Stredná priemyselná škola Martin – moderná technická škola

Spolu so spriemyselňovaním slovenských regiónov sa po II. svetovej vojne začali budovať aj odborné školy, ktoré vychovávali kvalifikovaných zamestnancov predovšetkým pre strojárstvo. A tak s výstavbou strojárni v Martine bolo nevyhnutné zriadiť v meste vt

Predstavujeme inštitúciu vekom zrelú, históriou bohatú.
V blízkom ase oslávime 55. výročie založenia.
Každoročne opustí brány našej školy 150 absolventov.
Od jej vzniku dodnes je to už vyše 8 tisíc.
Z HISTÓRIE

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


edy ešte priemyselnú školu pre výchovu technických pracovníkov. 30. novembra 1950 bola založená podniková priemyselná škola pre závod Kriváň. Začiatky boli skromné. Okrem poverovacieho dekrétu, jednej stoličky, písacieho stola so zásuvkou, stodvadsiatich prihlášok si žiaci mohli sadnúť do lavíc 5. septembra 1951 po slávnostnom otvorení v budove dnešného Gymnázia V. Paulinyho-Tótha konanom 1. septembra 1951. V prvej fáze vývoja Vyššej priemyselnej školy strojníckej sa ešte jej duchovné fluidum stihlo presťahovať do budovy dnešnej Obchodnej akadémie, kde maturovali prví absolventi, a až potom za pomoci študentov, učiteľov a rodičov sa začali práce na výstavbe budovy, v ktorej sa škola momentálne nachádza.
Po zamatovej revolúcii naša škola začala nadväzovať nové styky nielen
s krajinami východného bloku, vytvorila sa spolupráca s anglickou aj francúzskou školou. Sformovali sa nové študijné odbory: technické a informatické služby (od 1. septembra 1992), mechatronika (od 1. septembra 1995), technické lýceum (od 1. septembra 2001). Vznikom nových odborov a spoluprácou s domácimi i zahraničnými partnermi sa realizujú tieto projekty: aplikovaná ekonómia
s gestorom, nadáciou Junior Achievement (1. september 1993), Infovek (marec 2000), Grafické systémy (jún 2000), Comenius (1. 1. 2003) - partnerstvo škôl, projekt podporovaný EÚ a zameraný na vytvorenie meracej stolice pre sledovanie asynchrónneho motora pri jeho rozbehu a brzdení, v spolupráci so školami SPŠ Jihlava (Čechy) a Fulpmes (Rakúsko). So ŽU pokračuje podpísaním dohody
o založení a prevádzke lokálnej CISCO sieťovej akadémie (LCNA). Poskytujeme vzdelávanie pre priemysel, obchod a školstvo.
Naša inštitúcia je zviditeľnená v rámci celého Slovenska, o čom svedčia aj návštevy významných osobností na tejto pôde. Za všetkých je potrebné spomenúť manželov Emila a Danu Zátopkovcov v roku 1965, spisovateľa Vojtecha Mihálika pri besede so žiakmi v roku 1967, ďalej prvého československého kozmonauta Vladimíra Remeka či herca Michala Dočolomanského.
V apríli 2000 nám bolo umožnené organizovať 22. ročník celoštátnej prehliadky SOČ. Budova našej školy je geograficky umiestnená vedľa takých významných celonárodných inštitúcií, ako je Matica slovenská, martinské gymnázium a Slovenské národné múzeum, čo predznamenáva vysoké ambície školy v priestore, kde sa formoval základ slovenského národa, štátu a Slovenska.
Ako sa vaša škola prispôsobuje trendu moderných technológií?
Naša škola chce byť modernou technickou školou pripravujúcou žiakov na stredné technické pozície v praxi, ako i žiakov pokračujúcich v štúdiu na vysokých školách hlavne technického smeru. Súčasné požiadavky na technických pracovníkov obsahujú nielen dobre pripravených ľudí v technických odboroch, ale i jazykovo zdatných. V tejto oblasti chceme zabezpečiť najlepšie podmienky pre žiakov vybudovaním jazykového laboratória. V našom portfóliu máme i odbory, kde sa vyučujú dva jazyky. Okrem toho sa snažíme v maximálnej miere držať krok s modernými informačnými technológiami. Bez zveličovania môžem povedať, že sa nám to darí a tohoročná obmena PC parku bola značná. Je všeobecne známe, že naše hospodárstvo trpí nedostatkom pracovníkov vyškolených v sieťových informačných technológiách. Tento rok naša škola získala certifikát od fy. CISCO ako školiace centrum. V elektro-
