Práve dnes sa v dvoch zónach v centre Martina začne parkovať po novom. Na vyznačené parkoviská budú mať motorové vozidlá prístup len cez závory. Pri nich dostanú vodiči z terminálu parkovací lístok a pri vychádzaní z parkovacej zóny im spoplatnia reálny čas parkovania na vymedzených plochách. Identický systém parkovania už dlhší čas v Martine funguje na parkovisku pred Priorom. Podľa Miroslava Lepetu, predsedu predstavenstva spoločnosti Turiec, prevádzkovateľa nového parkovacieho systému, ktorého technickú časť začali inštalovať minulý piatok, sa na podmienkach parkovania nič nemení, mení sa len jeho systém.
Už dávnejšie sme na stránkach novín informovali, že v Martine sa pripravuje zavedenie nového parkovacieho systému formou uzavretých štyroch zón. Tou prvou bude zóna pri nemocnici (tržnica a Kollárova ulica), druhá je na Ulici Andreja Kmeťa v smere k polícii, Moskovskej ulici, Ulici Andreja Sokolíka a pred Sociálnou poisťovňou na námestí SNP. Treťou parkovacou zónou bude Štúrova štvrť, ktorú plánujú uzavrieť, aby bol do nej vstup len z Hviezdoslavovej ulice, pretože táto zóna bola, podľa autorov projektu, veľmi priechodná a štvrtá parkovacia zóna zahŕňa okolie mestského úradu – od Neografie. Práve dnes (18. októbra) predpoludním slávnostným prestrihnutím symbolickej pásky spustia v prvých dvoch zónoch projekt do života. Viac informácii prinášame v rozhovore s Miroslavom Lepetom, predsedom predstavenstva spoločnosti Turiec, ktorá bude prevádzkovateľom nového parkovacieho systému.
Čo podstatné sa otvorením prvých dvoch parkovacích mestských zón pre vodičov mení?
Začíname prvou a druhou zónou tak, ako sú vyznačené v projekte. Sú tam nové technické zariadenia a tou najpodstatnejšou zmenou je, že poplatky za parkované sa budú vyberať iným spôsobom, ako to bolo doteraz, pričom ale cena za parkovanie bude zachovaná. Sadzba za hodinu parkovania zostáva - 10 korún za hodinu. Zmenil sa len spôsob označovania parkovacích plôch, ktoré sú už vyznačené. Kontrola parkovania zostáva na mestskej polícii, ale počas skúšobnej prevádzky jedného mesiaca sa obmedzí skôr len na dohováranie vodičom ktorí zle zaparkujú, ako na vyberanie pokút. Opakujem, nemení sa spôsob, ale len systém parkovania.
Začínate v centre mesta, kde sa najviac parkuje. Pribudne tu viac parkovacích plôch?
Napríklad na tržnici sme výrazne zmenili spôsob parkovania, čím pribudlo niekoľko parkovacích miest, ale zatiaľ sa nedá presne povedať, koľko. Každopádne ich ale pribudlo, no nie je to nejaké veľké číslo, pretože my nevytvárame úplne nové parkovacie miesta. To ani nebol cieľ projektu, skôr chceme urobiť v parkovaní poriadok. V prvej etape po spustení systému odsledujeme, kde sa bude parkovať viac, kde menej, a potom, podľa tohto prieskumu, chceme od nového roku pripraviť nové podmienky parkovania, ktoré sa môžu dotknúť aj výšky sadzby.
Práve centrálna pešia zóna sa vyznačuje tým, že tam pôsobí viac inštitúcií, prichádza tam veľa zamestnancov, klientov... Tento problém rezonoval aj na stretnutiach, ktoré ste robili s občanmi mesta kvôli spätnej väzbe. Našli ste riešenie?
Opakujem, podmienky nechceme meniť. Chceme meniť len systém. To znamená, že to, čo platilo doteraz, bude zachované. Všetky vydané parkovacie karty majú platnosť do termínu, na ktorý boli vydané. Podmienky stanovuje VZN, kde a koľko stojí konkrétna parkovacia karta. Určite je veľa súkromných parkovacích miest, na ktoré budú musieť vodiči prechádzať cez spomínanú centrálnu mestskú parkovaciu zónu. Ako to spoločne urobíme, bude vecou dohody. Na súkromný pozemok, samozrejme, vstup umožníme. Na druhej strane sú už podnikatelia, ktorí chcú zahrnúť svoje parkovacie miesta do nami pripraveného systému. Sme s nimi v kontakte a myslím si, že sa dohodneme. Pochopili, že nový parkovací systém vôbec nie je proti nim, skôr naopak. Na ich parkovacích miestach nebudú parkovať autá, ktoré tam nemajú parkovať. Práve náš systém to vyselektuje. Iste, je tu ešte veľa problémov, ale do konca roku ich počas skúšobnej prevádzky chceme odstrániť. Budeme v kontakte so všetkými, ktorých sa to týka a budeme aj hľadať riešenie, ako to optimalizovať. Ale treba jednoznačne povedať, že parkovacie miesto si bude treba jednoducho kúpiť, ak ide o miesto na mestskom pozemku.
Mesto je rozdelené na štyri parkovacie zóny, teraz „štartujú“ prvé dve. Kedy prídu na rad ďalšie?
Chceme to urobiť tak, aby všetky technické zariadenia umožňujúce označovanie parkovacích lístkov a platenie boli osadené a aj odskúšané do konca októbra. Dovtedy by všetko malo byť sfunkčnené tak, aby sme mohli aj v ostatných dvoch zónach kontinuálne prejsť do spoplatňovacieho režimu.
Čo si sľubujete od zmeny?
Najmä to, že minimálne v štyroch zónach mesta bude jednoznačne určené, kde sa parkuje. To, čo bolo doteraz, nefungovalo tak, ako by malo. Očakáva sa, že nový systém vnesie do parkovania priadok.
Autor: jk