TURIEC. Vzdelávanie prispôsobené potrebám 21. storočia je heslom, ktoré definuje nový štátny vzdelávací program. Odovzdávanie vedomostí žiakom už nebude hlavným princípom vzdelávania na slovenských školách, dôraz sa presunie na rozvoj spôsobilostí a kompetencií žiakov, ich kritického myslenia, environmentálneho cítenia i rozvoja digitálnych zručností.
Záujem o vstup do postupného zavádzania štátneho vzdelávacieho programu prejavilo vyše sto základných škôl.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) a Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) vybrali 40 základných škôl v rámci celého Slovenska, ktoré postupne zavádzajú nové kurikulum už v tomto školskom roku.

Medzi nimi sú aj dve školy z Turca, Základná škola s materskou školou Hurbanova v Martine a Základná škola Františka Hrušovského v Kláštore pod Znievom. Všetky základné školy budú povinné učiť po novom od školského roka 2026/2027.
„Spoločnosť, v ktorej žijú naši žiaci, sa zmenila. Preto sa nemôžu vzdelávať metódami a spôsobom, ktorým sme sa vzdelávali my alebo naše deti. V našej škole si toto dlhodobo uvedomujeme, a preto už v minulosti sme boli lídrami mnohých zmien. Používame na vyučovaní metódy, ktoré učia žiakov kriticky myslieť, objavovať, spoznávať. Učitelia na sebe pracujú, využívajú pomoc regionálneho centra podpory učiteľov, mentoring, vzdelávanie. Možnosť overovať nové kurikulum bola pre nás výzvou a zároveň sme chceli aj my prispieť k zmene. Preto nás veľmi potešila správa, že patríme medzi vybrané školy,“ hovorí Renáta Mračková, riaditeľka ZŠ s MŠ Hurbanova v Martine.
V článku sa dozviete:
- v čom nastala zmena a aké vyučovanie metódy používajú,
- aké nové predmety pribudli a aká je novinka v hodnotení žiakov,
- ako na zmenu pripravovali pedagógov,
- v čom vidia prínos nového vzdelávanie a v čom môžu nastať problémy.
Hodnotia aj slovne
Podobne sa výberu tešili aj na základnej škole v Kláštore pod Znievom.
„Správe, že nás vybrali, sme sa veľmi potešili. Prihlásili sme sa preto, lebo máme radi nové výzvy, chceme uplatňovať zmeny vo vyučovaní, chceme, aby vyučovanie bolo pre žiakov atraktívne, zážitkové a zároveň zmysluplné,“ hovorí Lucia Smiková, riaditeľka ZŠ Františka Hrušovského v Kláštore pod Znievom.
Dodáva, že zmena nastala najmä v spôsobe a v metódach výučby. Klasické metódy nahradili aktivizujúcimi, zážitkovými a kreatívnymi. No v škole v Kláštore pod Znievom sú pedagógovia zanietení dlhodobo, nové metódy preto zavádzali aj v minulosti, a tak mali na čom stavať. Žiaci sú vedení k väčšej samostatnosti v myslení, pedagógom sú partnermi v riešení rôznych úloh.