Cesta Malým Šturcom spája regióny už päťsto rokov

Pozrite si archívne fotografie z výstavby.

Fotografia z 23.júna 1966, Ladislav Lasák pri vytyčovaní profilu cesty v dolnom úseku. Fotografia z 23.júna 1966, Ladislav Lasák pri vytyčovaní profilu cesty v dolnom úseku. (Zdroj: archív TASR)

TURIEC. Jedna z dôležitých ciest, ktoré spájali juh Slovenska so severom, viedla aj horským sedlom Malý Šturec. Prepája Turiec s Pohroním.

Preto sa volá malý, lebo východnejšie leží ďalšie a vyššie horské sedlo, ktorým viedla ďalšia dôležitá cesta. Veľký Šturec prepájal Pohronie s Liptovom, no neskorším odklonením dopravy na Donovaly sa prestal využívať. Cesty cez Veľký a Malý Šturec dal vybudovať Ján Turzo v 15. storočí, aby mohol prevážať čiernu meď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta cez Malý Šturec nebola v minulom storočí vyhovujúca, už v prvej polovici 20. storočia sa v dobovej tlači písalo o potrebe jej prebudovania, vďaka čomu by došlo k lepšiemu prepojeniu regiónov.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si aj Desať rokov kontroloval stíhačky a vojenské lietadlá. Na ten hluk nejde zabudnúť, hovorí Martinčan Čítajte 

K veľkej rekonštrukcii došlo až v 60. rokoch a vďaka tomu sa výrazne skrátila trasa medzi Žilinou a Banskou Bystricou, ktorá viedla obchádzkou cez Kremnicu. Dvadsaťštyri kilometrov dlhý úsek medzi Dolnou Štubňou a Uľankou znamenal výraznú časovú úsporu pri ceste z Martina do Banskej Bystrice.

Prvý úsek otvorili pre verejnosť 30. júna 1966. Cestu cez horský priechod Malý Šturec úplne dokončili v roku 1968.

Cestu stavala spoločnosť Doprastav, ktorá krátko predtým stavala aj cestu na Donovaly.

„Rekonštruovaná cesta prechádza ťažkým horským terénom, kde už doteraz premiestnili takmer pol druha milióna kubíkov kamenistej horniny. Výstavba cesty ďalej pokračuje a úplne ju dokončia v roku 1968. Ďalšie etapy výstavby však nebránia plynulej premávke. Pri výstavbe cesty sa prvýkrát používa dolomitická skalina obaľovaná za horúca živicou,“ uvádza vtedajšia štátna tlačová agentúra zo správy z roku 1966.

SkryťVypnúť reklamu

Pri doprave medzi juhom a severom Slovenska prechádza väčšina dopravy najmä horským priechodom Donovaly. Z celoštátneho sčítania, ktoré robila Slovenská správ ciest v rokoch 2022 a 2023, vyplýva, že cez priechod Malý Šturec priemerne prešlo 3157 vozidiel denne. Z toho 2711 vozidiel tvorili osobné autá, 321 boli nákladné vozidlá a 125 autobusy.

Pre porovnanie, intenzita dopravy cez horský priechod Donovaly bola priemerne 10-tisíc vozidiel denne. Z tohto počtu bolo 9000 osobných áut, približne 1000 bolo nákladných áut a 300 autobusov.

Mohlo by vás zaujať Zaujímali ho obyčajní ľudia. Dozvedel sa tak neuveriteľný príbeh o troch prezidentoch Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 484
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 942
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 394
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 091
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 393
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 150
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 057
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 638
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 595
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 282
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 923
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 772
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 150
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 057
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 638
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 595
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 282
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 923
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 772
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?