technických odboroch naši žiaci môžu absolvovať základné kurzy, ktoré sú organizované podľa vzoru CISCO akadémie. V strojárskych technoló-
giách obnovujeme softvérové vybavenie z oblasti grafických systémov a naše pracovisko CAD systémov je využívané na školenia pracovníkov priemyslu. (napr. TrimLeader Martin, Volkswagen Martin atď.)
Pripravujete absolventov pre prax alebo skôr pre pokračovanie vo vysokoškolskom štúdiu?
Absolventi sú pripravovaní rovnako pre prax, ako i na vysoké školy. Náš nový odbor technické lýceum poskytuje vzdelanie v oblasti prírodných vied takisto ako gymnáziá (matematika, fyzika) a okrem toho sú absolventi vzdelaní v oblasti technických, informatických alebo ekonomických odborov. Absolventi sú predurčení na štúdium na vysokej škole a naši prví z roku 2005 sa uplatnili na univerzitách po celom Slovensku. To neznamená, že absolventi iných odborov nie sú schopní študovať na vysokej škole. Zo všetkých ostatných odborov (strojárstvo, mechatronika elektrotechnika i technické a informatické služby) každoročne značné percento absolventov úspešne pokračuje v štúdiu na vysokých školách. Okrem teoretického vzdelávania naši absolventi získavajú množstvo praktických zručností, s ktorými sa môžu bez problémov uplatňovať priamo v praxi. Mnoho absolventov sa uplatní v rôznych počítačových firmách ako technici, respektíve správcovia počítačových sietí, alebo v iných firmách technického zamerania ako špecialisti pracujúci s grafickými počítačovými systémami, ako servisní pracovníci, technici v telekomunikáciách, alebo si zakladajú vlastné firmy a podnikajú v technických odboroch. Snažíme sa našim absolventom umožniť získať naozaj praktické vzdelanie napríklad i tým, že absolventi v elektrotechnickom odbore získavajú popri maturite i certifikát o elektrotechnickej spôsobilosti. V praxi získať tento certifikát je dosť finančne i časovo náročné.
Kde môžu praxovať vaši žiaci počas štúdia?
Naši žiaci praxujú v rôznych firmách v regióne Turca a Žiliny. Závisí to od ich odbornej profilácie. Medzi najznámejšie firmy patria: Volkswagen Slovakia, a.s., Martin, PMR, s.r.o., Martin, Machintec, a.s., Martin, PAN, s.r.o., Martin, Viena International, s.r.o., Martin, KPK, s.r.o., Martin atď. Bol by to dlhý zoznam.
Môžete nám priblížiť projekty realizované školou, ktoré presahujú rámec Slovenska?
Momentálne realizujeme projekt v rámci programu Socrates Comenius 1, kde žiaci pod vedením pedagogického pracovníka pripravujú riadenie asynchrónneho motora pomocou najmodernejších elektronických systémov a informačných technológií spolu so žiakmi zo SPŠ v Jihlave v Českej republike a Strednej odbornej školy vo Fulpmese v Rakúsku. Projekt je vo svojom treťom roku realizácie a sú všetky predpoklady jeho úspešného ukončenia v roku 2006. Okrem toho pripravujeme v spolupráci so SPŠ v Jihlave spoluprácu a výmenné pobyty so strednými školami v Írsku. Projekt je v štádiu príprav a dúfam, že sa nám ho podarí rozbehnúť. Ďalším projektom, ktorý pripravujeme, je projekt odborných stáží pre žiakov tretích ročníkov v elektrotechnickom odbore medzi priemyslovkami v Piešťanoch a Rožňove pod Radhošťom v Českej republike. Cieľom spomínaných projektov je, aby sa naši žiaci dostali i do sveta a získali čo najviac vedomostí z iných pracovísk, nielen v triedach a z kníh.
Na akej úrovni prebieha spolupráca školy so známymi firmami, napr. Volkswagen, KIA Motors Slovakia?
S firmou Volkswagen Martin spolupracujeme už dlhšie a množstvo našich absolventov je tam zamestnaných, alebo tam praxovalo. Naopak, pracovníci firmy boli školení v našich laboratóriách v oblasti hydrauliky, pneumatiky, resp. v problematike senzorov. Firma KIA je momentálne atraktívna v žilinskom regióne a veľa škôl sa snaží tvrdiť, že má najlepšie kontakty s uvedenou firmou. Je to pochopiteľné, lebo ide o gigantickú firmu, ktorá bude zamestnávať asi 3 000
