arba symbolizuje nádej, môže mať pre študentov aj inú príchuť. Pred ním majú ešte rozhodnúť, ako si stužkovú zorganizujú. Čoraz viac priaznivcov si aj u nás získava stužková v zahraničí, ktorú si žiaci spájajú s týždenným pobytom pri mori. Ponuka výhodných cien cestovných kancelárií a približne rovnaké náklady spojené s prípravou stužkovej, láka mnohých. Odpadáva povinnosť kúpy večerných šiat s doplnkami, ktoré do značnej miery zaťažujú rodinný rozpočet a môžu sa vyšplhať až do niekoľko tisíc korún. Zároveň sa tak predíde nekonečným prípravám, ktoré súvisia s prenájmom miestnosti, zabezpečovaním výzdoby a s tvorbou programu, ktorý má pobaviť nielen rodičov, ale i pozvaných učiteľov. No triedy, ktoré sa rozhodnú pre tento nový trend, sa môžu stretnúť s odmietavým postojom vedenia škôl. Pre školy je takáto forma stužkovej z finančného hľadiska nevýhodná. Spolu s triedou musí cestovať triedny profesor a aspoň jeden učiteľ ako dozor. Preto musí škola zabezpečovať zastupujúcich učiteľov na vyučovacích hodinách, čo sú bezpochyby náklady navyše. Avšak za omnoho väčšiu nevýhodu stužkovej v zahraničí sa vo všeobecnosti považuje neprítomnosť rodičov. S podstatným argumentom, ktorý hovorí proti stužkovým slávnostiam pri mori, súhlasí aj riaditeľ gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine Marián Štefko: „Stužkovú pri mori by som nenazval stužkovou. Chýbajú tam najdôležitejší protagonisti celej slávnosti, za ktorých ja považujem rodičov. Aj vďaka nim sa študenti dostali do maturitného ročníka. Preto si myslím, že stužková by mala byť akýmsi poďakovaním za výchovu. Hlavný akt a zmysel stužkovej sa pri slávnosti v zahraničí bez ich prítomnosti vytráca. Druhý dôvod, pre ktorý škola tento nový trend nepodporuje, sú aj zvýšené finančné náklady. No ten nie je až taký podstatný. Podstatnejšia z môjho hľadiska je absencia rodičov počas pripínania stužiek.“ No vyčerpávajúci kolotoč príprav pri klasickej slávnosti pripúšťa aj sám riaditeľ: „Podľa mňa to ale triedny kolektív len utuží. Všetci si tým predsa prejdú spoločne.“ No sú triedy, ktoré si svoj postoj obhája a idú k moru. Patrí k nim aj 4.D zo spomínaného gymnázia. Len pred pár týždňami sa budúci maturanti vrátili z Grécka, kde ich čakalo príjemné počasie a teplúčke more. A ako prišli na nápad so stužkovaním v tejto prímorskej destinácií? Odpovedá Zuzana Repelová: „Keď sme sa na triednickej hodine opýtali nášho triedneho profesora, kde všade by sme mohli urobiť stužkovú, dal nám na výber z niekoľkých možností. Väčšine z nás sa zapáčil nápad so slávnosťou a pobytom pri mori. Nato aby sme dostali povolenie, potrebovali sme súhlas 85 precent spolužiakov. Nakoniec sme sa zhodli všetci. Tí, ktorí s výberom triedy nesúhlasili, sa v konečnom dôsledku pridali k väčšine.“ Nízku cenu zájazdu a rovnaké finančne náklady ako pri stužkovej v domácom prostredí Zuzana potvrdzuje: „Bez vreckového na osem dní aj s cestou nás vyšiel pobyt po konečnom vyčíslení päťtisícsedemstodeväťdesattri korún. V cene bola zahrnutá doprava, polpenzia, ubytovanie a poistné. Na slávnostnej večeri sme so spolužiačkami mohli mať oblečené letné šaty. Večerné róby neboli preto potrebné. Chalanom stačili biele košele a čierne nohavice. Bola to normálna stužková, len v krajšom prostredí a bez rodičov.“ Na úlohu rodičov pri odovzdávaní stužiek má tiež svoj názor: „Podľa mňa je stužková skôr o deťoch ako o rodičoch. Ja ju vnímam ako rozlúčku so strednou školou. Rodičia ma v mojom rozhodnutí podporovali.“ S nápadom slávnosti pri mori neboli spočiatku všetci spolužiaci nadšení. Podobné pocity mala aj študentka maturitného ročníka Veronika Kvašňovská: „Nechcela som, aby sme sa ako kolektív rozhádali, tak som napokon súhlasila a pridala sa k väčšine. Ja si však myslím, že stužková je hlavne pre rodičov. Aby sme pre nich pripravili program a nezabudnuteľný večer. So stužkovou som ale nakoniec spokojná bola. Bola jednoducho super, hoci, škoda že sa tam neboli aj rodičia. Pri odovzdávaní stužiek sa na nás nemal kto pozerať...“ Ak sa všetci spolu dohodnú na zájazde do zahraničia a súhlasia aj rodičia, trieda ale ešte nemá dobojované. Dôležité súhlasné stanovisko musí zaujať aj triedny profesor. A presvedčiť samotného triedneho nie je nikdy jednoduché, pretože vybrať sa s tridsiatimi študentmi k moru je pre neho obrovská zodpovednosť. S týmto však 4.D problém nemala. Hovorí ich triedny učiteľ Ivan Honč: „Trieda sa sama rozhodla pre stužkovú pri mori, a keďže sa im podarilo presvedčiť aj rodičov, bolo mojou povinnosťou ako triedneho sprevádzať ich. No mal som jednu podmienku. Chcel som, aby aj na stužkovej v zahraničí bolo určité zastúpenie rodičov. Nakoniec sa na to ochotne podujali štyria. Musím povedať, že stužková sa skutočne vydarila. Veď, inak to ani nemohlo byť. V rámci programu sme navštívili svetovú raritu - kláštory Meteora, čo bol pre nás úžasný zážitok. Počas celého pobytu v Grécku sa nevyskytli žiadne problémy.“ Všetko má svoje výhody aj nevýhody. O stužkovej slávnosti pri mori to platí dvojnásobne. Je ťažké objektívne zhodnotiť, ktorá slávnosť je vhodnejšia. Faktom ostáva, že deti by sa mali poďakovať a prejaviť úctu svojím rodičom za ich dlhoročnú starostlivosť. Treba ale dodať, že to môžu urobiť aj na promócií. Tú si pri mori vie predstaviť asi len málokto.
Autor: Natália Pindrochová