TURIEC, ŽILINA. Nová cyklotrasa medzi Martinom a Vrútkami funguje už rok, ľudia si na ňu rýchlo zvykli. Mnohým uľahčila cestu do práce, skvalitnila možnosti tráviť voľný čas pohybom na čerstvom vzduchu.
„Táto cyklotrasa je najväčším spojivom medzi Martinom a Vrútkami. Poviem to ľudovo, už ju naozaj bolo treba ako soľ. Cyklotrasu využijem, výrazne šetrí čas. Ja sa z nej úprimne veľmi teším, pretože na bicykli chodievam často,“ povedal Rastislav Beňuš z Vrútok tesne po tom, ako sa oficiálne sprístupnila vrútocká časť cyklotrasy.
Cieľom projektu bolo rozvinúť infraštruktúru pre cyklistickú dopravu, a tým vytvoriť podmienky pre zvýšenie cyklodopravy s prepojením na dostupnosť do susedných Vrútok.
Zámerom bola aj podpora udržateľnej dopravy a odstraňovanie prekážok v kľúčových sieťových infraštruktúrach, taktiež vývoj a zlepšovanie ekologicky priaznivých systémov vrátane nízkohlukových a nízkouhlíkových dopravných systémov v záujme podpory udržateľnej regionálnej a miestnej mobility v meste Vrútky. V rámci projektu sa vybudovala samostatná cyklocestička spájajúca lokalitu Pltníky s mestom Vrútky po línii nábrežia rieky Turiec nadväzujúc už na vybudovaný cyklochodník popri rieke Turiec od Robotníckej ulice až po lokalitu Pltníky.
Obyvatelia Vrútok i Martina môžu cyklotrasu využívať na cestu do práce či školy.
Súmestie Martin – Vrútky je už dnes funkčne prepojené a tvorí jeden urbanistický celok. Vrútočania a ľudia z mestskej časti Priekopa cestujú do Martina často, aby využívali služby, ktoré ponúka okresné mesto, napríklad úrady štátnej správy či zdravotnú starostlivosť.
Rovnako tak Martinčania dochádzajú do Priekopy a Vrútok za štúdiom (SOŠD Martin – Priekopa, Spojená škola Vrútky) či za prácou (ŽOS, NEOGRAFIA) a taktiež aj na železničnú stanicu, keďže hlavná medzinárodná železničná trať s pravidelnými zastávkami rýchlikov a medzinárodných vlakov vedie Vrútkami.
Cyklotrasa teda obyvataľom dvoch susedných miest pomáha v lepšej dostupnosti aj možnosti cestovania. Neslúži však len funkčne, ale i rekreačne. Nie je výnimkou na cyklotrase stretnúť aj bežcov či malé deti na trojkolkách.
Súčasťou cyklochodníka sú odpočívadlá a tabule
Projekt zastrešil Integrovaný regionálny operačný program s prioritnou osou bezpečnej a ekologickej dopravy v regiónoch a špecifickým cieľom zvýšiť atraktivitu a prepravnú kapacitu nemotorovej dopravy, najmä cyklodopravy v regiónoch.
Cyklotrasa Martin – Vrútky bola spolufinancovaná Európskym fondom regionál-neho rozvoja v rozsahu 85 percent, 10 percent prostriedkov bolo zo štátneho rozpočtu a päť percent financovali samosprávy z vlastných zdrojov. Celkovo bolo na projekt využitých 1,8 milióna eur.
V okolí cyklochodníka bolo tiež umiestnené drobné vybavenie, ako lavičky, stojany na bicykle, smetné koše, informačné a náučné tabule na piatich cyklistických odpočívadlách s obdĺžnikovým pôdorysom.
Základné vybavenie odpočívadla sú dve lavičky, jeden štvormiestny stojan na bicykle a smetný kôš. Na troch z nich je tiež osadená informačná tabuľa so základnými údajmi o mieste osadenia a cyklotrase ako celku a vybraný náučný text.
Ambíciou ostáva prepojenie so Žilinou
Vďaka projektu sa vytvorili možnosti rekreačného využitia s nadväznosťou na pripravovanú cyklotrasu Martin – Strečno.
Ako uviedla hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Martina Remencová, cyklotrasa Vrútky – Strečno sa delí na tri etapy.
Úsek Strečno – Strečno lávka cez Váh v dĺžke 2,2 km rieši Žilinský samosprávny kraj. Odhadované náklady sú približne 300-tisíc eur a realizácia stavby sa začne v najbližších týždňoch.
„Rekonštrukciu lávky ponad Váh rieši obec Strečno, mala by stáť okolo 700-tisíc eur. Podľa nám dostupných informácií je na rekonštrukciu lávky vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby,“ hovorí a pokračuje s tým, že pre obe tieto položky boli získané financie z projektu cezhraničnej spolupráce SK/CZ.
Hoci v minulosti projekt spájania regiónu Turiec so Strečnom skomplikoval nesúhlas Obecného zastupiteľstva v Nezbudskej Lúčke, aktuálne prebieha spracovanie projektovej dokumentácie na stavebné povolenie úseku cyklotrasy Nezbudská Lúčka – Lipovec – Vrútky.
„Po jej spracovaní sa začne s pripomienkovým konaním. Zámer sa teda nezastavil, pokračuje sa v jeho projektovej príprave, ktorá je však veľmi náročná,“ dodáva hovorkyňa Remencová.