SUČANY. Bilingválne gymnázium Milana Hodžu v Sučanoch listom reagovalo na posledný zverejnený rebríček škôl, ktorý zostavuje inštitút INEKO na základe výsledkov žiakov.
Poukázalo na niekoľko nedostatkov a zároveň chce iniciovať diskusiu viacerých strán. INEKO na list reagovalo, niektoré výhrady pripúšťa. Oba listy zverejnilo gymnázium na svojej webovej stránke.
Rodičia metodiku neskúmajú
Sučianske gymnázium zdôrazňuje, že ide o jediný rebríček tohto druhu na Slovensku a má významný vplyv na rozhodovanie žiakov a rodičov pri výbere školy. Preto uviedlo šesť kľúčových pripomienok, ktoré by mohli prispieť k skvalitneniu metodiky hodnotenia.

Zamerali sa pritom na kategóriu gymnázií. Inštitútu vyčíta nejednoznačne stanovený cieľ rebríčka, obmedzený počet kritérií či nejasnú prezentáciu výsledkov.
„Rodičia a verejnosť často čítajú rebríček bez hlbšieho skúmania metodiky, a preto môže byť interpretácia výsledkov zavádzajúca. Rebríček má potenciál stať sa užitočným nástrojom na podporu kvality vzdelávania, v jeho súčasnej podobe však v učiteľskej obci často vyvoláva skôr frustráciu ako motiváciu,“ píše gymnázium v liste.
„Súhlasíme, že tri kritériá neposkytujú komplexný obraz o škole, ale ani desať kritérií by to negarantovalo,“ reaguje riaditeľ inštitútu INEKO Dušan Zachar. Dodal, že v súčasnosti na Slovensku nie sú k dispozícii jednotné a metodicky vyhovujúce údaje o niektorých faktoroch.
„Uvádzané údaje môžu slúžiť ako čriepka v mozaike pre rodičov, žiakov, zriaďovateľov, ako aj samotné školy, aby mali k dispozícii aspoň nejakú spätnú väzbu,“ vysvetlil.
Nemajú spoľahlivé dáta
Gymnáziá sú hodnotené na základe troch kritérií, a to výsledkov na maturitách, mimoriadnych výsledkoch na súťažiach a nezamestnanosti.

Práve tú poslednú považujú sučianski pedagógovia za nerelevantnú, keďže gymnáziá pripravujú žiakov na ďalšie štúdium, nie na priame zamestnanie a navrhujú radšej uvádzať počet prijatých na vysoké školy, vrátane tých zahraničných.
INEKO tvrdí, že údaje o nezamestnanosti zbiera až po 16 mesiacoch od ukončenia štúdia na strednej škole a v rozpätí štyroch rokov.
„Ak by sme mali k dispozícii celoplošné spoľahlivé dáta o absolventoch prijatých na zahraničných vysokých školách, tak by sme podiel radi zahrnuli do nášho hodnotenia,“ odpovedalo INEKO aj napriek tomu, že gymnázium ich na jeden spôsob získania podkladov upozornil v liste.
„Absolvent predkladá potvrdenie o návšteve vysokej školy v zahraničí na úradoch za účelom uplatnenia prídavku na dieťa,“ písali pedagógovia a študenti v liste.
Systém súťaží školám škodí
INEKO podľa gymnázia prináša skresľujúce výsledky na súťažiach. Hodnotí len prvé tri miesta v celoslovenských a medzinárodných kolách, kam však môže za okres a následne za kraj postúpiť len jeden jediný žiak.

„Ak sa škola v hodnotení neobjaví, neznamená to, že nemá talentovaných žiakov, ale že systém súťaží neumožňuje väčšiemu počtu žiakov uspieť,“ ohradzuje sa gymnázium v liste a navrhuje rozšíriť hodnotenie aj o výsledky na okresnej a krajskej úrovni.
„Áno, o tomto už dlhšie diskutujeme,“ reagovalo INEKO, ktoré uvažuje mimoriadne výsledky žiakov rozšíriť aj na nižšie kolá. „Musíme sa však vysporiadať aj s rôznymi inými metodickými úskaliami,“ vysvetlil inštitút v súvislosti s ministerstvom školstva.
Pripravujú redizajn portálu
Podľa pedagógov zo Sučian nie je tiež správne miešať rôzne typy gymnázií, a to osemročné, štvorročné a päťročné. „Osemročné gymnáziá majú na prácu so žiakmi viac času, zatiaľ čo štvorročné musia dosiahnuť porovnateľné výsledky v kratšom čase,“ myslia si pisatelia otvoreného listu.

INEKO pripravuje redizajn svojho portálu, pričom v novej verzii počíta aj s umožnením porovnávať gymnázií podľa dĺžky programov.
„Momentálne sme však limitovaní v tom, že údaje máme k dispozícii iba za celú školu a zatiaľ ich nevieme diferencovať podľa rôznych študijných programov či foriem,“ reagoval inštitút.
INEKO zároveň pripomína, že ich rebríčky škôl komplexne nehodnotia kvalitu škôl, ale informujú len o výsledkoch žiakov.
Výsledky nepokrývajú celý obsah vzdelávania, môžu byť pre rodičov jednou z pomocných informácií pri výbere školy, ale určite nie jedinou.