Osobné vlaky v Martine spomalia. Projekt, ktorý bol dlho na papieri, znova ožíva

Blízko veľkých sídlisk postavia novú železničnú zastávku.

Železnice využijú existujúci podchod. Železnice využijú existujúci podchod. (Zdroj: Miroslava Kovačková )

MARTIN. Železnice sa v Martine púšťajú do vyše dvojmiliónovej investície. Postaviť tu chcú novú železničnú zastávku. Pôvodne mala byť hotová už pred viac ako piatimi rokmi. Projekt však viazol a dlho ostával na papieri.

Práce by však v dohľadnej dobe už mali začať. Železnice majú peniaze aj zhotoviteľa.

Jedna nestačí

V úseku Martin - Vrútky zastavujú osobné vlaky len na zastávke v Priekope. Po tom, čo v meste pribudli obytné zóny a nákupné centrá, podľa železníc už jedna nestačí a je nutné postaviť ďalšiu.

SkryťVypnúť reklamu

Naplánovali ju blízko najväčších martinských sídlisk Sever a Košúty. Na mieste sa zároveň nachádza podchod pre chodcov, ktorý železnice plánujú využiť.

Prečítajte si tiež Martin sa možno zbaví Moskvy. Doterajší názov kina by mohli po obnove zmeniť Čítajte 

„Nová zastávka v tesnej blízkosti obchodných centier by mala ponúknuť obyvateľom možnosť výhodnejšieho cestovania vlakom vlakom a odbremeniť preťaženú autobusovú mestskú hromadnú dopravu,“ píše sa v zmluve o dielo, ktorú železnice v apríli podpísali so zhotoviteľom.

Zákazku za takmer 2,6 milióna eur získala spoločnosť TSS Grade. Na práce bude mať deväť mesiacov.

„V súčasnosti sa pripravuje odovzdanie staveniska zhotoviteľovi,“ odpovedá hovorkyňa železníc Petra Lániková v reakcii na otázku, v akom štádiu sa tento projekt nachádza.

Železnice odhadujú, že novú zastávku by malo denne využívať tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Názov zmenili

ŽSR v Martine vybudujú novú zastávku aj s potrebnou infraštruktúrou. Rátajú tiež so zlepšením technického stavu železničného zvršku a s vybudovaním prístupu na nástupištia z existujúceho podchodu. Súčasťou zastávky bude aj informačný systém pre cestujúcich.

„Prístup k nástupištiam bude možný po navrhovaných prístupových komunikáciách, ktoré budú nadväzovať na existujúci podchod pre chodcov. Tento podchod je spojnicou ulice Kozmonautov a ulice Pltníky,“ približuje hovorkyňa Petra Lániková.

Z regiónu Kritizované bytovky v Martine tak skoro stavať nebudú Čítajte 

Nástupištia plánujú vybudovať v oboch smeroch, počítajú aj s prístreškami pre cestujúcich.

Nová zastávka sa mala pôvodne volať Martin-Fatra. Napokon ju zmenili na Martin-Sever, Fatru teda vystriedal názov martinského sídliska.

„Názov rešpektuje už existujúce názvy železničných zastávok a staníc a vychádza z umiestnenia navrhovanej stavby zastávky v mestskej časti Sever,“ dodáva Lániková.

SkryťVypnúť reklamu

Zdržanie: zmena názvu aj ochranné pásmo

Podľa pôvodných plánov mali cestujúci využívať novú zastávku na Severe už päť rokov. Zdržanie v projekte spôsobilo hneď viacero dôvodov. Podľa železníc spôsobilo zdržanie hneď viacero dôvodov.

Schválený projekt mali v rukách v roku 2018, následne začali s majetkovým vyrovnaním pozemkov s mestom Martin aj súkromnými vlastníkmi. Práve v tomto čase sa proces začal naťahovať, a to dodatočnými požiadavkami do projektu či zmenou názvu budúcej zastávky, vysvetľujú železnice.

Môže Vás zaujať Martinskí lekári operujú s robotom Da Vinci, pomáhajú ženám s problémom otehotnieť Čítajte 

„Ďalšie zdržanie sa vyskytlo aj v rámci procesu zabezpečovania stavebného povolenia, a to z dôvodu rozšírenia ochranného pásma prírodných liečivých zdrojov a minerálnych zdrojov až za železnicu, kde sa tým pádom časť železničnej trate nachádzala už v tomto ochrannom pásme a bolo potrebné sa s tým vysporiadať,“ vysvetľuje hovorkyňa ŽSR.

Až v roku 2021 a 22 sa dopracovali k potrebným stavebným povoleniam od ministerstva dopravy a mesta Martin. Ďalej sa v investícii pohli vlani.

„Železnice Slovenskej republiky na základe finančných možností a schváleného Investičného plánu začali v roku 2024 proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. V apríli 2025 bola uzavretá Zmluva o dielo s víťazným uchádzačom,“ uzavrela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  4. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  5. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  6. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 774
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 989
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 365
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 463
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 7 082
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 907
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 413
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 3 031
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Ján Škerko: Čo si myslia liberáli, má človek dušu?
  3. Pavol Burda: Lepší Matovič v hrsti, ako Fico na streche (ruského tanku)
  4. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  6. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  7. Irena Šimuneková: Tlstá
  8. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 195
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 573
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 12 077
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 993
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 081
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 524
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 668
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 761
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Do cieľa dobehla Liliana Hausnerová s úsmevom na tvári.

Bežkyňa z Turca si plní sny.


Ranná zmena prerušila výrobu na hodinu a zhromaždila sa na dvore závodu.

Obuvníci z Ecco ešte neskončili.


3
Tráva prerástla už aj lavičku.

Nespokojnosť rastie spolu s výškou trávy.


1
Ilustračné foto.

Šelmu už od rána monitoruje vojsko.


  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Ján Škerko: Čo si myslia liberáli, má človek dušu?
  3. Pavol Burda: Lepší Matovič v hrsti, ako Fico na streche (ruského tanku)
  4. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  6. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  7. Irena Šimuneková: Tlstá
  8. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 195
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 573
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 12 077
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 993
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 081
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 524
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 668
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 761
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.

Už ste čítali?