Cyklotrasa funguje v Turci rok, mala by pokračovať ďalej

Martin a Vrútky prepojila cyklotrasa dlhá bezmála tri kilometre. Vedie od obchodného centra Tulip až ku križovatke Matušovičovského a Čachovského radu vo Vrútkach. Hlavnou prioritou naďalej ostáva spojenie regiónov aj podpora udržateľnej dopravy.

Cyklochodník využívajú bežci aj chodci.Cyklochodník využívajú bežci aj chodci. (Zdroj: Petra Vrzalová)

TURIEC, ŽILINA.  Nová cyklotrasa medzi Martinom a Vrútkami funguje už rok, ľudia si na ňu rýchlo zvykli. Mnohým uľahčila cestu do práce, skvalitnila možnosti tráviť voľný čas pohybom na čerstvom vzduchu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Táto cyklotrasa je najväčším spojivom medzi Martinom a Vrútkami. Poviem to ľudovo, už ju naozaj bolo treba ako soľ. Cyklotrasu využijem, výrazne šetrí čas. Ja sa z nej úprimne veľmi teším, pretože na bicykli chodievam často,“ povedal Rastislav Beňuš z Vrútok tesne po tom, ako sa oficiálne sprístupnila vrútocká časť cyklotrasy.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Chýbajúca infraštruktúra je veľkým slovenským nedostatkom

Cieľom projektu bolo rozvinúť infraštruktúru pre cyklistickú dopravu, a tým vytvoriť podmienky pre zvýšenie cyklodopravy s prepojením na dostupnosť do susedných Vrútok.

Zámerom bola aj podpora udržateľnej dopravy a odstraňovanie prekážok v kľúčových sieťových infraštruktúrach, taktiež vývoj a zlepšovanie ekologicky priaznivých systémov vrátane nízkohlukových a nízkouhlíkových dopravných systémov v záujme podpory udržateľnej regionálnej a miestnej mobility v meste Vrútky. V rámci projektu sa vybudovala samostatná cyklocestička spájajúca lokalitu Pltníky s mestom Vrútky po línii nábrežia rieky Turiec nadväzujúc už na vybudovaný cyklochodník popri rieke Turiec od Robotníckej ulice až po lokalitu Pltníky.

Obyvatelia Vrútok i Martina môžu cyklotrasu využívať na cestu do práce či školy.
Súmestie Martin – Vrútky je už dnes funkčne prepojené a tvorí jeden urbanistický celok. Vrútočania a ľudia z mestskej časti Priekopa cestujú do Martina často, aby využívali služby, ktoré ponúka okresné mesto, napríklad úrady štátnej správy či zdravotnú starostlivosť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ministerstvo dopravy je optimistické: Eurofondy nám neprepadnú, chceme vyčerpať všetko, čo sa dá

Rovnako tak Martinčania dochádzajú do Priekopy a Vrútok za štúdiom (SOŠD Martin – Priekopa, Spojená škola Vrútky) či za prácou (ŽOS, NEOGRAFIA) a taktiež aj na železničnú stanicu, keďže hlavná medzinárodná železničná trať s pravidelnými zastávkami rýchlikov a medzinárodných vlakov vedie Vrútkami.
Cyklotrasa teda obyvataľom dvoch susedných miest pomáha v lepšej dostupnosti aj možnosti cestovania. Neslúži však len funkčne, ale i rekreačne. Nie je výnimkou na cyklotrase stretnúť aj bežcov či malé deti na trojkolkách.

Súčasťou cyklochodníka sú odpočívadlá a tabule

Projekt zastrešil Integrovaný regionálny operačný program s prioritnou osou bezpečnej a ekologickej dopravy v regiónoch a špecifickým cieľom zvýšiť atraktivitu a prepravnú kapacitu nemotorovej dopravy, najmä cyklodopravy v regiónoch.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklotrasa Martin – Vrútky bola spolufinancovaná Európskym fondom regionál-neho rozvoja v rozsahu 85 percent, 10 percent prostriedkov bolo zo štátneho rozpočtu a päť percent financovali samosprávy z vlastných zdrojov. Celkovo bolo na projekt využitých 1,8 milióna eur.

Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

V okolí cyklochodníka bolo tiež umiestnené drobné vybavenie, ako lavičky, stojany na bicykle, smetné koše, informačné a náučné tabule na piatich cyklistických odpočívadlách s obdĺžnikovým pôdorysom.

Základné vybavenie odpočívadla sú dve lavičky, jeden štvormiestny stojan na bicykle a smetný kôš. Na troch z nich je tiež osadená informačná tabuľa so základnými údajmi o mieste osadenia a cyklotrase ako celku a vybraný náučný text.

Ambíciou ostáva prepojenie so Žilinou

Vďaka projektu sa vytvorili možnosti rekreačného využitia s nadväznosťou na pripravovanú cyklotrasu Martin – Strečno.

Ako uviedla hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Martina Remencová, cyklotrasa Vrútky – Strečno sa delí na tri etapy.

Úsek Strečno – Strečno lávka cez Váh v dĺžke 2,2 km rieši Žilinský samosprávny kraj. Odhadované náklady sú približne 300-tisíc eur a realizácia stavby sa začne v najbližších týždňoch.

Súvisiaci článok Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

„Rekonštrukciu lávky ponad Váh rieši obec Strečno, mala by stáť okolo 700-tisíc eur. Podľa nám dostupných informácií je na rekonštrukciu lávky vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby,“ hovorí a pokračuje s tým, že pre obe tieto položky boli získané financie z projektu cezhraničnej spolupráce SK/CZ.
Hoci v minulosti projekt spájania regiónu Turiec so Strečnom skomplikoval nesúhlas Obecného zastupiteľstva v Nezbudskej Lúčke, aktuálne prebieha spracovanie projektovej dokumentácie na stavebné povolenie úseku cyklotrasy Nezbudská Lúčka – Lipovec – Vrútky.

„Po jej spracovaní sa začne s pripomienkovým konaním. Zámer sa teda nezastavil, pokračuje sa v jeho projektovej príprave, ktorá je však veľmi náročná,“ dodáva hovorkyňa Remencová.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 870
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 672
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 538
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 334
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 042
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 719
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 153
  1. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  2. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  3. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  4. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  5. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  6. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  8. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 15 813
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 563
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 907
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 670
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 088
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 856
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 465
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 009
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  2. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  3. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  4. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  5. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  6. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  8. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 15 813
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 563
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 907
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 670
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 088
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 856
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 465
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 009
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?