PRÍBOVCE, ĎANOVÁ. Na hlavnom ťahu od Príboviec do Turčianskych Teplíc sa nachádzajú v oboch smeroch štyri autobusové zastávky, ku ktorým nevedie žiaden priechod pre chodcov.
Hoci je v týchto úsekoch pri Príbovciach, Ďanovej Karlovej a Laskári znížená rýchlosť na 70 km za hodinu, cestujúci sa tadeto chodiť boja.

Bez priechodov to nedáva logiku
Po rekonštrukcii panelovky za viac ako 20 miliónov eur vrátili k ceste moderné zastávky, avšak opäť bez priechodov pre chodcov. Dopravnému znalcovi Michalovi Furíkovi to nedáva logiku.
„Každá zastávka slúži na bezpečné nastúpenie a vystúpenie ľudí. Musia mať však možnosť sa z nej aj bezpečne dostať,“ hovorí Furík. Pripomína, že žiaden vyznačený priechod nie je zárukou bezpečnosti chodcov.
„Je však miestom, v priestore ktorého je chodcom poskytovaná forma právnej ochrany. Kdekoľvek inde prechádza chodec na vlastné riziko,“ dodal. Podľa neho je takéto umiestnenie autobusovej zastávky bez priechodu nezmyslom.

Deti vozia autom
Najviac využívaná zastávka je pri čerpacej stanici pri Príbovciach. V čase od 1. do 25. marca sa do Martina podľa hovorkyne SAD Žilina Ivany Strelcovej predalo 104 lístkov na autobus. Znamená to, že každý pracovný deň tu nastúpi asi 5 cestujúcich.
Keďže táto obec je prechodnou, jej obyvatelia cestujú spojmi smerujúcimi do blízkych obcí. Niektoré zastavujú v dedine pri kostole. Schádzajú tu aj niektoré autobusy idúce z Turčianskych Teplíc alebo opačným smerom.
Nie však všetky. A tak Príbovčania, predovšetkým z časti Píla pod hlavným ťahom, využívajú zastávku pri čerpacej stanici. Ak chcú ísť do Martina, musia prejsť cez frekventovanú cestu.
„Ľudia sa sťažovali, že je to nebezpečné. Je tam síce znížená rýchlosť, ale boli by sme radi, keby tu bol aj priechod. Niektorí to riešia tak, že deti zavezú na zastávku autom alebo ich tam došikujú,“ vysvetlila starostka Viktória Fľaková.
Vraj tam priechody byť nemôžu
Pri Ďanovej je zastávka 350 metrov od prvého domu v obci. Autobusy prechádzajú aj cez dedinu, no z niektorých spojov z Martina vystúpia ľudia na zastávke pri hlavnej ceste.
Potom musia vystihnúť správnu chvíľu, keď nejde žiadne auto, a prejsť cez cestu. „Riešili sme to v minulosti s dotknutými orgánmi, ale nič sme nevyriešili. Vraj tu priechody dať nemôžu,“ povedal starosta Ďanovej Miroslav Ďanovský.
Pri Ďanovej vystúpilo zo smeru od Martina od 1. do 25. marca 14 platiacich cestujúcich. Z Karlovej cestovalo v rovnakom čase do Martina 32 ľudí, zo zastávky asi kilometer od malej obce Laskár dvaja.

Chýbajú chodníky
Slovenská správa ciest (SSC), ktorá je správcom komunikácie, tvrdí, že už po rekonštrukcii cesty upozorňovala, že priechody pre chodcov nemôžu byť vyznačené bez dobudovania chodníkov.
„Podľa platných predpisov by mal chodec po prejdení priechodu pre chodcov vstúpiť na bezpečné miesto, krajnica cesty to nie je. Vybudovanie bezpečných chodníkov je v kompetencii samosprávy a zatiaľ žiadna z nich k vybudovaniu chodníka nepristúpila,“ reagovala hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.
V prípade Príboviec a Ďanovej stoja autobusové zastávky na katastrálnom území Rakova. Jej starosta Patrik Antal nám povedal, že tak malá obec na vybudovanie potrebných chodníkov finančné prostriedky nemá.
Podľa Adriany Malatovej, starostky malej obce Karlová, väčšina spojov už prechádza cez dedinu, preto zastávku bez priechodu pre chodcov na hlavnom ťahu už nepovažuje za taký veľký problém.

Radšej nech sú ako nie sú
Správca komunikácie, okresný úrad i dopravný inšpektorát tiež upozornili obce, aby zabezpečili vybudovanie autobusových zastávok, prípadný prejazd a otáčanie prímestských autobusov vo svojej obci.
To však v niektorých obciach technicky možné nie je, pre dopravcu by išlo o zbytočné zachádzky, keďže po tejto komunikácii prechádzajú aj zrýchlené spoje.
Obce, ktoré sú zriaďovateľmi autobusových zastávok, sa ich však vzdať nemienia. Starostka Laskáru Lenka Janíková by aj napriek nízkej vyťaženosti zastávky bola rada, keby ostala na svojom mieste.
„Budúcnosť môže priniesť nové situácie a raz môže byť zastávka potrebná. Ak sa jej vzdáme, druhýkrát ju už dostať nemusíme,“ povedala.