Pred odchodom na štart: „Chcel by som mať ten kúsok šťastia, ktorý každý pretekár potrebuje, aby uvidel cieľové mesto...“
Nekonečná Sahara či drsné podmienky afrických planín
lákali od nepamäti dobrodruhov.
Najprv cestovateľov a objaviteľov, dnes najviac motoristov,.
ktorí sa za volantmi áut či kamiónov,
ale aj v sedlách motocyklov, vydávajú na tisíce kilometrov
dlhú „štreku“, na konci ktorej ich čaká
sladká odmena menom Dakar...
Program 28. ročníka Rallye Lisabon – Dakar
1. etapa 31. 12. 05 Lisabon - Portimao (Portugalsko) 370 km (83 km)
2. etapa 1. 1. 06 Portimao - Malaga (Španielsko) 567 km (115 km)
3. etapa 2. 1. 06 Nador (Maroko) - Ar-Rašídíja (Maroko) 672 km (314 km)
4. etapa 3. 1. 06 Ar-Rašídíja - Varzázát (Maroko) 639 km (386 km)
5. etapa 4. 1. 06 Varzázát - Tantán (Maroko) 819 km (350 km)
6. etapa 5. 1. 06 Tantán - Zuirat (Mauretánia) 792 km (444 km)
7. etapa 6. 1. 06 Zuirat - Atar (Mauretánia) 521 km (499 km)
8. etapa 7. 1. 06 Atar - Nuakšott (Mauretánia) 568 km (508 km)
9. etapa 9. 1. 06 Nuakšott - Kiffa (Mauretánia) 874 km (599 km)
10. etapa 10. 1. 06 Kiffa - Kayes (Mali) 333 km (283 km)
11. etapa 11. 1. 06 Kayes - Bamako (Mali) 705 km (231 km)
12. etapa 12. 1. 06 Bamako - Labé (Guinea) 872 km (368 km)
13. etapa 13. 1. 06 Labé - Tambacounda (Senegal) 567 km (348 km)
14. etapa 14. 1. 06 Tambacounda - Dakar (Senegal) 634 km (254 km)
15. etapa 15. 1. 06 Dakar - Dakar (Senegal) 110 km (31 km)
Poznámka: v zátvorkách sú merané úseky jednotlivých etáp.
Jaroslav Katriňák
Odchádza 25. decembra v noci. 28. decembra je v Lisabone tzv. administratívne prebranie, o deň na to budú organizátori kontrolovať a schvaľovať jeho motocykel. Štartuje na stroji KTM 660 R LT4. Na podobnom jazdil už dva „dakary“, teraz je na ňom – podľa jeho slov - veľa vylepšení a dosť zjednodušené ovládanie. Motocykel váži 158 kg bez benzínu, má nádrže na zhruba 43 litrov, teda dovedna môže vážiť okolo 200 kg. Obuté bude mať pneumatiky Dessert - špeciálne do púšte. Motocykel vyvinie rýchlosť až okolo 180 km/h, avšak organizátori povolili na celej rallye maximálnu rýchlosť 150 km/h.
J. Katriňák svoj stroj testoval týždeň vo Vranove nad Topľou, kontroloval prístroje, najmä mimoriadne dôležitý navigačný systém. „Som maximálne spokojný,“ povedal o svojej motorke. Zakúpila ju sponzorská firma Environ Servis z Vranova a na Dakar mu ho požičia.
Na rallye bude Katriňák štartovať ako člen maďarského MOL Dakar Team. Ten na podujatie vypravuje aj dva servisné kamióny s náhradnými dielcami, takže o servis by malo byť postarané. Akurát etapy v Európe bude servisne zabezpečovať Jarov brat Rastislav Katriňák a jeho veľmi dobrý priateľ Roman Koričák. Do Afriky už pôjde sám...
Motoristická ralley z Paríža
(v posledných rokoch už štartuje z iných miest) do senegalského hlavného mesta Dakar sa stala rokmi doslova legendou a niet na svete pretekárskeho motoristu, ktorý by nezatúžil dostať sa do pestrého konvoja vyvolených. Už tretí raz sa tento motoristický sen plní onedlho štyridsiatnikovi Jaroslavovi Katriňákovi zo Žabokriek. Ako jediný Slovák na motocykli bude medzi štartujúcimi 31. decembra v Lisabone.
