MARTIN. V jednej triede je vlakové kupé, inde vďaka virtuálnej realite riadite rušeň. Aj takto vyzerá výučba budúcich železničiarov v ZSSK Akadémii v martinskej Priekope.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do nej počas iniciatívy Študuj dopravu otvorila dvere mladým stredoškolákom, ktorí uvažujú nad prácou v tejto oblasti.
Potrebujú obmeniť generáciu
V modernom školiacom stredisku sa vzdelávajú nielen noví zamestnanci železníc, ale aj tí, ktorí si vzdelávaním zlepšujú kvalifikáciu.
„Za päť rokov existencie sme tu preškolili viac ako 8-tisíc ľudí a vyškolili takmer 3-tisíc celkom nových zamestnancov, ktorí sú primárne v profesiách ako rušňovodič či vlakvedúci, ale sú to aj iné profesie, ako napríklad posunovač a podobne,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Pripomenul, že získavať nových a mladých kolegov je potrebné, keďže priemerný vek zamestnancov v ZSSK je takmer 48 rokov. Mnohí odchádzajú na dôchodky. „Najväčší nedostatok pociťujeme pri profesii rušňovodič. Chýba nám ich asi sto,“ vysvetlil s tým, že aktuálne je v kurze niekoľko záujemcov, ktorí tento deficit znížia.

Motivačné štipendium i plat
Podľa štátnej tajomníčky Ministerstva dopravy SR Denisy Žilákovej sa snažia nové sily získať aj vďaka štipendiám. „Od jarných mesiacov dostávajú vysokoškoláci 800 eur mesačne. Hneď po prihlásení získava 400 eur, ďalších 400 eur pri dobrom prospechu,“ vymenovala.
ZSSK Akadémia má rozvinutú spoluprácu s pätnástimi strednými školami, v rámci duálneho systému podporuje viac ako 90 študentov. Počas praxe získavajú stredoškoláci štipendium do 130 eur mesačne. Za posledné obdobie vzrástla aj priemerná mzda na železnici.
„Dnes presahuje 2000 eur mesačne, priemerná mzda rušňovodiča sa pomaly blíži k 2400 eurám,“ pripomenul riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Záujem o vlaky narastá
Ministerstvo dopravy sa snaží nové posily získať aj cez modernizovanie dopravnej infraštruktúry. „Po republike jazdia desiatky nových vlakov, momentálne máme historickú rozostavanosť. Len v Žiline budujeme najväčšiu infraštruktúrnu stavbu,“ vysvetlila tajomníčka Denisa Žiláková.
Ako doplnil Peter Helexa, záujem o cestovanie vlakom narastá. „Ročne prepravíme asi 73 miliónov cestujúcich. Medziročne nám na hlavnom ťahu počet prepravených cestujúcich narástol o dvadsať percent. Železničná doprava má v budúcnosti perspektívu,“ dodal Helexa.

Praxujú v depe
Budúci železničiari, ale aj tí súčasní, ktorí si zvyšujú kvalifikáciu, majú v ZSSK Akadémii k dispozícii moderné učebne. Praktické cvičenia absolvujú v elektrotechnických dielňach, simulácie jazdy rušňom cez virtuálnu realitu.
V triedach je zriadené napríklad reálne vlakové kupé, v ktorom vlakvedúci trénujú komunikáciu s cestujúcimi.
Študentov a kurzistov vyučujú ľudia z praxe. Ján Štípala pracuje v rušňovom depe vo Vrútkach. „Servisujeme moderné mašinky, takže keď k nám prídu chlapci dualisti na prax, vidia, ako fungujú jednotlivé súčiastky,“ vysvetlil.
Učia sa to nielen budúci opravári, ale aj rušňovodiči. „Rušňovodiči aspoň vedia, z čoho súčiastka pozostáva, kde sa nachádza, na čo slúži. Ak nastane problém, vedia flexibilnejšie zareagovať,“ vyzdvihol.

Plnia si detské sny
Vedľa neho pracoval so súčiastkami jeho 18-ročný študent Marko Černota z Púchova. „S rodičmi sme od malička cestovali vlakom, našiel som vo vlakoch vášeň. Chcem byť rušňovodičom, preto som sa prihlásil na duálne vzdelávanie. Príprava je naozaj kvalitná a poctivá,“ povedal.
Za rušňovodiča sa v Martine školí aj 20-ročný Sebastián Mesíček z Bratislavy. „Práca rušňovodiča sa mi páčila od malička a keď moja elektrotechnická škola umožnila duálne vzdelávanie, neváhal som,“ prezradil.
Posledné tri-štyri roky strávil na praxi v depe, po maturite sa zamestnal na železnici. Priznal, že veľkou motiváciou bolo aj finančné ohodnotenie. Aktuálne je v ročnom kurze, po absolvovaní ktorého sa posadí do rušňa.
