Dnešná pandemická doba je zložitá pre každé odvetvie spoločenského a ekonomického života. Jedným z najviac postihnutých je cestovný ruch a služby s ním spojené. Ako sa s tým vyrovnáva Oblastná organizácia cestovného ruchu Turiec? O tom sme sa rozprávali s členom jej predstavenstva a predsedom komisie regionálneho rozvoja a cestovného ruchu pri Mestskom zastupiteľstve Martin Daliborom Steindlom.
Na čo ste sa sústredili v minulom a v tomto roku?
V ostatných dvoch rokoch OOCR Turiec podporila najmä aktivity vlastných členov. Určuje jej to samotný zákon o cestovnom ruchu a stanovy organizácie. Valné zhromaždenie pri tvorbe rozpočtu vyčlenilo prostriedky pre podporu marketingu, infraštruktúry a kľúčových akcií, ktoré majú za úlohu podporiť a propagovať turistickú destináciu Turiec. Na základe vzniknutej situácie s vypuknutím pandémie bolo potrebné v minulom roku upraviť plánovaný rozpočet a plán aktivít na rok 2020. Vďaka možnosti predĺženia čerpania dotácie z rozpočtu ministerstva dopravy a výstavby SR mohla oblastná organizácia čerpať finančné zdroje do 31. marca 2021. Túto možnosť sme využili. Pri tvorbe plánu a rozpočtu na rok 2021 sme sa už prispôsobili neistej situácii spôsobenej pandémiou. Naplánovali sme také aktivity, ktoré pomôžu cestovnému ruchu v regióne, ale nebudú priamo ohrozované často sa meniacimi podmienkami v súvislosti s covidom-19.

Aké boli vaše priority v priebehu roka 2021?
V tomto roku sme pokračovali predovšetkým v činnosti orientovanej na marketing a propagáciu nášho mesta a regiónu. V súčasnosti sa najviac osvedčil online marketing a tvorba digitálneho obsahu, preto sme mu aj my venovali veľkú pozornosť. No propagáciu rieši OOCR komplexne, a to rôznymi formami. Snažíme sa pritom pôsobiť na emócie aj racionálne vedomie potenciálnych návštevníkov.
Ešte v minulom roku sme vytvorili audiovizuálne pásmo Malebný Turiec – terapia krásou. Pásmo autorských fotografií Jána Farského, Mária Veverku a hudby Roberta Mankoveckého zobrazujúce prírodné krásy Turca sa stretlo s mimoriadnym ohlasom. Na sociálnych sieťach zaznamenalo veľký dosah s desiatkami tisíc zhliadnutí a obrovským množstvom zdieľaní.
Kým toto dielo pôsobí predovšetkým na emócie diváka, ďalšia forma pôsobí aj na racionálne vedomie a spája fotografiu s textom. Podporili sme tvorbu knižnej publikácie TURIEC MEDZI FATRAMI. Atraktívna kniha prostredníctvom 300 kvalitných fotografií a textu predstavuje prírodné bohatstvo a krásy Turčianskej kotliny i pohorí Malej a Veľkej Fatry. Text je v slovenskom a anglickom jazyku. Publikácia sa stala najkrajšou knihou Turca. Získala aj významné ocenenie – tretie miesto v súťaži Najkrajšia kniha a propagačný materiál za rok 2020, ktorú organizuje Štátna vedecká knižnica a Klub fotopublicistov Slovenského syndikátu novinárov. Každý si ju môže „prelistovať“ aj na našej stránke www.turiec.com, kde je zverejnená v elektronickej podobe.
V printovej, čiže tlačenej podobe sme vytvorili propagačné materiály na podporu produktových balíčkov – Letný aktívny program v Turci. V tomto roku vydávame aj žiadanú a potrebnú brožúru SPRIEVODCA PAMIATKAMI MARTINA. Je to praktická publikácia s mapou, určená sprievodcom CR i návštevníkom nášho mesta. V elektronickej podobe bude tiež zverejnená na našej webovej stránke. V spolupráci s Miestnym múzeom Turany a strediskom Winterpark Martinky sme sa podieľali na realizácii úspešnej výstavy 100 rokov lyžovania na Martinských holiach, inštalovanej v OC Tulip.
Ktoré ďalšie formy propagácie využívate?
