Založila netradičnú školu. Žiaci sa sami rozhodujú, aký predmet a kedy sa budú učiť

Deti vedia kriticky myslieť a budovať vzťahy, vraví riaditeľka.

Marica Laščeková. Marica Laščeková. (Zdroj: archív ML)

MARTIN. Marica Laščeková opustila úspešnú kariéru manažérky, aby sa po narodení štyroch detí vybrala úplne iným smerom. Je zároveň aj autorkou knihy Kto som, ktorá je zábavnou cestou objavovania a rozvoja potenciálu dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred piatimi rokmi spolu s ďalšími mamičkami založila v Martine komunitné vzdelávacie centrum OZ Radostný svet. Deti sa v ňom samy rozhodujú, aký predmet sa budú učiť a kedy sa budú učiť.

Nikto ich do ničoho nenúti. Učitelia sú tu sprievodcami. Takýto spôsob učenia sa nazýva sebariadené vzdelávanie. Čoraz viac sa o ňom hovorí ako o trende 21. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Ako manažérka ste mali rozbehnutú slušnú kariéru. Rozhodli ste sa však venovať deťom a založili ste Radostný svet. Čo bolo hlavným podnetom?

Vnímala som, že by som mojim deťom rada ponúkla taký systém vzdelávania, ktorý im umožní zostať tým, kým sú. A zároveň im umožní rozvíjať svoju osobnosť. Preto sme spolu s ďalšími sympatizantkami sebariadeného vzdelávania založili komunitné vzdelávacie centrum. Chceli sme prísť s iným uhlom pohľadu na vzdelávanie. Sme alternatíva. Sme len jedna z možností, ktorú si môžu ľudia vybrať, pokiaľ im to vyhovuje.

Kiežby bol celý svet radostný. Prečo ste si vybrali práve tento názov?

Radostný svet nie je len o škole a vzdelávaní, ale aj o prístupe k životu, ktorý má byť v radosti. Každý má právo prežívať v živote šťastie, ktoré máme definované ako súhlasný pocit a absenciu strachu. Našou ideou je prístup k životu zvnútra von.

SkryťVypnúť reklamu

Druhý aspekt je, že učíme deti, že každý z nás má rovnakú hodnotu. To sa prejavuje aj tak, že deti medzi sebou navzájom neporovnávame. Napríklad im nehovoríme, že sú viac šikovné alebo menej šikovné v matematike či inom predmete. Uvedomujeme si, že ich zručnosti sú iné, ale základná hodnota človeka je rovnaká.

Vnútorný postoj k človeku je rešpektujúci. Mám rovnakú hodnotu ako všetci ostatní. Nie som viac ako ty, nie som menej ako ty. Sme si rovní. Vidíme a chápeme deti aj seba ako jedinečné bytosti, ktoré sa prejavujú rôznorodo.

Deti sa v Radostnom svete neučia bežným spôsobom. Nesedia klasicky v laviciach, školský zvonec u vás nezvoní. Deti sa veľa medzi sebou rozprávajú, veľa sa hrajú.

Celý prístup sebariadeného vzdelávania je založený na dôvere. A dôvere nemôžem nikoho naučiť. Môžem ju jedine dať. Keď človek verí životu a dieťaťu, že je kompetentné, zodpovedné a vie sa rozhodovať, nemá potrebu tlaku na jeho výkon. Všetko, čo dieťa potrebuje vedieť, vedieť aj bude, skôr či neskôr.

SkryťVypnúť reklamu

Rešpektujeme tempo dieťaťa, jeho osobnosť a jedinečnosť, pretože mu dôverujeme. Vďaka tomuto prístupu vo výchove vieme odsledovať, aké má dary a talenty. Môže ich rozvíjať. Deti do aktivít a učenia nenútime. Ukázalo sa to aj teraz na vianočnom večierku, keď sa deti mohli slobodne rozhodnúť, či budú vystupovať. Každý to robí preto, lebo chce. A každý rok sa nám podarí vyskladať vystúpenie dlhšie viac ako hodinu.

Náš prístup je založený na vnútornej motivácii. Zároveň by sa dieťa malo naučiť chápať dôvody a dôsledky svojho konania.

Celý váš prístup je založený na rešpekte a nenásilí.

Zakomponovali sme veľa prvkov z nenásilnej komunikácie do našich aktivít. Má počiatky v Marshallovi Rosenbergovi. Je to veľmi inšpiratívne čítanie. Ak má dieťa dospieť k zodpovednosti, potrebuje vedieť hlavne nebáť sa rozhodnúť, napríklad čo sa bude učiť a čo nie.

Potrebuje nebáť sa prejaviť také, aké je. A to sa môže jedine vtedy, ak sa cíti bezpečne, keď to, čo robí, mu dáva zmysel.

Mnohí sa v duchu pýtajú, ako sa dieťa uchytí v živote. Ako môže vedieť, čo je pre neho dobré, keď sa rozhoduje samo.

Veríme v to, že dieťa sa vie naozaj rozhodnúť. Vidíme to jednak u nás v rámci školy, už je piaty rok otvorená, jednak aj v partnerských českých školách. Takýto typ škôl sa volá slobodné demokratické školy alebo sebariadené vzdelávanie.

V susedných Čechách je ich viac ako 25. Mnohé z nich sú zaradené aj do systému vzdelávania, zákon to umožňuje. Bohužiaľ, na Slovenskou to tak nie je. Týmto chcem ukázať na to, že sebariadené vzdelávanie má svoju váhu, má svojich priaznivcov a v niektorých krajinách je podporované aj zákonom a systémom.

Je to tak napríklad aj v Anglicku, kde je škola Summerhill. Bola založená v roku 1921. Film s rovnomenným názvom Summerhill je veľmi vypovedajúci.

Zo Summerhillu napriek tomu, že sa vymyká z klasického školského systému, vyšlo mnoho úspešných ľudí.

Chápeme, že pokiaľ človek niečo nepozná, môže sa toho báť. Môže mať obavy, že z takejto školy vyjde človek, ktorý nie je uplatniteľný v živote. Rodičia však môžu dieťaťu dôverovať. Dieťa, ktoré vyjde z takejto školy, nie je nejaký divoch, ktorý nevie, čo so sebou. Práve naopak! Tým, že sa pozná a vie, čo chce, tak si vyberie strednú školu, ktorá ho bude pravdepodobne veľmi baviť.

Máme príklad chlapca z Čiech. Počas deviatich rokov, čo tam chodil do školy, sa učeniu veľmi nevenoval. Potom zistil, že chce ísť za pilota. Chlapec sa začal učiť iba

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CANEW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Školstvo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 283
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 210
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 669
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 529
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 215
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 713
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 340
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 059
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  3. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  4. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  5. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  6. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  7. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  8. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 659
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 634
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 992
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 699
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 594
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 212
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 387
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  3. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  4. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  5. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  6. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  7. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  8. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 659
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 634
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 992
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 699
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 594
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 212
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 387
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!

Už ste čítali?