčných. Istý hendikep pociťujem v práci s programami, ktoré sa používajú pri evidencii hostí, resp. rezervačných systémov. K nim v škole či doma logicky nemáme prístup. Ale tak všetko sa dá časom dobehnúť, aj mimo školy,“ myslí si mladá Martinčanka, ktorej sa viac aj pozdáva systém maturitného hodnotenia založený na priemere známok z vysvedčení.
„Lebo odráža vašu prácu počas celého štúdia. Zdá sa mi to objektívnejšie ako skúška, ktorá trvá len 20 – 30 minút. Možno by to takto mohlo aj po pandémii ostať,“ dodáva Anna Rusnáková.