MARTIN. Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) odovzdala do užívania päť univerzálnych vozidiel. Dve z nich budú brázdiť po turčianskych krajských cestách, tri po Orave.
Neprešli by STK
Nové prírastky s podvozkom 6x6 za 2 115 600 eur, ktoré sú vybavené modernými technologickými zostavami.
„Vozidlá sú navrhnuté na celoročné využitie, pričom v zimných mesiacoch zabezpečia posyp inertným a chemickým materiálom a pluhovanie, zatiaľ čo v lete budú slúžiť na vysprávky ciest tryskovou metódou alebo zametanie,“ informoval Juraj Lazúr, generálny riaditeľ Správy ciest ŽSK.
Vymenia tak staršiu techniku, ktorá už dosluhuje. „Technika je v zlom stave, STK-áčkou by neprešlo viac strojov,“ podotkla predsedníčka ŽSK Erika Jurinová, podľa ktorej je v najhoršom stave práve technika na Orave a v Turci.
Využijú ich v lete i v zime
Preto práve v týchto regiónoch pribudnú dve vozidlá, ktoré majú sypaciu nadstavbu, snehový pluh a zametaciu nadstavbu. Ďalšie dve vozidlá sú vybavené s univerzálnou výmennou nadstavbou na zimný posyp, letné vysprávky ciest a snehovým pluhom. Jedno vozidlo má sypaciu nadstavbu, snehový pluh a sklápaciu nadstavbu.

Všetky majú monitorovací systém GPS, ktorý umožňuje dispečerom sledovať v reálnom čase polohu a vykonávanú činnosť vozidiel.
Vozidlá by mali byť pre samotných cestárov pohodlnejšie a bezpečnejšie. „Je to modernejší stroj s väčším zásobníkom, väčšou radlicou, kabína je širšia a pohodlnejšia,“ zhodnotil vodič Ján Mažári, podľa ktorého s novou technikou ľahšie zdolajú aj najkomplikovanejšie úseky v Turci, ako cesta do Kraľovian a horské prechody Kremnické bane a Šturec.
Ďalšie štyri autá pre Turiec
Okrem piatich univerzálnych vozidiel, Správa ciest ŽSK obstarala techniku pre zimnú a letnú údržbu v celkovej výške 2 007 022 eur do všetkých piatich závodov. V Turci tak bude po cestách jazdiť nový traktorový nosič s nadstavbami, nákladné vozidlo do 7,5 t s hydraulickou rukou a korbou, hotbox s prívesom a osobné vozidlo s posuvnými dverami v celkovej hodnote 338 516 eur.
„Som rada, že sa nám darí obnovovať aj cestársku techniku, pretože spoľahlivá a výkonná technika je základnou podmienkou kvalitnej údržby našich ciest,“ povedala predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.

Ako ďalej povedala, do obnovy techniky by župa potrebovala investovať pravidelne, k tomu však chýba predvídateľné financovanie.
„Dnes nám zásahy zo strany štátu každoročne ukracujú rozpočet, preto sme na združení samosprávnych krajov SK8 formulovali požiadavku na stabilizovanie financovania žúp na úrovni dvoch percent HDP štátu,“ dodala.
V budúcom roku chce župa doplniť v krajských závodoch techniku za ďalšie 4 milióny eur.
Chýbajú mladí vodiči
Žilinská župa bojuje aj s nedostatkom vodičov. „Vodičov je z roka na rok menej, dotýka sa to aj našej služby. Väčšina našich vodičov má nad 50 rokov alebo sú v dôchodkovom veku. Nevieme pritiahnuť nových ľudí, chýba motivácia. Spolupracujeme so školami, chceme pritiahnuť viac mladých,“ doplnil Juraj Lazúr.
Prioritu majú cesty najvyššej kategórie
Správa ciest ŽSK vykonáva zimnú údržbu 1 416 km ciest II. a III. triedy, 493 km ciest I. triedy a 17,5 km R3 na Orave a Hornej Štubni.

„Naše závody na Hornom Považí, Kysuciach, Liptove, Orave a v Turiec sú predzásobené chemickým a inertným posypovým materiálom v objeme 29 596 t, čo predstavuje 83,89% z celkovej predpokladanej potreby chemického materiálu a 45,95% z celkovej predpokladanej potreby inertného posypového materiálu,“ doplnila Gabriela Tisoňová, riaditeľka odboru dopravy ŽSK.
Cestári musia podľa nej zabezpečovať zjazdnosť ciest cesty od najvyššej kategórie, po tú najnižšiu, ktorou sú cesty III. triedy.
Do zimnej údržby v Žilinskom kraji bude v tomto roku zapojených 167 mechanizmov.