MARTIN. Slovenské komorné divadlo Martin (SKD) uviedlo slovenskú premiéru inscenácie hry Mariny Carr Hekuba v réžii Lukáša Brutovského. Súčasná adaptácia trójskeho mýtu je postapokalyptickou krajinomaľbou, príbehom stretu odchádzajúcej kultúry a kultivovanosti s barbarskou silou a cynizmom. Premiéru si návštevníci vychutnali v piatok 17. 2. a v sobotu 18. 2.
Krutosť presahuje predstavivosť
Na troskách jednej civilizácie prebieha krvavý epilóg vojny, Marina Carr ale volí zaujímavý naratívny princíp, keďže o svojom beštiálnom konaní referujú aktéri navzájom. Každý dialóg je vlastne pomyselným štvorakým kaleidoskopom. Herec alebo herečka opisuje konanie svojho antagonistu, no v emócii svojej postavy a naopak. Toto základné scudzenie umožňuje sprostredkovať situácie, z ktorých sú mnohé také kruté, že akékoľvek pokusy o ich divadelné vyobrazenie by v konfrontácii s možnosťami našej predstavivosti ťahalo za kratší koniec.

Kríza maskulinity a silné ženské postavy
V divadelnej sezóne 2022/2023 s názvom RE: CYKLUS sa SKD Martin zameriava na témy súvisiace s koncom antropocentrizmu a krízou maskulinity. Všetky 3 tituly – Iokasté, Hekuba a Bačova žena zároveň reflektujú možnosti a podoby tragédie ako divadelného žánru. V centre každého stojí silná ženská postava. Iokasté, Hekuba a Eva. Druhý titul sezóny Hekuba je fascinujúcim rozprávaním o odvahe a nezlomnosti nielen jednej ženy na troskách bájnej Tróje. Írska dramatička Marina Carr rozpráva príbeh kráľovnej Hekuby inovatívnym spôsobom a priamym, súčasným jazykom. Koľko zla je človek schopný uniesť? Lucia Jašková a Marek Geišberg ako nepriatelia v napínavej hre plnej vášní a utrpenia, ale aj poézie a krásy. Ďalej sa v inscenácii predstavili Zuzana Rohoňová, Barbora Palčíková, Nadežda Vladařová, Tomáš Mischura, Matej Babej a Ján Dobrík.

Iný prístup
Inscenácia Hekuba je dramaturgickou dvojičkou inscenácie Iokasté, ktorá mala premiéru na začiatku sezóny, zároveň ale demonštruje kvalitatívne aj kvantitatívne úplne iný prístup k antickej látke. Na rozdiel od autorsky poňatej a komornej Iokasté je Hekuba celosúborovou inscenáciou s radom veľkých ženských a mužských postáv. Hekuba je súčasťou inscenačnej triády, pri ktorej divadlo chce v rámci úvah o udržateľnosti v divadelnej produkcii pracovať s jedným základným scénografickým riešením. Pavel Borák koncipuje priestor všetkých troch inscenácií tak, aby sa mohol „prelievať“ z jednej do druhej. Je tu aj dramaturgický presah – Oidipus je v Iokasté konfrontovaný s koncom jednej éry, Hekuba sa odohráva na troskách jednej civilizácie.
Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Autor: Monika Ondrušová