„Táto rallye má asi najviac svojich pozoruhodností. Vôbec prostredie Afriky je už senzáciou, potom tých takmer desaťtisíc kilometrov od štartu do cieľa - a nielen to, každý deň najazdíme okolo 700 kilometrov a merané úseky budú mať od 100 do 600 kilometrov. To je na tom to zvláštne, že človek ide naplno veľa hodín v určitom nebezpečenstve, musí stále kontrolovať terén, ktorý často splýva a na púšti doslova uspáva. Potom stačí len chvíľu stratiť koncentráciu a už sa môže niečo stať. Špeciálny je aj terén, najprv púštny piesok, potom tvrdý kamenitý terén, na ktorom dostáva poriadne zabrať nielen jazdec, ale aj stroj. Veľmi záleží nielen na jeho kvalite, ale aj na kondícii jazdca, musí sa to skĺbiť tak, aby obaja došli do cieľa. Je to pätnásť dní jazdenia iba s jedným voľným dňom... Ale na druhej strane nepovedal by som, že je to najťažšia súťaž, akú poznám. Ale vždy je to veľká, veľmi veľká výzva.“
Jaroslav Katriňák už dvakrát okúsil atmosféru, krásu i zákernosti dakarskej rallye. Prvý raz sa postavil na štart v roku 1998 a v 8. etape ho vyradila rozbitá prevodovka v motore a súťaž nedokončil. O rok nato štartoval opäť a žiaľ dopadol takmer na vlas rovnako. V 7. etape ho vyradila doslova banálna porucha – „odišlo“ mu benzínové čerpadlo. Dnes si ho berie zo sebou „do vrecka“, aby už nemusel zalamovať rukami...
„Veľmi som túžil vyskúšať si túto rallye, a keď som sa v roku 1998 postavil na štart, bol som netrpezlivý, snažil som sa jazdiť skoro na doraz, no porucha prevodovky ma po siedmich celkom dobrých etapách poslala domov. Bolo to vtedy so mnou dosť vážne, pretože som v púšti strávil sám dve noci a celkove tri dni, a až potom si pre mňa prišli organizátori. Jednoducho, nemohli ma nájsť... Ten druhý ročník bol už podstatne iný. Už som sa do toho pustil nabitý informáciami, veril som si podstate viac a aj sa mi išlo podstatne lepšie. Začalo sa mi dariť, ani som nečakal také umiestnenia v jednotlivých etapách. No, napokon som skončil rovnako. Doslova hlúposť ma vyradila a opäť som sa nedostal ďalej. Aj vtedy som strávil jednu noc na púšti, ale to už bolo iné ako pred rokom. Už večer ma našla skupina organizátorov, ale pretože bolo už neskoro, tak sme radšej volili stráviť noc na púšti, než sa vybrať nocou do tábora. A navyše, ja už som tam mal pripravenú poriadnu vatru, pozbieral som suché drevo zo širokého okolia, takže nám bolo celkom veselo...“
Napriek dvom zlým skúsenostiam púšť nestratila pre Jaroslava Katriňáka svoje dávne zvody, láka ho rovnako intenzívne ako pred rokmi...
„Je to jednoduché. Ja sa veľmi rád vozím na motorke a najmä po krajine a toto je vyložene obrovské jazdenie po obrovskom kuse krajiny a po rôznych štátoch. Za jedny preteky v tomto ročníku prejde konvoj cez Portugalsko, Španielsko, Maroko, Mauretániu, Mali, Guineu a Senegal... To je veľká príležitosť aj vidieť krásny kus sveta a už sa veľmi teším, že mi do mojej zbierky pribudne nejaký ten štát... Mám už svoje odjazdené, po tejto stránke by to nemalo byť zlé, Uvidíme, čo teraz pre nás pripravili organizátori a najmä ide o to, aby som si čo najskôr zvykol na tento typ súťaže a na motocykel. Je pravda, že keď som ho dostal do ruky už bola zima a ťažko na snehu trénovať to, čo nás čaká v páľave a na piesku Sahary. Uvidím, ako to celé dopadne. Sám som veľmi zvedavý. Teraz sa už teším na Vianoce, na tri dni úplného oddychu a relaxu a už teraz viem, že to mi bude stačiť, aby som bol poriadne nabudený na motorku a na závody.“
Najznámejší slovenský motocyklista odchádza do ďalekej cudziny s jedinou taktikou. Všetko podriadiť tomu, aby sa konečne dostal so svojim motocyklom do Dakaru a zažil tú obrovskú radosť a úľavu vyjsť na cieľovú rampu pri pobreží Atlantického oceána. Chce začať voľnejšie, aby si čo najlepšie zvykol na svoj nový stroj, potom na afrických trasách už pôjde do tuhého. „Chcel by som mať ten kúsok šťastia, ktorý každý pretekár potrebuje, aby uvidel cieľové mesto...“ . hovorí Jaroslav Katriňák.
Budeme mu všetci držať palce. Krajší darček k štyridsiadke si vie len ťažko predstaviť.