MARTIN. Od marca začali v Martine platiť očakávané zmeny v parkovacej politike. Ide najmä o nižšie ceny, parkovanie cez víkendy a sviatky zdarma či obmedzenú dobu spoplatnenia.
V regulovaných zónach už postupne vymieňajú informačné tabule a dopravné značenia.
„Očakávame ročný výpadok tržieb na úrovni minimálne 200-tisíc eur v porovnaní so scenárom, že by podmienky a tarify ostali nastavené bez zmeny,“ odpovedá riaditeľ Martinskej parkovacej spoločnosti Peter Gavorník, ako sa lacnejšie ceny odrazia vo výbere parkovného.
Ďalších odhadom 10-tisíc eur si vyžiada výmena značenia, aktualizácia mapových podkladových v aplikácii či parkovacích automatov.

Chcú stavať nové parkoviská
Regulované parkovanie v centre Martina spustili vlani na jeseň. Pýtali sme sa, kde spoločnosť peniaze z výberu parkovného investovala.
„V prípade financií vybraných na parkovnom od 1. novembra sme ich zatiaľ nemali kde zásadnejšie investovať, keďže máme za sebou len zimné mesiace. Pracujeme na niekoľkých projektoch na výstavbu nových parkovísk a verím, že už tento rok sa nám podarí niektoré zrealizovať,“ reagoval Gavorník.
Zároveň dodal, že náklady na spustenie regulácie parkovania, a teda nové parkovacie automaty, vodorovné a zvislé dopravné značenie a informačné značky, boli na úrovni približne 300-tisíc eur bez DPH.

V priebehu tohto roka ich tiež čaká projektová dokumentácia pre stavebné povolenie na parkovací dom v Záturčí, čo si vyžiada približne 119-tisíc eur bez dane.
„Investície sú teda priebežné a sú financované výhradne z príjmov z parkovného,“ uvádza riaditeľ parkovacej spoločnosti.
Scanovacie auto nebude
V Žiline od marca nasadili na kontrolu dodržiavania pravidiel parkovania aj scanovacie auto. Na testovaciu prevádzku ho mali vypožičané aj v Martine. Do ulíc ho ale nenasadia.
„Vzhľadom na veľkosť súčasnej regulovanej zóny, teda centrum mesta a mestskej časti Stred, pre nás zatiaľ táto relatívne nákladná investícia nedáva ekonomicky zmysel,“ vysvetľuje Peter Gavorník.

Od marca alebo apríla by mali mať k dispozícii vlastnú kontrolnú aplikáciu, v teréne budú mať podľa jeho slov každý deň svojich kontrolórov.
„Tí by mali dokázať bez problémov obsiahnuť denne veľkú časť regulovanej zóny, a to v denných aj večerných hodinách, kedy plánujeme kontrolovať najmä rezidentské časti,“ avizuje.