30 ROKOV SPOLU – ŠKODA a SECO

Navštívili sme v Košťanoch nad Turcom spoločnosť SECO AUTOTRANS, s. r. o., ktorá je už desaťročia spätá so značkou ŠKODA. Rozhovor nám poskytol majiteľ a konateľ spoločnosti Ing. Peter Kuruc.

Čo to znamená, keď vyslovíme slovo Škoda?

Staršia a stredná generácia poznala zväčša len škodovku, pretože iný výber na trhu nebol, mladšia generácia má už väčší výber, ale značka Škoda je spojená z Československom, je to aj naše slovenské auto. Počiatky vzniku tejto značky siahajú do roku 1895, t. j. viac než 125 rokov, kedy sa začal rozvíjať automobilový priemysel vôbec. Je to svetová značka – viď majstrovstvá sveta v hokeji či svetoznáme Tour de France.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A čo to znamená, keď vyslovíme slovo SECO?

Nuž my sme voči značke Škoda mladá firma, aj keď sme vznikli v roku 1991, za bývalej Československej republiky, krátko po „nežnej revolúcii“ ako rodinná firma a stále ňou sme spolu s manželkou Evou.

Ako vzniklo spojenie Škoda a SECO?

Vznikom Slovenskej republiky v roku 1993 bola nevyhnutnosť, aby Škoda mala na Slovensku zástupcu – importéra na dovoz áut, tvorbu národných dokumentov a podobne. No a pre styk s klientelou potrebovala nová Škoda Auto Slovensko, s. r. o., vybudovať sieť obchodných zástupcov a servisov. SECO už vtedy bola 2 roky rozbehnutá firma známa ako predaj a servis traktorov. Takže rozšíriť činnosť o predaj a servis automobilov Škoda nebolo zložité, keďže sme vlastnili v Martine na Severe starý autoservis Mototrans. Časť priestorov sme upravili na autosalón a názov firmy sme pre Turčanov prispôsobili na AUTOTRANS s tým, že SECO má už ochrannú známku a používa sa pred názvom konkrétnej firmy.

A ako sa SECO dostalo do Koštian nad Turcom?

Hneď v počiatku spolupráce so značkou Škoda nám bolo jasné, že chceme pre našich klientov reprezentačné priestory predaja automobilov. Kúpili sme lúky a polia v Košťanoch nad Turcom, spracovali projekty a v roku 1997 tam už stál nový vzorový autosalón značky Škoda. Spočiatku to bolo hlavne pre martinskú klientelu „od ruky“, ale zaviedli sme odvoz a dovoz zákazníkov a problém sa vyriešil. Dnes už Košťany nad Turcom nabrali výrazný investičný boom vo výstavbe nielen rodinných domov, ale aj moderných firiem.

SECO so značkou Škoda je v Košťanoch nad Turcom už 25 rokov. Čo všetko sa udialo za ten čas?

V roku 2015 Škoda zmenila svoj imidž a s ním aj náš autosalón. Samozrejme, že technický rozvoj sa posúva míľovými krokmi, tak permanentne sa modernizuje technické vybavenie servisu, a to hlavne v oblasti diagnostiky, aby automechanici dokázali na stále modernejších vozidlách čo najskôr zistiť chybu. Toto je najdôležitejšia oblasť autoservisu.

Nielen pri terajšej návšteve u vás, ale už aj zvonku je viditeľné, že váš podnik v tomto období viac než zdvojnásobil svoje výrobno-servisné plochy? Čo nové SECO AUTOTRANS pripravil pre klientov?

SECO je síce malá rodinná firma, ale náš potenciál bol vždy v zavádzaní nových produktov na trh. Tak to bolo v roku 1992, keď sme sa stali so SECO leasing, a. s., jedným z lídrov financovania na lízing na Slovensku, alebo v roku 1993 absolútnou jednotkou pri dovoze a servise amerických vrtuľníkov Robinson. Keďže roky nám s manželkou pribúdali, rozhodli sme o postupnom zmenšovaní podnikateľského portfólia. Minulý rok sme ukončili dlhoročný projekt SECO Land v Košťanoch nad Turcom a sústredili sme sa na niečo nové, na Slovensku ešte nie dostatočne pochopené a realizované hlavne v oblasti bezpečnosti opravárenstva automobilov.

Takže nové výrobno-servisné plochy v SECO AUTOTRANS s tým súvisia?

Áno. Na Slovensko za posledné desaťročia nastal boom v nákupe automobilov. Dnes už každá rodina má auto a často už nie len jedno. Ale kompetentní v tejto krajine akosi opomenuli takým istým tempom rozvíjať cestnú infraštruktúru, miestni kompetentní parkovanie, hlavne na sídliskách a pod. No a oblasť opravárenstva automobilov ostala v DNA Slovákov v minulom storočí. Často počujem – kamarát mi to opraví v garáži. Slovensko je však už aj súčasťou západnej Európy a tam sa ľudia na bezpečnosť v cestnej premávke pozerajú značne prísnejším pohľadom. Nejde len o moju bezpečnosť na mojom aute, ale či náhodou neprofesionálnym opravením auta, hlavne po nehode, neohrozujem možnou nekvalitou bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky. Slovensko, ako súčasť EÚ, muselo v roku 2018 prijať zákon 106 o cestnej premávke a garantujem, že väčšina prevádzkovateľov (aj občanov) a malých opravárov ani netušia, o čo ide.

