TURIEC. Jedna z dôležitých ciest, ktoré spájali juh Slovenska so severom, viedla aj horským sedlom Malý Šturec. Prepája Turiec s Pohroním.
Preto sa volá malý, lebo východnejšie leží ďalšie a vyššie horské sedlo, ktorým viedla ďalšia dôležitá cesta. Veľký Šturec prepájal Pohronie s Liptovom, no neskorším odklonením dopravy na Donovaly sa prestal využívať. Cesty cez Veľký a Malý Šturec dal vybudovať Ján Turzo v 15. storočí, aby mohol prevážať čiernu meď.
Cesta cez Malý Šturec nebola v minulom storočí vyhovujúca, už v prvej polovici 20. storočia sa v dobovej tlači písalo o potrebe jej prebudovania, vďaka čomu by došlo k lepšiemu prepojeniu regiónov.

K veľkej rekonštrukcii došlo až v 60. rokoch a vďaka tomu sa výrazne skrátila trasa medzi Žilinou a Banskou Bystricou, ktorá viedla obchádzkou cez Kremnicu. Dvadsaťštyri kilometrov dlhý úsek medzi Dolnou Štubňou a Uľankou znamenal výraznú časovú úsporu pri ceste z Martina do Banskej Bystrice.
Prvý úsek otvorili pre verejnosť 30. júna 1966. Cestu cez horský priechod Malý Šturec úplne dokončili v roku 1968.
Cestu stavala spoločnosť Doprastav, ktorá krátko predtým stavala aj cestu na Donovaly.
„Rekonštruovaná cesta prechádza ťažkým horským terénom, kde už doteraz premiestnili takmer pol druha milióna kubíkov kamenistej horniny. Výstavba cesty ďalej pokračuje a úplne ju dokončia v roku 1968. Ďalšie etapy výstavby však nebránia plynulej premávke. Pri výstavbe cesty sa prvýkrát používa dolomitická skalina obaľovaná za horúca živicou,“ uvádza vtedajšia štátna tlačová agentúra zo správy z roku 1966.
Pri doprave medzi juhom a severom Slovenska prechádza väčšina dopravy najmä horským priechodom Donovaly. Z celoštátneho sčítania, ktoré robila Slovenská správ ciest v rokoch 2022 a 2023, vyplýva, že cez priechod Malý Šturec priemerne prešlo 3157 vozidiel denne. Z toho 2711 vozidiel tvorili osobné autá, 321 boli nákladné vozidlá a 125 autobusy.
Pre porovnanie, intenzita dopravy cez horský priechod Donovaly bola priemerne 10-tisíc vozidiel denne. Z tohto počtu bolo 9000 osobných áut, približne 1000 bolo nákladných áut a 300 autobusov.
