MARTIN. Vôňa konca leta je už tradične spojená s najstarším festivalom neprofesionálneho divadla v Európe - Scénická žatva. Po minuloročnom veľkolepom jubilejnom 100. ročníku mali organizátori náročnú úlohu.
„Po minulom ročníku, ktorý bol naozaj veľkolepý a slávnostný, sme chceli priniesť program, ktorý bude dôstojným nasledovníkom. V prvom rade, Scénická žatva je o inscenáciách, ktoré sa na festival dostanú prostredníctvom celoslovenských postupových súťaží. Program teda skladáme vždy tak, aby sa na festival dostalo čo najviac inscenácií, ktoré si účasť na Scénickej žatve vybojovali. Hľadíme tiež na to, aby účastníci a divadelníci z celého Slovenska, ktorí to všetci robia ako neprofesionáli vo svojom voľnom čase, mohli na Scénickej žatve byť čo najdlhšie, vidieť čo najviac predstavení, aby sa mohli vzájomne inšpirovať,“ vysvetlil Matej Moško, programový riaditeľ festivalu Scénická žatva organizovaný Národným osvetovým centrom.

Martin žil festivalom od 30. augusta až do 2. septembra a program bol nabitý inšpiratívnymi inscenáciami, prednáškami, koncertami, filmovým premietaním, ale aj pouličným divadlom. Rozdávali sa aj ocenenia. Okrem ocenenia Scénický veniec, ktorý sa udeľuje jednotlivcom, sa tento rok udeľovala ešte jedna špeciálna cena.
„Na počesť Michala Kováča Adamova, ktorý bol jedným z dlhoročných organizátorov a aj zakladateľom novodobej Scénickej žatvy, ktorý nás tento rok opustil, sme začali udeľovať cenu za celoživotné dielo, ktorá je po ňom pomenovaná. Cenu Michala Kováča Adamova sme udelili Alene Štefkovej, ktorá je dlhoročnou organizátorkou Scénickej žatvy,“ spresnil Matej Moško.
101. ročník Scénickej žatvy finančne podporilo ministerstvo kultúry aj mesto Martin. Na spoluorganizácii festivalu sa podieľalo Kultúrne stredisko Martin (TKS), Slovenské komorné divadlo Martin a Kultúrna scéna Martin. Nad podujatím prevzala záštitu prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová a primátor mesta Martin Ján Danko.
V článku sa dozviete:
- ktorá inscenácia hviezdila u návštevníkov, divadelníkov aj profesionálov,
- ktoré predstavenie bolo v Martine nevídané,
- prečo by malo prísť do kontaktu s divadlom každé dieťa a ako mu pomôže v sebarozvoji.