Na frekventovanej trati v Turci pôjdu vlaky bez vlakvedúcich. Tí hovoria o rizikách

Železničná spoločnosť rozširuje samoobslužný výpravný systém.

Spoje na frekventovanej trati v Turci využívajú počas leta turisti aj návštevníci kúpeľov, počas roka aj žiaci  a študenti. Spoje na frekventovanej trati v Turci využívajú počas leta turisti aj návštevníci kúpeľov, počas roka aj žiaci a študenti. (Zdroj: (VB))

TURIEC. „Dobrý deň, pristupovali?“ už od augusta v osobných vlakoch na trati Vrútky-Horná Štubňa nezaznie.

Železničná spoločnosť pripravuje na niekoľkých úsekoch veľké zmeny, ktoré sa dotknú cestujúcich aj vlakvedúcich. Rozširuje takzvaný samoobslužný systém, ktorý dnes funguje už na viacerých tratiach na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V praxi to bude znamenať, že regionálne vlaky budú premávať bez vlakvedúcich a ich obsluha ostane na rušňovodičoch. V dotknutých spojoch zároveň zrušia predaj cestovných lístkov.

Zamestnanci dopravcu v Turci toto rozhodnutie kritizujú. Obávajú sa zhoršenia pohodlia aj bezpečnosti cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravca vysvetľuje, že systém už v časti Slovenska funguje a chce ním postupne docieliť jednotné pravidlá pre všetkých cestujúcich.

Bezpečnosť cestujúcich

Viliam Bajana vypravuje vlaky už desať rokov. Pracuje aj na úseku Vrútky-Horná Štubňa, na ktorom chce dopravca spustiť samoobslužný dopravný systém. Vlakvedúci by podľa neho mal v osobnom vlaku ostať.

Prečítajte si tiež Aj na druhej strany sveta vedia, aké je v Turci počasie. V dedine pri Martine majú meteokameru Čítajte 

„Spolu s kolegami a odborovými organizáciami sa obávame o zhoršenie pohodlia a hlavne bezpečnosti vo vlaku vzhľadom na skúsenosti z iných tratí, kde už bol systém zavedený,“ vraví Bajana. Ukazuje nám tiež fotografie znečistených súprav, ktoré po niektorých cestujúcich bez dohľadu personálu zostali. Ako však dopĺňa, nevyzerajú tak všetky.

Spoje na trati v Turci sú podľa neho vyťažené počas celého roka. Cez prázdniny doň nastupujú najmä turisti, ktorí cestujú do Turčianskych Teplíc za kúpaním, počas školského roka zas žiaci a študenti. Pravidelne ním cestujú aj ľudia dochádzajúci za prácou.

SkryťVypnúť reklamu

„Aj keď nejde o najhoršiu trať, svoje problémy má. Najmä večerné vlaky a hlavne v piatky a víkendy vo vlaku nastáva viac konfliktných situácií. Počas chladnejších dní sa naviac pridávajú osoby bez domova, čo nie je ani z hygienického hľadiska príjemné,“ približuje Viliam Bajan. Pripomína tiež, že pre zvýšenie bezpečnosti spoločnosť postupne vybavila vlakvedúcich telovými kamerami.

Práca vlakvedúceho nie je len o kontrole a predaji cestovných lístkov, vraví. Počas služby pomáhali v starších súpravách cestujúcim s kuframi, kočíkmi aj bicyklami, a to najmä starším ľudom, ktorí cestovali do kúpeľov do Turčianskych Teplíc.

„Časté meškania si neraz vyžadujú, aby sme zabezpečili čakanie prípoja,“ dopĺňa s tým, že pomáhajú aj pri mimoriadnych situáciách. Sú to vlakvedúci, čo volajú záchranné zložky v prípadoch, keď vlak v koľajisku zachytí človeka, ktorý si chce vziať život.

SkryťVypnúť reklamu

Aj odborník na dopravu Jiří Kubáček pre denník SME vysvetlil, že samoobslužný výpravný systém nie je možné zaviesť kdekoľvek.

Mal by byť len na tratiach s najkratšími súpravami a dobrým rozhľadom na zastávkach, a tiež na trasách bez tunelov a veľkých mostov s kvalitným signálom pre mobilný telefón.

Z regiónu Diaľničný úsek Turany – Hubová sa posúva vpred, súd potvrdil správnosť EIA Čítajte 

„Akékoľvek nerešpektovanie týchto zásad spôsobí viditeľné zníženie bezpečnosti železničnej osobnej dopravy v prípade akejkoľvek mimoriadnosti," povedal pre SME.

Dopravca: systém funguje

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripomína, že samoobslužný výpravný systém nie je novinka a dnes tvorí približne tretinu regionálnej dopravy.

„Tento model už dnes funguje na 19 tratiach, kde jazdí 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 percent regionálnej dopravy ZSSK,“ uvádza spoločnosť s tým, že ho chce postupne zavádzať do všetkých regionálnych vlakov, kde na to budú vhodné technické a prevádzkové podmienky.

Dopravca zmeny vysvetľuje snahou o modernizáciu, popri nej naznačuje aj ekonomické dôvody.

„Dôvodom, prečo ZSSK pokračuje v zavádzaní tohto modelu, je aj nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek, ktoré technicky umožňujú bezpečnú a efektívnu prevádzku vlakov bez prítomnosti vlakvedúceho a prispievajú k hospodárnosti,“ píše ďalej spoločnosť v oficiálnom stanovisku.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBE5C na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  4. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  5. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  6. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  1. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  4. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  5. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  6. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  7. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  8. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  1. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 7 998
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 475
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 6 913
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 803
  5. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 4 104
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 730
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 289
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 1 872
  1. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (30.diel) - Bánovecký okruh 3.etapa
  2. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  3. Martin Fronk: Hrad, kde ticho hovorí o chlebe, čo spojil ľudí
  4. Vladimír Benčík: Konštantínopol v roku 1453: Dráma pádu Byzantskej ríše
  5. Petka Slivková: Kedy prídu mimozemšťania?
  6. Tomáš Hrubý: Mesto, kde len spím
  7. Branislav Hláčik: Nový typ ASCII smajlíkov
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom.
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 38 186
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 32 030
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 14 855
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 11 181
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 566
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 167
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 5 928
  8. Ľudmila Križanovská: Ukrajinský taxikár zažíva každý deň šikanu 5 193
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Po novom má každý zákazník k dispozícii aj služby nezávislého technika z Automato.


Tím Zel Degson Martin.

Na majstrovstvách Slovenska v malom futbale sa nestratili ani celky z Turca.


Do Turca príde 250 zahraničných účinkujúcich.


TASR
Vizualizácia krídla ku chirurgickému pavilónu.

V tendri mali aj lacnejšiu ponuku.


7

Už ste čítali?