TURIEC. Ak si ľudia nekúpia lístok na vlak vopred cez internet, cesta sa im predraží. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavádza od 15. marca takzvaný servisný poplatok.
Cena samotného lístka ostáva rovnaká, jeho nákup v okienku na stanici však bude stáť euro. Predaj priamo vlaku spoplatnili sumou tri eurá.
Zmena zasiahne najmä ľudí, ktorí na svojej nástupnej stanici nemajú pokladnicu a tak si lístok kupujú priamo vo vlaku. Ide o väčšinu obcí v Turci, kde stoja osobné vlaky. Ak však títo cestujúci nechcú platiť navyše tri eurá, od polovice marca si budú musieť cestovné kupovať cez internet.

Práve digitálny predaj lístkov chce ZSSK podporiť. Nový poplatok spoločnosť tiež odôvodňuje tým, že má pokryť vyššie náklady spojené s predajom lístkov na stanici či vo vlaku.
Výnimku z poplatku budú mať seniori nad 70 rokov, držitelia ZŤP preukazu a ľudia nad 62 rokov, ktorí majú nárok na stopercentnú zľavu, teda na tzv. lístok „zadarmo“.
Poplatok aj na staniciach bez predajného miesta
Prirážku za nákup vo vlaku platia cestujúci aj teraz. Ide však iba o prípady, keď nastupujú do vlaku zo stanice, v ktorej si lístok môžu zakúpiť.
Po novom však bude ZSSK účtovať tri eurá za nákup vo vlaku aj pri nástupe zo stanice bez predajného miesta.
„Zavádzame jednotný poplatok za servis vo vlaku vo výške tri eurá pri nákupe lístka vo vlaku bez ohľadu na to, či sa cestujúci nachádza v stanici s pokladnicou alebo bez nej,“ potvrdil hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Bez predajného okienka je väčšina obcí v Turci, a to Turany, Sučany, Krpeľany, Košťany nad Turcom, Kláštor pod Znievom, Jazernica a Malý Čepčín. Lístky predávajú iba v Martine, Vrútkach a Turčianskych Tepliciach.
Poplatok môže vyjsť viac než samotný lístok
Niektorým ľuďom sa nový poplatok nezdá fér. Tatiana Keszeliová cestuje vlakom pravidelne a lístky kupuje elektronicky. „No voči ľuďom, čo nemajú prístup na internet, je nespravodlivé, aby platili poplatok navyše a ešte zvlášť, keď nie všade na stanici je pokladňa,“ myslí si.
Ľuboš Bušek upozorňuje, že ľudia vlaky využívajú aj na kratšie vzdialenosti, namiesto MHD či prímestskej autobusovej dopravy, a servisný poplatok ich v niektorých prípadoch vyjde drahšie než cena samotného lístka.
Napríklad cesta z Koštian nad Turcom do Martina stojí 50 centov, no pri nákupe v okienku by vyšla trikrát toľko.

Pre iných nebude nákup cez internet žiadna novinka, keďže si lístky vopred cez aplikáciu kupujú už teraz. „Cestujem minimálne raz za týždeň, kupujem si lístok cez internet, nemám s tým problém,“ reaguje Juraj Šichta.
Ďalší Turčania si už kvôli poplatku nainštalovali aplikáciu. „Čo iné nám ostáva,“ konštatuje Jana Šimková. Zuzana Kapalková vidí v novinke aj pozitíva, no zároveň niekoľko nedomyslených miest.
„Na jednej strane fajn, že chcú šetriť životné prostredie, čas. Ale jedno až tri eurá je veľa. Cestujem vlakom, kupujem aj cez internet, no aj v okienku, keď nestíham. A toto je tiež nedomyslené, keď človek nevie, na ktorý rýchlik presne pôjde, tak sa vôbec nebude zdržiavať ťukaním do mobilu pre kúpu lístka,“ delí sa o svoj pohľad na vec Zuzana.
Našli sa aj Martinčania, ktorým viac prekáža sadzobník miestnej autobusovej dopravy.
Tradičný predaj stojí spoločnosť viac
„Cieľom tejto zmeny je zjednodušiť proces predaja a kontroly lístkov vo vlakoch, zabezpečiť jednotné pravidlá pre všetkých cestujúcich a minimalizovať počet čiernych pasažierov," vysvetľuje ďalej Dominik Drevický zavedenie poplatku.
Dodáva, že sa tým zároveň znižuje administratívna záťaž pre vlakový personál. Spoločnosť už skôr avizovala, že tradičný predaj lístkov ju stojí viac než internetový.
Poplatok za servis tak má pokryť vyššie náklady s fyzickým predajom cestovného, a to náklady na vydanie a tlač lístka, údržbu predajných systémov či prácu pokladníka alebo vlakvedúceho, ktorý lístok vydáva. Výdaj vo vlaku je podľa ZSSK ešte drahší ako na pokladnici.

„Odporúčame preto cestujúcim využiť online nákup lístkov. Je ekologický a ekonomický, šetrí to čas, papier aj financie,“ vraví hovorca ZSS Dominik Drevický.
Pripomína tiež výnimky z poplatku pre seniorov a držiteľov ZŤP preukazov, „pretože rešpektujeme nižšiu mieru znalostí práce s internetom u týchto ľudí“.
Cestujúci, ktorý si lístok nekúpi vopred, bude zároveň povinný ihneď po nástupe do vlaku vyhľadať vlakvedúceho a oznámiť mu úmysel zakúpiť si lístok.
„Ak tak neurobí a bude pristihnutý bez platného cestovného dokladu, bude sa to považovať za cestovanie bez lístka a bude sa naňho vzťahovať plné cestovné a sankcia podľa prepravného poriadku ZSSK,“ vraví hovorca železničnej spoločnosti.