Desať rokov kontroloval stíhačky a vojenské lietadlá. Na ten hluk nejde zabudnúť, hovorí Martinčan

V minulosti boli kontroly dokonalejšie, myslí si.

Dušan Grozman v Múzeu letectva v Seattli.Dušan Grozman v Múzeu letectva v Seattli. (Zdroj: archív Dušana Grozmana)

MARTIN. Hoci Dušanovi Grozmanovi z Martina životné okolnosti zabránili stať sa pilotom lietadla či vrtuľníka, letectvu zostal verný po celý život. Bývalý technik vojenských lietadiel a stíhačiek si aj na dôchodku našiel spôsob, ako byť k nim čo najbližšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rodák z Necpál plánoval po Strednej škole vojenskej v Košiciach dostať sa na štúdium pilota prúdových lietadiel alebo vrtuľníkov. Lenže mal tú smolu, že práve v roku, keď zmaturoval, prednostne brali za pilotov absolventov gymnázií a priemysloviek. Stavy na pilotov sa rýchlo naplnili. Socialistické plánovanie pretlo jeho sny o lietaní.

SkryťVypnúť reklamu

„Bol som vyštudovaný technik. Chceli nás k lietadlám, lebo technikov bolo málo,“ začína svoje rozprávanie Dušan Grozman.

V Československej ľudovej armáde bolo množstvo lietadiel a plnili sa také úlohy, že sa to vraj k súčasnému slovenskému letectvu ani nedá prirovnať.

V Stíhacom bombardovacom pluku v Přerove, kde pôsobil od maturity v roku 1976, mali na letisku viac ako 58 lietadiel MIG 21. Vtedy v armáde chýbali piloti aj technici. V tom období zasadol Ústredný výbor KSČ, ktorý rozhodol, že výpovedná lehota pre technikov aj pre pilotov bude 24 mesiacov.

Prečítate si aj Zaujímali ho obyčajní ľudia. Dozvedel sa tak neuveriteľný príbeh o troch prezidentoch Čítajte 

„Čiže musel som podpísať armáde, že odrobím za strednú školu osem rokov, piloti až desať. Zároveň nám povedali: Súdruhovia, my vás potrebujeme. A tak namiesto osem rokov som zostal desať,“ rozpráva Dušan Grozman.

SkryťVypnúť reklamu

Neskutočná súdržnosť

Pre technika to boli plodné roky plné dobrodružných, nečakaných a veselých zážitkov v armáde. Lietadlá naplnili jeho život. V rámci armády sa často zúčastňoval na rozličných vojenských cvičeniach v Rusku či na severe Poľska.

Vojaci sa všade prepravovali lietadlom. V každom mal bývalého spolužiaka buď palubného technika, alebo pilota. Takže sa dostal do kokpitov a aspoň troška sa zahojil.

„Spomínam si na neskutočnú súdržnosť medzi nami. Jednoducho, všetci sme boli kamaráti. A ešte si vybavujem pocit, keď sa cvičenie skončilo a bol som medzi najlepšími piatimi technikmi. Generál mi vtedy podal ruku a veliteľ letky mi povedal: Grozi, ty černej kůň, ty na žádné Slovensko nepůjdeš,“ spomína bývalý technik.

Francúzi vraj stratili trpezlivosť

Výcvik v Přerove bol prakticky stále, vo dne aj v noci. Keď lietadlo plnilo nejaké úlohy, napríklad išlo na letisko Kuchyňa na Záhorí zhadzovať cementové bomby, tak sa otočilo aj za 40 minút. Ledva technici stihli vypiť kávu.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ piloti išli lietať navigačné lety smer Poľsko, východné Nemecko alebo cez celú republiku, lietadlá boli viac ako hodinu vo vzduchu. Technici im namontovali pod krídla miesto rakiet prídavné 490-litrové nádrže a lietali.