Vo veľkej miere sa naša organizácia venuje v tomto období tvorbe a uverejňovaniu dlhších i kratších dokumentárnych filmov a videoklipov o prírodnom a historickom bohatstve, krásach a atraktivitách Turca. Ich úlohou je prilákať k nám čo najväčší počet návštevníkov. Začiatkom roka sme v regionálnych televíziách na Slovensku, vo vybraných televíziách v ČR a na sociálnych sieťach uviedli film Turiec – región magických vôd. Stretol sa s veľmi dobrým ohlasom. Krátky videoklip s rovnakým názvom sme okrem sociálnych sietí využili v lete aj v intenzívnej trojtýždňovej reklamnej kampani v TV Praha, kde sme chceli zacieliť hlavne na potenciálneho návštevníka z tejto lokality. Od začiatku roka v spolupráci s TV Turiec pripravujeme každý mesiac reláciu Krížom-krážom po Turci. Vytvorené filmy, klipy a reportáže vysielame okrem spomenutej televízie aj v sieti lokálnych televízií na Slovensku a vo vybraných televíziách v ČR a PL príhraničí. Uverejňujeme ich tiež na našej webovej stránke, na kanáloch Youtube a sociálnych sieťach. Z množstva ďalších tohtoročných propagačných aktivít spomeniem aspoň niektoré. V spolupráci s krajskou organizáciou CR sme pripravili a vysielali podcast v Slovakia Spectator – Spectacular Slovakia – Turiec is like Tuscany, but lesser – known, v televízii TA3 sme odvysielali dve relácie – Nepoznané Slovensko – časť Turiec a „E-bajky“ – časť Turiec, v RTVS sme vysielali v relácii Cyklopotuly prezentáciu regiónu Turiec. V spolupráci s organizáciou Slovakia travel sme pripravili a odvysielali v letnej kampani v rádiu Expres propagáciu Feraty HZS Martinské hole a v RTVS propagáciu mesta Martin. Náš región sme odprezentovali aj v časopisoch Rodina a zdravie, Šarmantná žena. Okrem už spomenutého sme vytvorili aj nový umelecký klip Martin – centrum národnej kultúry Slovákov a sériu profesionálnych fotografií o najatraktívnejších miestach Martina a Turca vytvoril pre propagačné účely fotoprofesionál a milovník hôr Braňo Konečný.
Keďže webová prezentácia strediska Winterpark Martinky bola tiež nedostatočná, OOCR podporila modernizáciu webového sídla, ktoré má za úlohu modernou formou prezentovať možnosti letných a zimných aktivít v stredisku a jeho okolí.
Spomínate aj webovú stránku vašej organizácie. Poviete nám o nej viac?
Prevzali sme od nefunkčnej organizácie Klaster Turiec doménu www.turiec.com,, ktorá nebola roky aktualizovaná a neplnila svoju funkciu. Webovú stránku sme kompletne redizajnovali a vytvorili sme úplne nový obsah. Stránka obsahuje veľké množstvo fotografií, textov a potrebných informácií v slovenskom a anglickom jazyku. Súčasťou obsahu je, prirodzene, digitálny obsah, ako videá a e-publikácie. Ale nie je potrebné veľa hovoriť, každý si ju môže pozrieť. Len pripomínam, že stránku neustále dopĺňame, je to živý proces, ktorý sa nikdy nekončí. Tak napríklad v tomto mesiaci sme spustili živý prenos z 360-stupňovej kamery, ktorý vie zobrazovať interaktívne informácie. Tento prenos si už môžu návštevníci webovej stránky pozrieť.

Predpokladám, že ste sa v ostatnom období nevenovali len marketingu. Čo to bolo okrem neho?
Samozrejme, venovali sme sa aj ďalším aktivitám našich členov. Je ich veľa, spomeniem niektoré iba v bodoch, podrobne si o všetkých môžeme povedať v ďalších číslach vášho periodika.
Termálne kúpalisko Vieska v Turčianskych Tepliciach je obľúbenou turistickou atrakciou. Keďže vybavenie kúpaliska v minulých rokoch prešlo rozsiahlou rekonštrukciou, OOCR Turiec sa rozhodla podporiť kúpalisko príspevkom na ďalšiu realizáciu obnovy. V rámci rekonštrukcie finančne prispela na výmenu nových nerezových schodíkov do bazéna, nový náter a lamináciu výklenkov bazéna.
OOCR Turiec podporila aj revíziu a údržbu martinskej ferraty, ktorá má zabezpečiť bezpečnosť jednotlivých prvkov. Túto činnosť financujeme pravidelne každý rok. Okrem toho sme podporili aktivity v novej lezeckej oblasti Havrania skala.
V minulej zime sme sa zamerali aj na podporu tvorby bežkotrás v oblasti Malá Fatra – Martinské hole. Počas zimnej sezóny tak bolo vytvorených niekoľko tratí na bežecké lyžovanie v rôznych dĺžkach. Trate boli tvorené na klasický štýl, ale aj tzv. „skate“. Bežkotrasy budeme podporovať aj počas tejto zimy.
V spolupráci s krajskou organizáciou CR sme realizovali inštalovanie nabíjacej stanice pre elektrobicykle vo Valčianskej doline, na Martinských holiach a servisného stojana na cyklozastávke v Turanoch. Podporili sme tiež projekt Suvenir Turiec, ktorý zastrešuje Turčianska galéria.
Neuskutočnilo sa obľúbené marketingové podujatie Turčianske medobranie a vodosláva. Čo ste urobili miesto neho?
Keďže s príchodom pandémie covid-19 sme museli naše aktivity operatívne prehodnotiť, rozhodli sme sa podporiť tvorbu drevených plastík pre produkt Turčianske kráľovstvo včiel a čírej vody. Plastiky sú zároveň inšpirované historickými včelími úľmi, pripomínajú ich svojím tvarom i rezbárskym spracovaním. V budúcnosti máme v pláne Turčianske kráľovstvo včiel a čírej vody rozvíjať a zviditeľnenie kráľovstva posunúť ďalej. V obciach a mestách, ktoré sú členmi OOCR, chceme vytvoriť viacero stanovísk s drevenými plastikami, sedením, nabíjacími stanicami pre elektrobicykle a informáciami o kráľovstve, jeho jedinečnostiach, produktoch a turistických atraktivitách. V rámci podpory bolo vytvorených sedem drevených plastík (replík historických úľov) s motívom jednotlivých rozprávkových bytostí.
Autor: Ján Farský