Cesta Malým Šturcom spája regióny už päťsto rokov

Pozrite si archívne fotografie z výstavby.

Fotografia z 23.júna 1966, Ladislav Lasák pri vytyčovaní profilu cesty v dolnom úseku. Fotografia z 23.júna 1966, Ladislav Lasák pri vytyčovaní profilu cesty v dolnom úseku. (Zdroj: archív TASR)

TURIEC. Jedna z dôležitých ciest, ktoré spájali juh Slovenska so severom, viedla aj horským sedlom Malý Šturec. Prepája Turiec s Pohroním.

Preto sa volá malý, lebo východnejšie leží ďalšie a vyššie horské sedlo, ktorým viedla ďalšia dôležitá cesta. Veľký Šturec prepájal Pohronie s Liptovom, no neskorším odklonením dopravy na Donovaly sa prestal využívať. Cesty cez Veľký a Malý Šturec dal vybudovať Ján Turzo v 15. storočí, aby mohol prevážať čiernu meď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta cez Malý Šturec nebola v minulom storočí vyhovujúca, už v prvej polovici 20. storočia sa v dobovej tlači písalo o potrebe jej prebudovania, vďaka čomu by došlo k lepšiemu prepojeniu regiónov.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si aj Desať rokov kontroloval stíhačky a vojenské lietadlá. Na ten hluk nejde zabudnúť, hovorí Martinčan Čítajte 

K veľkej rekonštrukcii došlo až v 60. rokoch a vďaka tomu sa výrazne skrátila trasa medzi Žilinou a Banskou Bystricou, ktorá viedla obchádzkou cez Kremnicu. Dvadsaťštyri kilometrov dlhý úsek medzi Dolnou Štubňou a Uľankou znamenal výraznú časovú úsporu pri ceste z Martina do Banskej Bystrice.

Prvý úsek otvorili pre verejnosť 30. júna 1966. Cestu cez horský priechod Malý Šturec úplne dokončili v roku 1968.

Cestu stavala spoločnosť Doprastav, ktorá krátko predtým stavala aj cestu na Donovaly.

„Rekonštruovaná cesta prechádza ťažkým horským terénom, kde už doteraz premiestnili takmer pol druha milióna kubíkov kamenistej horniny. Výstavba cesty ďalej pokračuje a úplne ju dokončia v roku 1968. Ďalšie etapy výstavby však nebránia plynulej premávke. Pri výstavbe cesty sa prvýkrát používa dolomitická skalina obaľovaná za horúca živicou,“ uvádza vtedajšia štátna tlačová agentúra zo správy z roku 1966.

SkryťVypnúť reklamu

Pri doprave medzi juhom a severom Slovenska prechádza väčšina dopravy najmä horským priechodom Donovaly. Z celoštátneho sčítania, ktoré robila Slovenská správ ciest v rokoch 2022 a 2023, vyplýva, že cez priechod Malý Šturec priemerne prešlo 3157 vozidiel denne. Z toho 2711 vozidiel tvorili osobné autá, 321 boli nákladné vozidlá a 125 autobusy.

Pre porovnanie, intenzita dopravy cez horský priechod Donovaly bola priemerne 10-tisíc vozidiel denne. Z tohto počtu bolo 9000 osobných áut, približne 1000 bolo nákladných áut a 300 autobusov.

Mohlo by vás zaujať Zaujímali ho obyčajní ľudia. Dozvedel sa tak neuveriteľný príbeh o troch prezidentoch Čítajte 

Nové realitné projekty

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 11 334
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 336
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 110
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 460
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 427
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 712
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 371
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 152
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  3. Tomáš Hrubý: Papier, nie baliace hlášky
  4. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  5. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  6. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  7. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  8. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 106
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 435
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 247
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 11 284
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 696
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 547
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 032
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 132
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  3. Tomáš Hrubý: Papier, nie baliace hlášky
  4. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  5. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  6. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  7. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  8. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 106
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 435
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 247
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 11 284
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 696
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 547
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 032
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 132
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?