Priblížte, prosím.

Nové automobily a niektoré ich časti sú vyrábané z vysokopevnostných špeciálnych materiálov. Nárazníky sú plné snímačov a inej elektroniky. A na to všetko je potrebné, aby autoservis mal technické vybavenie a vyškolený personál. Technologické diagnostické a opravárenské zariadenia nielen že sú drahé, ale už aj náročné na vzdelanie automechanikov. Naša spoločnosť sa rozhodla k 30. výročiu spolupráce so Škoda Auto Slovensko vybudovať jedno z najmodernejších opravárenských pracovísk pre automobily po dopravnej nehode. Postavili sme dve nové haly. Jedna je pre karosárske – klampiarske práce, druhá pre prípravu a realizáciu povrchových úprav.

Čo také nové by mohli vidieť návštevníci dňa otvorených dverí u vás karosárni – klampiarni?

Po prvé je to moderné pracovisko z hľadiska ochrany životného prostredia a zdravia automechanikov, vybavené účinnými odsávacími zariadeniami, špeciálnymi zváracími technológiami so záznamom vykonaných operácií. Novinkou na Slovensku v oblasti sú digitálne riadené rovnacie a vyťahovacie stolice zdeformovaných karosérií.

Má karosár okrem profesionálne odvedenej opravy ešte aj nejaké iné úlohy, ktoré sa doposiaľ bežne nerobia/nerobili?

Áno. Všetko, čo automechanik robí, musí fotodokumentačne zaznamenať. A firma, v zmysle zákona 106/2018 Z. z., to musí 5 rokov archivovať. Je to ochrana našej práce pri prípadnej ďalšej dopravnej nehode klienta, že naša práca nebola „odfláknutá“ alebo urobená neprofesionálne. A pre klienta by oprava poškodeného vozidla u „certifikovaného opravcu po nehode“ mala byť garanciou spoľahlivosti.

A čo nové je v oblasti povrchových úprav karosérií?

Tak tu sme ako prví na Slovensku prišli s novou technológiou v oblasti striekacej a sušiacej kabíny. Štandardne energeticky zastarané striekacie a sušiace kabíny (na plyn alebo naftu) sme nahradili za technológiu s infračerveným vlnením v kabíne plne automaticky riadenou počítačom. Naša moderná striekacia a sušiaca kabína nielenže vytvára lakovačovi zdravotne prívetivé prostredie, ale počítačová regulácia mu uľahčuje riadiacu a kontrolnú činnosť. Pre firmu je to 50 % úspora nákladov na potrebné energie a pre klienta skrátenie opravy o 24 hodín.

Pri návšteve v týchto dňoch u vás sme videli, že tieto nové technológie a pracoviská už sú v prevádzke. Aké sú prvé dojmy?

V jeseni 2022 sme začali skúšobnú prevádzku, ktorá už beží na 100 %. V súčasnosti už máme všetky potrebné certifikáty od technickej inšpekcie a ostatných úradov a pripravuje sa kolaudácia.

A čo ešte by mohlo návštevníkov dňa otvorených dverí u vás zaujať?

V štandardnom rýchloservise vám môžu naši automechanici predviesť rôzne diagnostiky. Dielňa je plná počítačov a diagnostických prístrojov aj na nové elektromobily.

A keby sa niekto zaujímal v tejto dobe energetickej problematiky aj oblasťou vykurovania, tak v rámci prístavby nových hál sme zrealizovali úplne nový vykurovací systém s plne automatickou bezobslužnou kotolňou na extra ľahký vykurovací olej. A toto všetko si riadim sám z iPhonu.

Čo teda na záver?

Príďte nás navštíviť na deň otvorených dverí 1. 4. 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 033
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 635
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 889
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 690
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 291
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 813
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 220
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 151
  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 218
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 326
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 292
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 174
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 891
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 806
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 029
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 582
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ďalší zverenec Pavla Zemka splnil limit na vrcholné podujatie.

Dobrý imidž pomáhajú slovenskej atletike budovať aj Martinčania.


Adam Frkáň

Trasu opísal v bedekri, keď mal šestnásť.


Monika Maruňáková 3
Futbalové súťaže pomaly vrcholia, a tak je každý gól dôležitý.

Na derby sa teší Bystrička i Vrútky, do Žabokriek pricestuje líder tabuľky.


Nová tribúna ma kapacitu približne 500 miest.

Metropola Turca by mohla o rok privítať našu kompletnú atletickú špičku.


  1. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  2. Ján Škerko: Sme vo vesmíre sami? Vesmírna prázdnota vo veľkom ničom
  3. Vladimír Krátky: Cintľavky - zobuďte sa !
  4. Milan Srnka: Quo vadis, hokejová reprezentácia?
  5. Štefan Šturdzík: Po boji je každý generál.
  6. Anna Miľanová: Obchodovanie áno. Dačo za dačo. Zakúpenie, výmena, či iné ocenenie kvality tovaru.
  7. Eva Bachletová: Šéfovia a šéfky!
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 218
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 326
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 292
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 174
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 891
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 806
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 029
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 582
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?