Budúcnosť železničnej dopravy sa rodí v Martine. ZSSK Akadémia láka nových železničiarov

Štát vyrukoval s finančnou motiváciou.

Reálne kupé v učebni.Reálne kupé v učebni. (Zdroj: Miroslava Kovačková)

MARTIN. V jednej triede je vlakové kupé, inde vďaka virtuálnej realite riadite rušeň. Aj takto vyzerá výučba budúcich železničiarov v ZSSK Akadémii v martinskej Priekope.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do nej počas iniciatívy Študuj dopravu otvorila dvere mladým stredoškolákom, ktorí uvažujú nad prácou v tejto oblasti.

Potrebujú obmeniť generáciu

V modernom školiacom stredisku sa vzdelávajú nielen noví zamestnanci železníc, ale aj tí, ktorí si vzdelávaním zlepšujú kvalifikáciu.

„Za päť rokov existencie sme tu preškolili viac ako 8-tisíc ľudí a vyškolili takmer 3-tisíc celkom nových zamestnancov, ktorí sú primárne v profesiách ako rušňovodič či vlakvedúci, ale sú to aj iné profesie, ako napríklad posunovač a podobne,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomenul, že získavať nových a mladých kolegov je potrebné, keďže priemerný vek zamestnancov v ZSSK je takmer 48 rokov. Mnohí odchádzajú na dôchodky. „Najväčší nedostatok pociťujeme pri profesii rušňovodič. Chýba nám ich asi sto,“ vysvetlil s tým, že aktuálne je v kurze niekoľko záujemcov, ktorí tento deficit znížia.

Prečítajte si aj Poštové služby v Martine prechádzajú zmenou. Niekde už zásielku ľudia nepodajú Čítajte 

Motivačné štipendium i plat

Podľa štátnej tajomníčky Ministerstva dopravy SR Denisy Žilákovej sa snažia nové sily získať aj vďaka štipendiám. „Od jarných mesiacov dostávajú vysokoškoláci 800 eur mesačne. Hneď po prihlásení získava 400 eur, ďalších 400 eur pri dobrom prospechu,“ vymenovala.

ZSSK Akadémia má rozvinutú spoluprácu s pätnástimi strednými školami, v rámci duálneho systému podporuje viac ako 90 študentov. Počas praxe získavajú stredoškoláci štipendium do 130 eur mesačne. Za posledné obdobie vzrástla aj priemerná mzda na železnici.

SkryťVypnúť reklamu

„Dnes presahuje 2000 eur mesačne, priemerná mzda rušňovodiča sa pomaly blíži k 2400 eurám,“ pripomenul riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Záujem o vlaky narastá

Ministerstvo dopravy sa snaží nové posily získať aj cez modernizovanie dopravnej infraštruktúry. „Po republike jazdia desiatky nových vlakov, momentálne máme historickú rozostavanosť. Len v Žiline budujeme najväčšiu infraštruktúrnu stavbu,“ vysvetlila tajomníčka Denisa Žiláková.

Ako doplnil Peter Helexa, záujem o cestovanie vlakom narastá. „Ročne prepravíme asi 73 miliónov cestujúcich. Medziročne nám na hlavnom ťahu počet prepravených cestujúcich narástol o dvadsať percent. Železničná doprava má v budúcnosti perspektívu,“ dodal Helexa.

Prečítajte si aj Veľká veda v malom turčianskom meste. Práca slovenských vedcov môže putovať aj do vesmíru Čítajte 

Praxujú v depe

Budúci železničiari, ale aj tí súčasní, ktorí si zvyšujú kvalifikáciu, majú v ZSSK Akadémii k dispozícii moderné učebne. Praktické cvičenia absolvujú v elektrotechnických dielňach, simulácie jazdy rušňom cez virtuálnu realitu.

SkryťVypnúť reklamu

V triedach je zriadené napríklad reálne vlakové kupé, v ktorom vlakvedúci trénujú komunikáciu s cestujúcimi.

Študentov a kurzistov vyučujú ľudia z praxe. Ján Štípala pracuje v rušňovom depe vo Vrútkach. „Servisujeme moderné mašinky, takže keď k nám prídu chlapci dualisti na prax, vidia, ako fungujú jednotlivé súčiastky,“ vysvetlil.

Učia sa to nielen budúci opravári, ale aj rušňovodiči. „Rušňovodiči aspoň vedia, z čoho súčiastka pozostáva, kde sa nachádza, na čo slúži. Ak nastane problém, vedia flexibilnejšie zareagovať,“ vyzdvihol.

Prečítajte si aj Z bránky do kuchyne. Rodičia bývalého hokejistu založili byt, on vybudoval vietnamské bistro Čítajte 

Plnia si detské sny

Vedľa neho pracoval so súčiastkami jeho 18-ročný študent Marko Černota z Púchova. „S rodičmi sme od malička cestovali vlakom, našiel som vo vlakoch vášeň. Chcem byť rušňovodičom, preto som sa prihlásil na duálne vzdelávanie. Príprava je naozaj kvalitná a poctivá,“ povedal.

Za rušňovodiča sa v Martine školí aj 20-ročný Sebastián Mesíček z Bratislavy. „Práca rušňovodiča sa mi páčila od malička a keď moja elektrotechnická škola umožnila duálne vzdelávanie, neváhal som,“ prezradil.

Posledné tri-štyri roky strávil na praxi v depe, po maturite sa zamestnal na železnici. Priznal, že veľkou motiváciou bolo aj finančné ohodnotenie. Aktuálne je v ročnom kurze, po absolvovaní ktorého sa posadí do rušňa.

Prečítajte si aj Prechádzka v čase: kúpeľné mesto sa vracia na začiatok minulého storočia Čítajte 

Železničná spoločnosť Slovensko

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  4. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  5. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  7. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  8. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 072
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 743
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 4 783
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 496
  5. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 408
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 302
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 125
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 583
  1. Monika Albertiová: Politici zo Smeru sa boja prehry vo voľbách. Posunúť ich ale mirnix-dirnix nejde len tak!
  2. Andrea Podešvová: Nevera bude trestným činom?
  3. Juraj Sališ: Prečo to nemôže EÚ v súčasnej podobe ekonomicky ustáť.
  4. Jakub Cipko: Ako Blackout od Britney Spears zmenil popovú hudbu
  5. Elena Antalová: Budúci ďalší skvelý stranícky šéf Kollár
  6. Martina Paulenová: Tá, čo nosí v bežeckom batohu fonendoskop
  7. ASEKOL SK: Medzinárodný deň elektroodpadu ako riešenie na otázku: kam s tou nefunkčnou elektronikou?
  8. Milan Removčík: Slanské vrchy a opálové bane
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 751
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 072
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 12 802
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 266
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 6 550
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 696
  7. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 5 239
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 722
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Jakub Slezák je streleckým lídrom tímu.

Hádzanári doviezli z malého Ríma všetky body.


Takto vyčistil akčný tím jeden z chodníkov v meste.

Problémy rieši do maximálne 48 hodín.


O projekte Energia seniorom sa budeme v podcaste MY S VAMI rozprávať s hovorkyňou spoločnosti Stredoslovenská energetika M. Krivou.


Za vstup spojov prímestskej dopravy na autobusovú stanicu v Martine si spoločnosť podľa Protimonopolného úradu účtovala priveľa.

Firma sa obráti na súd.


1

Už ste čítali?