pracovníkov, predovšetkým v technických odboroch. KIA uvádzam ako dobrý príklad toho, že investícia do technického vzdelania má budúcnosť. Tvrdia to nielen renomovaní prognostici a ekonómovia, ale vidieť to tu už priamo. Položme si otázku, koľko právnikov bude zamestnávať KIA? Asi nie veľa, ale je jednoznačný záujem o technický personál. Ten pomer v prospech technikov je jednoznačný. Zástupcovia fy. KIA navštívili našu školu viackrát a ich záujem bol smerovaný do dvoch oblastí: pracovníci personálneho oddelenia sa zaujímali o našich absolventov a dokonca som s nimi rokoval o predbežnej dohode, že budú prioritne zamestnávať našich absolventov. Na druhej strane zástupcovia oddelenia pre vzdelávanie a školenie fy. KIA prejavili záujem o našich učiteľov, ktorí by mohli na čiastočný úväzok pracovať ako lektori v ich školiacom a tréningovom centre. Neviem, ktoré školy sa môžu pochváliť podobnou ponukou. Dňa 24. 11. 2005 som sa zúčastnil oficiálneho stretnutia riaditeľov vybraných škôl Žilinského kraja s vedúcimi predstaviteľmi KIA Motors Slovakia. Zo strany predstaviteľov Kia bol jednoznačne deklarovaný záujem o absolventov školy po našom odporučení.
Vytvárate v škole podmienky aj pre mimoškolské, kultúrne či športové aktivity?
Tí, čo našu školu trochu poznajú, vedia, že jej areál je veľmi pekný a umiestnený na atraktívnom mieste hneď vedľa budovy Národnej knižnice. V škole pracujú krúžky v rôznych oblastiach, od multimediálneho, mikroprocesorovej techniky až po volejbalový. Máme 7 učební vybavených najmodernejšími počítačmi s pripojením na Internet pomocou optického kábla. Najmä toto pripojenie využívajú naši žiaci na krúžkoch pri svojej záujmovej činnosti. Snažíme sa trochu netradične v spolupráci so Žiackou radou pripravovať a organizovať rôzne kultúrne podujatia, či už k 17. novembru - stretnutie s najlepšími žiakmi školy, pasovací večierok, deň otvorených dverí a hádam po minuloročnom štarte sa ujme i organizovanie 1. apríla zábavnou formou.
Čo myslíte, spĺňa vaša inštitúcia, na ktorej čele sa nachádzate, i tie najprísnejšie kritériá hodnotenia?
Každá škola sa dá hodnotiť minimálne z troch pohľadov:
Aké prostredie má škola? Tu si dovolím tvrdiť, že prostredie a samotný areál je mimoriadne pekný. Možno si to ani neuvedomujeme pri každodennej tvrdej práci či stereotype. Ale stále si spomínam na vyjadrenie jednej zahraničnej návštevy z Holandska, kde pri peknom jesennom počasí s výhľadom na Martinské hole z našej budovy nadšene povedali: „To je nádhera!“
Aké má vybavenie škola? Naša škola sa už dlhoročne snaží držať na špici v tejto oblasti. Pomohol nám projekt TIBS v deväťdesiatych rokoch. Pomocou tohto projektu škola začala rozvíjať informačné technológie a moderné riadiace systémy používané v priemyselných odvetviach. Snažíme sa tento trend udržiavať, aj keď je to finančne náročné. Dovolím si tvrdiť, že sme dobre vybavenou školou v moderných informačných technológiách. Zabezpečujeme výučbu typu jeden žiak – jeden PC.
Aký je pedagogický personál? Z odborného hľadiska si myslím, že veľmi zdatný. Máme dvoch kandidátov vied a jeden si momentálne dorába vedeckú ašpirantúru. Okrem toho naši pedagógovia pôsobia ako lektori buď v priemyselných odboroch, kde školia pracovníkov z praxe, alebo priamo učiteľov z iných škôl. Naša škola je i školiacim centrom v rámci projektu Infovek, kde v našich priestoroch bolo vyškolených niekoľko učiteľov zo ZŠ a SŠ regiónu Turca. Ku koncu roku 2005 bude možné konštatovať, že všetci pedagogickí pracovníci školy absolvovali certifikované školenia v práci s počítačom.
NÁZORY ABSOLVENTOV

