Na priechode pre chodcov pri Šútove už zomreli dvaja muži. Odborník navrhuje opatrenie

Po smrti dvoch mužov zrejme prijmú nové opatrenia.

Priechod vedie k železničnej zastávke.Priechod vedie k železničnej zastávke. (Zdroj: Miroslava Kovačková)

ŠÚTOVO. Na priechode pre chodcov na známej frekventovanej ceste pri Šútove za takmer 16 mesiacov zomreli dvaja muži. K prvej tragickej nehode došlo 27. augusta 2023 o 17. hodine, kedy po krajnici smerom do Martina kráčal 72-ročný chodec zo Žiliny a vošiel na priechod. Vodič auta, ktoré išlo tým istým smerom, muža zrazil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rovnaká tragédia sa zopakovala aj 7. decembra 2024. Aj vtedy v podvečerných hodinách vstúpil na priechod z rovnakej strany cesty 43-ročný muž. Na opačnú stranu sa nedostal, zomrel po strete s autom.

SkryťVypnúť reklamu

Priechod je nebezpečný

Priechod vedie k železničnej zastávke pod úrovňou cesty. Využívajú ho najmä turisti idúci k Šútovskému vodopádu alebo za kúpaním v blízkom lome. Podľa dopravného znalca Michala Furíka, ktorý bol prítomný pri prvej tragickej nehode, je pre chodcov tento priechod mimoriadne nebezpečný. Je tu totiž povolená maximálna rýchlosť 90 kilometrov za hodinu.

„Umiestniť priechod v extraviláne bez toho, aby bol obložený z oboch strán znížením rýchlosti jazdy, je pascou na chodcov,“ myslí si odborník.

Značka a svetielka vraj nestačia

Michal Furík preto už v roku 2023 navrhol znížiť v danom úseku rýchlosť z 90-tky na 70-tku. Kompetentný orgán však na jeho návrh nereagoval. Po druhej a identickej nehode na tomto mieste preto pripomína dôležitosť tohto opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho zvislá značka upozorňujúca na priechod a svetelné body okolo neho nestačia. Rovnako nepomôžu ani reflexné prvky u chodca.

Prečítajte si aj Sánkovačka na legendárnej Bagarke nemá chybu. Samo to ide dolu i hore Čítajte 

„Zdanlivo bezvýznamný rozdiel v rýchlosti auta môže znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Pri zníženej rýchlosti by mohlo dôjsť k zastaveniu vozidla pred potenciálnym miestom stretu alebo by mohlo dôjsť k časového zabráneniu, pri ktorom by chodec dokázal včas opustiť koridor jazdy vozidla,“ vysvetľuje.

Ak by aj došlo k zrážke vozidla s chodcom, objektívne by sa tak podľa neho stalo už pri nižšej rýchlosti vozidla. „Tá je spravidla spojená tiež s významne nižším rizikom mortality. To potvrdzujú objektívne výskumy,“ tvrdí.

Sedemdesiatka je len na križovatke

Vysoko frekventovaná cesta, ktorá je jedinou vstupnou bránou do Turca od Kraľovian, bývala nehodovým úsekom najmä v minulosti. Posledné výrazné zmeny dopravného riešenia si vyžiadala smrteľná nehoda, ku ktorej došlo na začiatku letných prázdnin v roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Pri odbočovaní k lomu vtedy po zrážke s kamiónom zomrela v aute matka s dvomi deťmi. Kolíziu prežil len otec rodiny. Dopravný inšpektorát vtedy odbočku do Šútova pod kopcom kvôli bezpečnosti zrušil, do dediny sa dá odbočiť od Martina až pri motoreste. Vytvoril samostatný odbočovací pruh a znížil na tejto križovatke rýchlosť na 70 kilometrov za hodinu.

Prečítajte si aj Roky po ňom pátrala, zlaté dedičstvo po prababičke nakoniec objavila vďaka internetu Čítajte 

Podľa starostu Šútova Ľubomíra Maďariho by bolo vhodné znížiť rýchlosť po celej dĺžke – od motorestu až po Ratkovo.

„Naši občania zvyčajne využívajú na cestovanie autobus, do ktorého nastupujú v dedine. Niektorí však cestujú vlakom. Ním k nám prichádza najmä veľa turistov, ktorí musia prejsť cez spomínaný priechod pre chodcov a k lomu schádzať po krajnici,“ opísal.

Odborníci pripúšťajú zmeny

Podľa vyjadrenia z Krajského dopravného inšpektorátu Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline je zníženie rýchlosti jednou z možných opatrení. Zatiaľ to však nie je možné.

Prečítajte si aj Spojením Vondráčkovej s Gottom nemusí vzniknúť majster, tvrdia chovatelia spevavých kanárikov Čítajte 

„Nakoľko posledná nehoda je v štádiu riešenia, príčina a okolnosti dopravnej nehody nie sú jednoznačné, nemôžeme rozhodnúť o ďalších opatreniach,“ píše vo svojom stanovisku. Polícia pripomína, že zníženie rýchlosti musí odsúhlasiť správca komunikácie a určiť príslušný cestný správny orgán.

Slovenská správa ciest ako správca nám na spomínané stanovisko polície reagovala, že voči zníženiu rýchlosti nemá námietky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  3. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  4. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  7. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  1. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  2. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  3. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  4. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  7. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  8. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 212
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 569
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 087
  4. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 7 760
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 359
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 133
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 981
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 971
  1. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  2. Peter Hroško: Prečo si sami sabotujeme vlastné šťastie
  3. Štefan Šturdzík: Pán Zurian nehanbíte sa za svojich podriadených ?
  4. Ján Otčenáš: Konsolidácia z pohľadu kopáča
  5. Monika Albertiová: Nomen omen: Fiala, Fico a Orbán. Mená, ktoré hovoria o osude krajín. Prečo Česko bohatne a Slovensko s Maďarskom stráca dych
  6. Erik Kiss: Táto krajina nie je pre nikoho
  7. Jaroslav Liptak: Aká je budúcnosť digitálnej meny?
  8. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 055
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 954
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 17 166
  4. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 9 936
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 7 254
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 425
  7. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 6 363
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 063
  1. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  2. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  3. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  4. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  5. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  6. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  7. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  8. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Veľké dodávky v priemere stoja necelých 12-tisíc eur a majú 11 rokov.


V slovenskom drese by sa rád predstavil na majstrovstvách sveta.

Talentovaný hokejista Matúš Lukáčik mal novú sezónu stráviť v Kanade, no zostal na Slovensku a aktuálne je členom projektu SR 18.


Zľava Viera Legerská, Anna Plassant Muríňová, Veronika Macsai a Marián Cehelník.

Rozvojová spolupráca a humanitárna pomoc Slovenska nielen zlepšuje životy zraniteľných komunít vo svete, ale učí Slovákov solidarite, globálnemu mysleniu a zodpovednosti za budúcnosť.


Robot už asistoval pri takmer 550 operáciách v Martine


TASR

Už ste čítali?