MARTIN. Na Evanjelickej spojenej škole v Martine pod vedením učiteľa Martina Uhrína vznikol výnimočný projekt: študenti 5. ročníka gymnázia naprogramovali vlastnú vzdelávaciu aplikáciu, ktorá pomáha tretiakom objavovať matematiku cez Hejného metódu. Nešlo však len o cvičenie v programovaní.
Cieľom bolo vytvoriť skutočne použiteľný nástroj, ktorý deťom pomôže učiť sa inovatívnym a hravým spôsobom.
Aby aplikácia nezostala len v testovacom režime medzi spolužiakmi, pozvali si gymnazisti na pomoc žiakov 3.B triedy zo základnej školy. Tí sa stali reálnymi testermi a s tabletmi v rukách sa s nadšením pustili do objavovania nového matematického sveta. Pracovali sústredene, s radosťou a zápalom, niektorí dokonca so štipkou súťaživosti. A čo je najdôležitejšie, aplikácia ich bavila.
Študenti pri vývoji spolupracovali aj s triednou učiteľkou 3.B Renátou Ruskovou, ktorá im poskytla menšie usmernenia, pomohla im lepšie pochopiť, čo tretiaci zvládnu, ako rozmýšľajú a čo ich motivuje. Aj vďaka jej podnetom vznikla aplikácia ušitá deťom doslova na mieru, ktorá je prehľadná, veku primeraná a zároveň podnecujúca k samostatnému premýšľaniu.
Pre gymnazistov to bola cenná skúsenosť s tým, že ich práca môže mať reálne využitie. Po prvý raz videli, ako ich projekt funguje „v teréne“ a ako dokáže niekomu skutočne pomôcť. Najväčšou odmenou neboli známky ani pochvala, ale spätná väzba, ktorá prišla od najmenších používateľov.
Hoci aplikácia momentálne slúži iba žiakom 3. ročníka, učiteľ Uhrín rozmýšľa nad jej rozšírením za pomoci ďalších študentov. V pláne je doplnenie ďalších tém aj rozšírenie na vyššie ročníky.
Projekt tak ukazuje, že keď sa spojí tvorivosť, technológia a spolupráca, môže vzniknúť niečo, čo má zmysel nielen na informatike, ale aj v reálnom svete.