Producent Subtension: Slováci sú odchovaní na Desmode a Eláne, inakosť v hudbe prijímajú ťažko

S hudbou začal, keď prebral po otcovi štúdio.

Mário Dočekal alias Subtension spolupracoval so svetovými menami. Mário Dočekal alias Subtension spolupracoval so svetovými menami. (Zdroj: archív MD )

MARTIN. Ako mladý chalan sa Mário Dočekal spolu s kamošmi túlali po Martine a viedli dlhé rozhovory o hudbe. Až kým jeho otec neodišiel na protialkoholické liečenie a hudobné štúdio ostalo bez dozoru.

Mário alias Subtension vydával skladby v najprestížnejších drum and bassových vydavateľstvách a hral po celej Európe. Dnes má vlastnú školu hudobnej produkcie LFO v Bratislave a mení smer.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Tvorba drum and bassových pesničiek pripomína kresbu technických výkresov. A ja som si uvedomil, že už nechcem kresliť technické výkresy, chcem maľovať. Chcem robiť hudbu, ktorá má emóciu,“ otvorene hovorí o svojej kríze žánrovej identity Subtension.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Po náročnej operácii sa môžu znova nadýchnuť. Pacienti s ochorením pľúc majú modernú pomôcku Čítajte 

Hudba vás zaujímala už v detstve? Aké ste boli dieťa?

Bol som poslušný, pokojný, dobrý chlapec, ale veľmi zlý žiak. Stále som si žil vo svojom svete. Učiteľky si mysleli, že je to so mnou katastrofálne. (smiech) Bol som taký až do strednej. Nebol som vyvrheľ, ale skrátka na hodinách som neustále premýšľal nad vecami, ktoré s preberanou látkou nemali nič spoločné. Zaujímala ma technika, autá, rôzne gombíky, reproduktory, ozvučenie, osvetlenie, počítače. Zvykol som si ich aj kresliť, podľa toho, čo ma práve v tom čase oslovovalo. Inklinoval som skôr k technickej časti hudobného sveta než k samotnej hudbe.

Pochádzate z hudobnej rodiny. Asi to muselo mať na vás nejaký vplyv.

Áno, môj otec je spoluzakladateľom hudobnej skupiny Team. Bol prvým spevákom, ešte pred Paľom Haberom, zložil v rámci Teamu veľa pesničiek. Ale v detstve a mladosti som si nikdy nehovoril, že budem pokračovať v jeho stopách. Zaujímala ma viac iná forma hudby, technické vybavenie, dídžejing. Vôbec som nevnímal, že by mala otcova kariéra na mňa priamy vplyv, no podvedome asi áno. Koniec koncov, aj ja sa teraz dostávam viac k skladateľskej činnosti, párty, dídžejing a veci okolo toho vnímam už ako taký ošiaľ mladosti, opúšťa ma to.

SkryťVypnúť reklamu

Ale dídžejingu aj produkcii drum and bass hudby ste sa úspešne venovali roky. Ľudia vás registrujú pod umeleckým menom Subtension. Kedy nastal zlom, že sa z chlapca, ktorého bavili reproduktory, stal úspešný interpret?

S partiou chalanov, s ktorými som chodil von, sme sa veľa rozprávali o hudbe, skúšali sme tvoriť prvé pesničky. Najmä s Jakubom Šenšelom, ktorý bol neskôr môj blízky spolupracovník. Hudba bola pridanou hodnotou nášho kamarátstva, nesedeli sme len tak na lavičkách a nepili alkohol, robili sme pesničky. Na prelom si pamätám celkom presne. Boli letné prázdniny, mal som asi 15 rokov, prestupoval som z „gympla“ na filmovku do Košíc. Môj otec vtedy po veľmi dlhých rokoch začal opäť piť, šiel na liečenie a mne doma ostalo voľné štúdio, ktoré som využíval. Je to trochu tragikomické, keď si na to teraz spomínam, ale toto bol prvý impulz, vtedy som začal robiť hudbu.

SkryťVypnúť reklamu

Mal som dostupnú techniku a s kamošmi sme sa hecovali. Snažili sme sa jeden druhého predbehnúť v tom, kto urobí technicky lepšiu pesničku. Existoval slovenský portál, volal sa Trackers, na ktorý sme svoje pesničky dávali. Ľudia ich mohli komentovať a to nás posúvalo dopredu. Odrazu sme boli v komunite, vedeli sme sa zaradiť. Mohli sme si zrazu uprostred našich obyčajných životov povedať, že sme hudobní producenti a cítiť sa o niečo dôležitejšie. (smiech) Chcem tým povedať, že nám pomohla aj identifikácia s touto identitou.

Začalo to naberať na obrátkach približne po roku, keď boli výstupy kvalitnejšie. S Jakubom Šenšelom sme mali vlastný hudobný projekt, volal sa soundNbeats. Vydávali sme pesničky, začali sme spolupracovať s rôznymi umelcami. Fungovali sme od roku 2009 do roku 2012. Potom prišla serióznejšia ponuka zo serióznejšieho vydavateľstva a povedal som si – okej, predtým sme vydali aj kopec blbostí, začneme odznova s čistým štítom a urobíme nový zaujímavý projekt. Tak v roku 2012 vznikol projekt Subtension, v ktorom som nakoniec ostal iba ja.

Je zaujímavé, že keď spomínate Subtension, hovoríte o tom ako o projekte a nie ako o svojom umeleckom mene. Nie ste s ním identifikovaný, nie je to vaša identita umelca?

To je super otázka. Hm, v poslednej dobe veľa premýšľam nad tým, či je to niečo, čo chcem naozaj robiť. Podarilo sa mi tým živiť nejaký čas, no je to pomerne stresujúce. Keď sa chce človek živiť hudbou, musí robiť nejaké kompromisy v rámci umenia.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAFBW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Kultúra

Súvisiace témy: Hudba Closer
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 502
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 101
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 090
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 799
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 618
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 974
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 943
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 895
  1. Vladimír Bojničan: Cui bono? Izraelská vojna, Netanjahu a dar z nebies pre autoritára
  2. Patrik Benčík: Denník advokáta: Fashion & Business show Michalovce 06.07.2025
  3. Jaroslav Liptak: Pán Kotlár, a čo tak prizvať si ruských odborníkov?
  4. Igor Vojtek: MIT a MBZUAI spájajú sily pre revolúciu v umelej inteligencii
  5. Martin Škopec Antal: Slovensko nepotrebuje svojho druhého Dzurindu
  6. Milan Hutera: Výstava Tutanchamón opäť odhaľuje poklady mladého faraóna
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (17. - 23.10.1925)
  8. Soňa Fröhlichová: Cappadocia – poďme spolu lietať do tureckej rozprávky
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 255
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 276
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 462
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 185
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 998
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 243
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 045
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 5 837
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Výrub predchádza sanácii vozovky.


TASR
Jeden z bocianom sa pravidelne objavuje na poli pri Príbovciach.

Vtáky skontrolovali aj ochranári.


Počet predaných automobilov na sekundárnom trhu sa v deviatom mesiaci medziročne zvýšil o 0,7 percenta na 41 726 kusov.


Srdce našej ekonomiky.


Už ste čítali?