MARTIN. Martinská radnica dlhodobo bojuje s početnými vjazdmi vozidiel na pešiu zónu.
Za posledné mesiace sa jej podarilo znížiť ich počet na polovicu a v eliminácii chce pokračovať ďalej. Najnovšie bude vozidlá kontrolovať cez inteligentné kamery.
Je to maximum pre zachovanie dlaždíc
Po pešej zóne sa denne pohybujú stovky cyklistov a niektoré autá s povolením na vjazd.
„Našou prioritou je zabezpečiť ochranu návštevníkov na pešej zóne a predísť vjazdu vozidiel, ktoré tam nepatria. Každoročne evidujeme škody v podobe popraskaných a vylámaných dlaždíc, ktoré vznikajú aj v dôsledku nevyhovujúceho podložia. Napriek tomu chceme urobiť maximum pre jej zachovanie,“ uviedol primátor Ján Danko.

Kamery napojené na mestskú políciu
Začiatkom apríla už na pešiu zónu neprejde žiadne auto bez povolenia. Radnica pri piatich hlavných vstupoch do pešej zóny dala nainštalovať kamery, ktoré budú snímať evidenčné čísla.
Jedna kamera bude pri súčasnej Tatra banke, druhá pri kine Moskva, tretia pri divadle, štvrtá pri Turčianskej galérii, piata pri VÚB banke.
„Tieto kamery budú snímať evidenčné čísla vozidiel a automaticky vyhodnocovať ich oprávnenie na vjazd. Celý systém bude monitorovaný centrálou martinskej mestskej polície, ktorá bude neoprávnené vjazdy riešiť v reálnom čase,“ vysvetlila hovorkyňa mesta Zuzana Jenigár.
Celkové náklady na tento projekt vrátane inštalácie a zemných prác dosiahnu približne 67-tisíc eur.
Vjazd do historického centra zabezpečia aj fyzické bariéry. V priestore pri tržnici Stahl budú umiestnené betónové kocky a pri fontáne medzi VÚB bankou a Turčianskou galériou pribudnú balvany.

Pomôžu si vozíkom
Ako povedal Juraj Stahl, predseda výboru za mestskú časť Stred a člen pracovnej skupiny, na pešiu zónu budú mať vstup prioritne zásobovacie vozidlá, ktoré k niektorým prevádzkam nemajú iný prístup.
„Na pešej zóne sa to týka predovšetkým prevádzok v stredovej časti pešej zóny za Slovenskou sporiteľňou, pár obchodníkov v bývalej jednosmerke, asi dvoch – troch prevádzok na Ulici M. R. Štefánika a všetkých prevádzok od divadla po historickú budovu Matice slovenskej,“ vymenoval.
S majiteľmi troch stánkov už našiel aj náhradné riešenie. „V budúcnosti by sa v blízkosti kina Moskva mohli vybudovať dve zásobovacie parkovacie miesta na krátkodobé státie, odkiaľ by tovar tých pár metrov preniesli na vozíkoch,“ vysvetlil.

Kamery majú aj v hlavnom meste
Martinská radnica už minulý rok v marci pristúpila k spoplatneniu za vjazd do tejto časti mesta. Kuriéri a zásobovacie vozidlá platia ročný poplatok 547,50 eura. Podnikatelia, ktorí v centre vlastnia alebo majú v nájme prevádzku a využívajú vjazd cez pešiu zónu, platia 219 eur.
„Na základe tohto kroku sa nám podarilo na prechodné obdobie do 31. marca 2025 znížiť počet vozidiel na polovicu. Keďže veľa potvrdení má platnosť do konca roka, očakávame ďalšie zníženie,“ uviedla nám pred časom radnica.
Zavedenie inteligentných kamier má prispieť k ešte väčšej regulácii dopravy a zabezpečiť, aby pešia zóna slúžila predovšetkým chodcom a obyvateľom mesta. Tento systém podobne využívajú aj v Bratislave či Banskej Bystrici.
