TURIEC. „Dobrý deň, pristupovali?“ už od augusta v osobných vlakoch na trati Vrútky-Horná Štubňa nezaznie.
Železničná spoločnosť pripravuje na niekoľkých úsekoch veľké zmeny, ktoré sa dotknú cestujúcich aj vlakvedúcich. Rozširuje takzvaný samoobslužný systém, ktorý dnes funguje už na viacerých tratiach na Slovensku.
V praxi to bude znamenať, že regionálne vlaky budú premávať bez vlakvedúcich a ich obsluha ostane na rušňovodičoch. V dotknutých spojoch zároveň zrušia predaj cestovných lístkov.
Zamestnanci dopravcu v Turci toto rozhodnutie kritizujú. Obávajú sa zhoršenia pohodlia aj bezpečnosti cestujúcich.
Dopravca vysvetľuje, že systém už v časti Slovenska funguje a chce ním postupne docieliť jednotné pravidlá pre všetkých cestujúcich.
Bezpečnosť cestujúcich
Viliam Bajana vypravuje vlaky už desať rokov. Pracuje aj na úseku Vrútky-Horná Štubňa, na ktorom chce dopravca spustiť samoobslužný dopravný systém. Vlakvedúci by podľa neho mal v osobnom vlaku ostať.

„Spolu s kolegami a odborovými organizáciami sa obávame o zhoršenie pohodlia a hlavne bezpečnosti vo vlaku vzhľadom na skúsenosti z iných tratí, kde už bol systém zavedený,“ vraví Bajana. Ukazuje nám tiež fotografie znečistených súprav, ktoré po niektorých cestujúcich bez dohľadu personálu zostali. Ako však dopĺňa, nevyzerajú tak všetky.
Spoje na trati v Turci sú podľa neho vyťažené počas celého roka. Cez prázdniny doň nastupujú najmä turisti, ktorí cestujú do Turčianskych Teplíc za kúpaním, počas školského roka zas žiaci a študenti. Pravidelne ním cestujú aj ľudia dochádzajúci za prácou.
„Aj keď nejde o najhoršiu trať, svoje problémy má. Najmä večerné vlaky a hlavne v piatky a víkendy vo vlaku nastáva viac konfliktných situácií. Počas chladnejších dní sa naviac pridávajú osoby bez domova, čo nie je ani z hygienického hľadiska príjemné,“ približuje Viliam Bajan. Pripomína tiež, že pre zvýšenie bezpečnosti spoločnosť postupne vybavila vlakvedúcich telovými kamerami.
Práca vlakvedúceho nie je len o kontrole a predaji cestovných lístkov, vraví. Počas služby pomáhali v starších súpravách cestujúcim s kuframi, kočíkmi aj bicyklami, a to najmä starším ľudom, ktorí cestovali do kúpeľov do Turčianskych Teplíc.
V článku sa dozviete aj:
- Ako chce spoločnosť zabezpečiť bezpečnosť cestujúcich aj kontrolu lístkov,
- aké pokuty hrozia čiernym pasažierom a prečo bude najvýhodnejšie zaplatiť ju hneď na mieste,
- čo bude s vlakvedúcimi, ktorých sa zmeny dotknú.
„Časté meškania si neraz vyžadujú, aby sme zabezpečili čakanie prípoja,“ dopĺňa s tým, že pomáhajú aj pri mimoriadnych situáciách. Sú to vlakvedúci, čo volajú záchranné zložky v prípadoch, keď vlak v koľajisku zachytí človeka, ktorý si chce vziať život.
Aj odborník na dopravu Jiří Kubáček pre denník SME vysvetlil, že samoobslužný výpravný systém nie je možné zaviesť kdekoľvek.
Mal by byť len na tratiach s najkratšími súpravami a dobrým rozhľadom na zastávkach, a tiež na trasách bez tunelov a veľkých mostov s kvalitným signálom pre mobilný telefón.

„Akékoľvek nerešpektovanie týchto zásad spôsobí viditeľné zníženie bezpečnosti železničnej osobnej dopravy v prípade akejkoľvek mimoriadnosti," povedal pre SME.
Dopravca: systém funguje
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripomína, že samoobslužný výpravný systém nie je novinka a dnes tvorí približne tretinu regionálnej dopravy.
Trate, na ktorých od 1. augusta spustia nový systém
- Trať č. 120 Žilina – Trenčín-Zlatovce (vlaky Os)
- Trať č. 127 Žilina – Čadca (vlaky Os)
- Trať č. 129 Čadca – Skalité
- Trať č. 145 Prievidza – Horná Štubňa
- Trať č. 170 Zvolen os. st. – Banská Bystrica a Horná Štubňa – Vrútky (vlaky Os)
- Trať č. 172 Banská Bystrica – Brezno mesto (vlaky Os a Zr)
- Trať č. 180 Liptovský Hrádok – Žilina (vlaky Os)
„Tento model už dnes funguje na 19 tratiach, kde jazdí 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 percent regionálnej dopravy ZSSK,“ uvádza spoločnosť s tým, že ho chce postupne zavádzať do všetkých regionálnych vlakov, kde na to budú vhodné technické a prevádzkové podmienky.
Dopravca zmeny vysvetľuje snahou o modernizáciu, popri nej naznačuje aj ekonomické dôvody.
„Dôvodom, prečo ZSSK pokračuje v zavádzaní tohto modelu, je aj nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek, ktoré technicky umožňujú bezpečnú a efektívnu prevádzku vlakov bez prítomnosti vlakvedúceho a prispievajú k hospodárnosti,“ píše ďalej spoločnosť v oficiálnom stanovisku.