KLÁŠTOR POD ZNIEVOM. V Základnej škole Františka Hrušovského sa 21. mája konal 1. ročník žiackej konferencie, ktorá bola výnimočná nielen svojím obsahom, ale aj tým, kto ju tvoril – žiaci pre žiakov.
Podujatie spojilo 99 detí z 12 škôl – z Martina, okolitých vidieckych škôl a dokonca aj z Považskej Bystrice. A všetci prišli s jedným cieľom: učiť sa, tvoriť a rásť spolu.
ZŠ Františka Hrušovského patrí medzi reformné školy, ktoré žijú zmenou a ktorá stavia na štyroch pilieroch: región, vzdelanosť, environment a vitalita. Za myšlienkou konferencie stojí riaditeľka školy Lucia Smiková, ktorá verí, že škola má byť miestom, kde deti rastú ako osobnosti.
Patronát a celú organizáciu nad podujatím prevzala už po druhýkrát Ivana Remeňová, finalistka ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska – a jediná nominovaná učiteľka z regiónu Turiec.
Po minuloročnom zameraní na históriu sa tento rok škola rozhodla ísť environmentálnou cestou – a práve tá sa stala hlavnou témou konferencie.
„Naša škola verí, že učenie má zmysel vtedy, keď sa spája s reálnym životom. A práve táto konferencia bola dôkazom, že aj deti vedia prepojiť teóriu s praxou – s radosťou, zodpovednosťou a tvorivosťou,“ hovorí riaditeľka Lucia Smiková.“

Žiaci a žiačky s pomocou učiteliek si pripravili deväť workshopov, ktoré rozvíjali nielen praktické zručnosti, ale aj kreativitu, tímovosť a environmentálne povedomie. Medzi najobľúbenejšie patrili výroba hmyzích hotelov, eko-móda a eko-šperky, kompostovanie a výroba zubnej pasty, sadenie a sušenie bylín, voňavé vrecúška.
Každý workshop bol zároveň príležitosťou na nové priateľstvá, keďže tímy boli premiešané. Deti sa učili spolupracovať, povzbudzovať sa a rešpektovať sa navzájom.
„Na mojom stanovišti sme vyrábali voňavé vrecúška z byliniek. Bolo super vidieť, ako sa aj iné deti tešili, keď si ich mohli odniesť domov. Niektorí si ich hneď priložili k nosu a povedali, že im to pripomína leto u starkej,“ zdieľala svoj zážitok žiačka z 8. ročníka.
„Na matematike sme si pred konferenciou počítali, koľko materiálu budeme potrebovať na výrobu hmyzieho domčeku či kruhových záhonov.. Deti si tak uvedomili, že aj čísla majú zmysel, keď ich použijeme v reálnom živote,“ dopĺňa Ivana Remeňová, ktorá ukazuje, že aj matematika môže byť živá, praktická a zábavná.

Zatiaľ čo deti tvorili, učitelia si vymieňali skúsenosti a inšpirácie. Podobne ako na EDUKAfeste – celoslovenskom podujatí, ktoré otvára dvere školám implementujúcim nové kurikulum – aj tu išlo o zdieľanie dobrej praxe a budovanie komunity. Rozdiel bol len v tom, že tu deti učili deti – a robili to s nadšením, ktoré bolo cítiť v každom kúte školy.
„Bolo cítiť, že táto škola žije reformou. Deti boli prirodzene zvedavé, aktívne a veľmi milé. Odchádzame plní nápadov,“ zhodnotila pani učiteľka z jednej z vidieckych škôl.
Na záver si každá škola odniesla malý darček od sponzorov, ale najväčším darom boli zážitky, nové priateľstvá a motivácia. Keď organizátori videli radosť v očiach detí, ich nadšenie a chuť zapájať sa, naplnilo ich to pozitívnou energiou, ktorá ich ženie ďalej.
Veria, že spoločnými silami dokážu vychovať generáciu, ktorá sa nebojí skúšať, tvoriť a napredovať.