SkryťVypnúť reklamu


Tento rok som ukončila štúdium na SPŠ v odbore technické lýceum so zameraním na ekonomiku a začala som študovať na VŠ rovnakého smeru, kde som zistila, že ma stredná škola na vysokoškolské štúdium veľmi dobre pripravila.
Danica Lauková
Som absolventom odboru technické lýceum na SPŠ v Martine a myslím si, že tento odbor dáva mladým ľuďom po jeho vyštudovaní reálnu šancu obstáť v konkurencii žiakov z iných škôl (napr. gymnázií) na prijímacích skúškach na vysoké školy rôznych smerov.
Lukáš Janiš
Myslím si, že odbor technické lýceum je dobrý prvý krok pre tých, ktorí majú záujem ďalej študovať predovšetkým na školách s technickým zameraním, a to najmä preto, lebo sa kladie dôraz na matematiku, fyziku a informatiku, ktoré sú na úrovni gymnázia.V porovnaní s gymnáziom však odbor neobsahuje humanitné predmety ale technické. Technické lýceum by som preto odporučil tým, ktorých baví technika a chcú ďalej študovať na vysokej škole.
Adam Vajo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 147
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 206
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 574
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 030
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 885
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 501
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 128
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 909
  1. Dušan Piršel: Zdravie si vyžaduje celostný prístup
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum
  3. Vladimír Krátky: Dokedy nás budú oblbovať ?
  4. Daniel Bíro: Riaditeľ Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave Pavol Tomašovič v minulosti pracoval napríklad ako Hovorca primátora Trnavy. O čom ďalšom nám porozprával?
  5. Ján Chomík: A vy ste čo urobili pre svet matematiky?
  6. Zdravotní Klauni: Keď klauni zapália táborák smiechu v nemocničnej izbe
  7. Vladimír Bojničan: So stenou sa nedá diskutovať II: Prečo je diskusia s dogmatikmi a konšpirátormi takmer nemožná
  8. Vladimír Čuchran: "Diktátoři všech zemí vyližte si prdel". (Oni si už tam aj vzájomne lezú)
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 43 429
  2. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 757
  3. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 5 018
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 4 717
  5. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 4 463
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 4 035
  7. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum. 3 868
  8. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 3 857
  1. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  2. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  3. Tupou Ceruzou: Pápež František
  4. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  8. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Rekordný je celý prvý kvartál tohto roka, z AAA AUTO si odviezlo svoje vozidlo vyše 27 000 zákazníkov.


Fomat narazil na húževnatého súpera.

Dôležitý súboj proti Krásnu skončil bezgólovou remízou.


Aj túto jar sa uskutoční obľúbené podujatie Alfamania Tour.


Ilustračná fotografia.

V bezplatnej právnej poradni advokáti odpovedajú na čitateľské otázky.


  1. Dušan Piršel: Zdravie si vyžaduje celostný prístup
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum
  3. Vladimír Krátky: Dokedy nás budú oblbovať ?
  4. Daniel Bíro: Riaditeľ Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave Pavol Tomašovič v minulosti pracoval napríklad ako Hovorca primátora Trnavy. O čom ďalšom nám porozprával?
  5. Ján Chomík: A vy ste čo urobili pre svet matematiky?
  6. Zdravotní Klauni: Keď klauni zapália táborák smiechu v nemocničnej izbe
  7. Vladimír Bojničan: So stenou sa nedá diskutovať II: Prečo je diskusia s dogmatikmi a konšpirátormi takmer nemožná
  8. Vladimír Čuchran: "Diktátoři všech zemí vyližte si prdel". (Oni si už tam aj vzájomne lezú)
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 43 429
  2. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 757
  3. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 5 018
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 4 717
  5. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 4 463
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 4 035
  7. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum. 3 868
  8. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 3 857
  1. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  2. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  3. Tupou Ceruzou: Pápež František
  4. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  8. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno

Už ste čítali?