V istú dobu mali v pluku dokonca špeciálnu letku. Armáda vybrala ľudí, ktorí vedeli aspoň trochu po anglicky, aby cvičili líbyjských pilotov. Tí boli najprv dva roky vo Francúzsku na vojenskej akadémii. Francúzi vraj s nimi stratili trpezlivosť, a tak ich poslali do Československa. Ich výcvik trval viac ako rok. Najlepší z nich potom odišli do Moskvy.

Peniaze padali ako z vrtuľníka

Armáda vraj za tých 12 mesiacov zarobila také veľké peniaze, že tomu nechcel ani veriť. Vraj to bolo toľko, že pluk v Přerove prirovnali k stredne úspešnej firme. Samozrejme, vojaci zisk pocítili aj na výplate. Každých 14 dní dostávali praskajúce obálky.

Dávame do pozornosti Kedysi ich pálili, dnes sú novou mániou. Zberatelia pátrajú po originálnych krojoch s príbehom Čítajte 

„Peniaze padali ako z vrtuľníka. Líbyjcom sme ako armáda kúpili klimatizovaný autobus, lebo oni chodili za babami do Viedne a naši kontráši boli z toho nervózni. No to sme Líbyjcom nemohli zakázať. Peniaze boli na prvom mieste. Muselo sa to tak diplomaticky riešiť. Každý z Líbyjcov mal Volvo požičané z Gottwaldova, terajšieho Zlína. Také tie Volvá hranaté, neviem, či si pamätáte.“

Vojaci im museli uvoľniť aj celé jedno poschodie na slobodárke. Museli im spraviť modlitebňu a špeciálnu kuchyňu. Líbyjci vraj mali ráno vo zvyku vstať a ísť na trh do Olomouca. Kúpili si tam ovcu, za slobodárkou ju zabili. Celý týždeň chodili v dlhých košeliach a varili jahňacinu, ktorá rozvoniavala široko-ďaleko. Ponúkli aj hostiteľov, vraj ju vedeli pripraviť veľmi chutne.

Bola to skrátka Amerika

Líbyjská strana potom kvôli výcviku svojich letcov na Airbuse zakúpila vojenskú loď, ktorá sa plavila v Stredozemnom mori. Jeho kolegovia, letci aj technici – ich tam išli ďalej učiť. Podľa Dušana Grozmana oni vtedy vraj zarobili také peniaze, že ich nemohli ani minúť. Nemohli tam nikde ísť, alkohol si mohli kupovať len potichu, pivo si varili sami. Jednoducho nemali kde utratiť zarobené peniaze.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAXC6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Boeing

Ilustračné foto.

Dohoda s Boeingom má hodnotu 36,2 miliardy dolárov.


TASR
Súvisiace témy: Stíhačky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 11 931
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 329
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 270
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 027
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 729
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 512
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 447
  8. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality 2 190
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Prvá časť.
  2. Viera Polakovičová: Svetový tenorista Jonas Kaufmann na festivale Symfónia umenia v Bratislave
  3. Mario Nachtmann: Rok 2027 – začiatok drahých palív, kúrenia a sociálnej nespravodlivosti
  4. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  5. Matej Galo: Súdruh Fico, Vy ste jeden veľký politický omyl!
  6. František Kukura: Kde sa stratila úcta?
  7. Imunoblog: September: Zaťažkávajúca skúška zdravia celej rodiny
  8. Zora Horská: To, čo kazia politici zachraňujú futbalisti
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 240
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 597
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 336
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 250
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 946
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 844
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 407
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 373
  1. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  2. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  3. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  4. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  5. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  6. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  7. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  8. Radko Mačuha: Hory majú oči.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Na ihrisku nikto nikoho nešetrí.

Dražkovce doteraz v každom zápase tejto sezóny strelili päť gólov, zopakujú tento kúsok aj na ihrisku Trebostova?


Martinskí hasiči sa pripravujú na tréning.

Bezpečnosť obyvateľov na prvom mieste.


Medailistka Barbora Šimečková.

Na 22. majstrovstvá sveta v rádiovom orientačnom behu potiahli slovenskú výpravu aj Turčania.


Merané úseky vedú často aj cez dediny.

Uzávery budú od rána do popoludnia.


Už ste čítali?