MARTIN. Železnice sa v Martine púšťajú do vyše dvojmiliónovej investície. Postaviť tu chcú novú železničnú zastávku. Pôvodne mala byť hotová už pred viac ako piatimi rokmi. Projekt však viazol a dlho ostával na papieri.
Práce by však v dohľadnej dobe už mali začať. Železnice majú peniaze aj zhotoviteľa.
Jedna nestačí
V úseku Martin - Vrútky zastavujú osobné vlaky len na zastávke v Priekope. Po tom, čo v meste pribudli obytné zóny a nákupné centrá, podľa železníc už jedna nestačí a je nutné postaviť ďalšiu.
Naplánovali ju blízko najväčších martinských sídlisk Sever a Košúty. Na mieste sa zároveň nachádza podchod pre chodcov, ktorý železnice plánujú využiť.

„Nová zastávka v tesnej blízkosti obchodných centier by mala ponúknuť obyvateľom možnosť výhodnejšieho cestovania vlakom vlakom a odbremeniť preťaženú autobusovú mestskú hromadnú dopravu,“ píše sa v zmluve o dielo, ktorú železnice v apríli podpísali so zhotoviteľom.
Zákazku za takmer 2,6 milióna eur získala spoločnosť TSS Grade. Na práce bude mať deväť mesiacov.
„V súčasnosti sa pripravuje odovzdanie staveniska zhotoviteľovi,“ odpovedá hovorkyňa železníc Petra Lániková v reakcii na otázku, v akom štádiu sa tento projekt nachádza.
Železnice odhadujú, že novú zastávku by malo denne využívať tisíc ľudí.
Názov zmenili
ŽSR v Martine vybudujú novú zastávku aj s potrebnou infraštruktúrou. Rátajú tiež so zlepšením technického stavu železničného zvršku a s vybudovaním prístupu na nástupištia z existujúceho podchodu. Súčasťou zastávky bude aj informačný systém pre cestujúcich.
„Prístup k nástupištiam bude možný po navrhovaných prístupových komunikáciách, ktoré budú nadväzovať na existujúci podchod pre chodcov. Tento podchod je spojnicou ulice Kozmonautov a ulice Pltníky,“ približuje hovorkyňa Petra Lániková.

Nástupištia plánujú vybudovať v oboch smeroch, počítajú aj s prístreškami pre cestujúcich.
Nová zastávka sa mala pôvodne volať Martin-Fatra. Napokon ju zmenili na Martin-Sever, Fatru teda vystriedal názov martinského sídliska.
„Názov rešpektuje už existujúce názvy železničných zastávok a staníc a vychádza z umiestnenia navrhovanej stavby zastávky v mestskej časti Sever,“ dodáva Lániková.
Zdržanie: zmena názvu aj ochranné pásmo
Podľa pôvodných plánov mali cestujúci využívať novú zastávku na Severe už päť rokov. Zdržanie v projekte spôsobilo hneď viacero dôvodov. Podľa železníc spôsobilo zdržanie hneď viacero dôvodov.
Schválený projekt mali v rukách v roku 2018, následne začali s majetkovým vyrovnaním pozemkov s mestom Martin aj súkromnými vlastníkmi. Práve v tomto čase sa proces začal naťahovať, a to dodatočnými požiadavkami do projektu či zmenou názvu budúcej zastávky, vysvetľujú železnice.

„Ďalšie zdržanie sa vyskytlo aj v rámci procesu zabezpečovania stavebného povolenia, a to z dôvodu rozšírenia ochranného pásma prírodných liečivých zdrojov a minerálnych zdrojov až za železnicu, kde sa tým pádom časť železničnej trate nachádzala už v tomto ochrannom pásme a bolo potrebné sa s tým vysporiadať,“ vysvetľuje hovorkyňa ŽSR.
Až v roku 2021 a 22 sa dopracovali k potrebným stavebným povoleniam od ministerstva dopravy a mesta Martin. Ďalej sa v investícii pohli vlani.
„Železnice Slovenskej republiky na základe finančných možností a schváleného Investičného plánu začali v roku 2024 proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. V apríli 2025 bola uzavretá Zmluva o dielo s víťazným uchádzačom,“ uzavrela.