Cesta Malým Šturcom spája regióny už päťsto rokov

Pozrite si archívne fotografie z výstavby.

Fotografia z 23.júna 1966, Ladislav Lasák pri vytyčovaní profilu cesty v dolnom úseku. Fotografia z 23.júna 1966, Ladislav Lasák pri vytyčovaní profilu cesty v dolnom úseku. (Zdroj: archív TASR)

TURIEC. Jedna z dôležitých ciest, ktoré spájali juh Slovenska so severom, viedla aj horským sedlom Malý Šturec. Prepája Turiec s Pohroním.

Preto sa volá malý, lebo východnejšie leží ďalšie a vyššie horské sedlo, ktorým viedla ďalšia dôležitá cesta. Veľký Šturec prepájal Pohronie s Liptovom, no neskorším odklonením dopravy na Donovaly sa prestal využívať. Cesty cez Veľký a Malý Šturec dal vybudovať Ján Turzo v 15. storočí, aby mohol prevážať čiernu meď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta cez Malý Šturec nebola v minulom storočí vyhovujúca, už v prvej polovici 20. storočia sa v dobovej tlači písalo o potrebe jej prebudovania, vďaka čomu by došlo k lepšiemu prepojeniu regiónov.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si aj Desať rokov kontroloval stíhačky a vojenské lietadlá. Na ten hluk nejde zabudnúť, hovorí Martinčan Čítajte 

K veľkej rekonštrukcii došlo až v 60. rokoch a vďaka tomu sa výrazne skrátila trasa medzi Žilinou a Banskou Bystricou, ktorá viedla obchádzkou cez Kremnicu. Dvadsaťštyri kilometrov dlhý úsek medzi Dolnou Štubňou a Uľankou znamenal výraznú časovú úsporu pri ceste z Martina do Banskej Bystrice.

Prvý úsek otvorili pre verejnosť 30. júna 1966. Cestu cez horský priechod Malý Šturec úplne dokončili v roku 1968.

Cestu stavala spoločnosť Doprastav, ktorá krátko predtým stavala aj cestu na Donovaly.

„Rekonštruovaná cesta prechádza ťažkým horským terénom, kde už doteraz premiestnili takmer pol druha milióna kubíkov kamenistej horniny. Výstavba cesty ďalej pokračuje a úplne ju dokončia v roku 1968. Ďalšie etapy výstavby však nebránia plynulej premávke. Pri výstavbe cesty sa prvýkrát používa dolomitická skalina obaľovaná za horúca živicou,“ uvádza vtedajšia štátna tlačová agentúra zo správy z roku 1966.

SkryťVypnúť reklamu

Pri doprave medzi juhom a severom Slovenska prechádza väčšina dopravy najmä horským priechodom Donovaly. Z celoštátneho sčítania, ktoré robila Slovenská správ ciest v rokoch 2022 a 2023, vyplýva, že cez priechod Malý Šturec priemerne prešlo 3157 vozidiel denne. Z toho 2711 vozidiel tvorili osobné autá, 321 boli nákladné vozidlá a 125 autobusy.

Pre porovnanie, intenzita dopravy cez horský priechod Donovaly bola priemerne 10-tisíc vozidiel denne. Z tohto počtu bolo 9000 osobných áut, približne 1000 bolo nákladných áut a 300 autobusov.

Mohlo by vás zaujať Zaujímali ho obyčajní ľudia. Dozvedel sa tak neuveriteľný príbeh o troch prezidentoch Čítajte 

Nové realitné projekty

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 889
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 497
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 971
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 806
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 341
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 712
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 517
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 298
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vizualizácia - Fiesta most

Most, ktorý spájal a opäť bude spájať. Po rokoch, keď slúžil iba na presun chodcov a cyklistov, sa starý železničný most v Trenčíne mení na Fiesta most.


Fomat odohral bláznivý zápas.

Po hodine hry nič nenasvedčovalo tomu, že by Fomat mal prehrať.


Martinskí hádzanári ukázali veľkú psychickú odolnosť.

Martinskí hádzanári zažili poriadne divoký zápas.


Martinskí gymnazisti na Bolt Tower.

V Ostrave sa martinskí štvrtáci nenudili.


Juliana Miklušicová

Už ste čítali?