nich aj MŠ v Dolnej Štubni, v budove ktorej je aj špeciálna trieda základnej školy. V základnej škole sa vrátane detí materských škôl učí 784 žiakov. ZŠ s MŠ na Školskej ulici má dohromady 78 zamestnancov.
Obidve materské školy ležia v prekrásnom prostredí, ktoré v plnej miere umožňuje pobyt detí v prírode. Tie sú od prvých chvíľ
v MŠ vedené láskavými učiteľkami, ktoré sa didaktickými aktivitami snažia prehlbovať vedomosti z grafomotoriky, materinského jazyka
a estetickej výchovy. K rozvoju ma-
tematických predstáv ich učiteľky vedú aj pomocou najjednoduchších počítačových programov, ako sú labyrinty, zobrazovania geometrických tvarov, tvorenia a triedenia skupín a číselných radov. Pre zlepšenie zdravého vývoja detí materská škola už dlhé roky organizuje malú školu lyžovania, pre ktorú má nielen veľký areál, ale aj výstroj. Deti sa v týchto materských školách zoznámia aj so základmi anglického, nemeckého a ruského jazyka. Predškoláci sa učia angličtinu v budove základnej školy, čím sa už vopred u nich odbúrava stres z nového cudzieho prostredia. Obidve materské školy spolupracujú s teplickou Základnou umeleckou školou. To, akí sú žiaci šikovní, dokazuje množstvo ich vystúpení pre rodičov a verejnosť v meste.
Vznikla v roku 2002 pre deti s viacnásobným postihnutím s diagnózou detskej mozgovej obrny. O zaradení do tejto triedy rozhoduje Detské integračné centrum v Kremnici, ktoré škole pomáha najmä po odbornej stránke. Triedu navštevujú deti z blízkeho okolia, zo Skleného, Kremnických Baní a Kremnice. Tieto deti väčšinou nechodia a sú odkázané na pomoc inej osoby. V škole sú s nimi aj ich rodičia, ktorí zabezpečujú základné potreby dieťaťa. Učiteľky pracujú s postihnutými deťmi podľa individuálnych výchovno-vzdelávacích plánov. Zameriavajú sa na nácvik jemnej a hrubej motoriky, oromotoriky, psychomotoriky, grafomotoriky a sociálnej integrácie. Deti aj rodičia sú vďační za zriadenie triedy tohto typu, pretože nemusia svoje deti umiestniť do internátneho zariadenia, ktoré je ďaleko od ich domova.
Žiaci na I. stupni využívajú humanizačný program ITV, ktorým si rozvíjajú sociálne zručnosti, upevňujú si celoživotné pravidlá. Spoločne vytvárajú neohrozené a obohatené prostredie triedy. Snažia sa poskytovať priame zážitkové učenie. Aktívny vzťah detí k učeniu umožňuje netradičný spôsob vzdelávania sa prostredníctvom skladačiek Lego dacta. Už druhý rok prebieha
v jednej triede s rozšíreným vyučovaním angličtiny vyučovanie tohto jazyka. Žiaci sa do tejto triedy dostávajú na základe dosiahnutých výchovno-vzdelávacích výsledkov a vypracovania psychologických testov, ktoré vyhodnocujú pracovníčky Pedagogicko-psychologickej poradne v Martine. Jazyk sa učia s radosťou a veľmi radi pripravujú projekty, v rámci ktorých si overujú naučené vedomosti.
Žiaci druhého stupňa školy majú možnosť navštevovať triedu s rozšíreným vyučovaním matematiky a prírodovedných predmetov. Od 7. ročníka si žiaci vyberajú podľa vlastného záujmu jeden povinne voliteľný predmet.
„Každý rok máme medzi našimi žiakmi veľa úspešných riešiteľov matematickej, geografickej, biologickej a biblickej olympiády, olympiády anglického a nemeckého jazyka, ale tiež víťazov športových a literárnych súťaží. Veľa z nich sa zúčastnilo na krajských kolách olympiád,„ povedala nám Elena Šagáthová, riaditeľka školy.
V škole pracuje výchovný poradca, ktorý je hlavným garantom a koordinátorom činností v oblasti výchovného poradenstva vo vzťahu k triednemu učiteľovi a ostatným pedagogickým pracovníkom. Jeho činnosť sa sústreďuje na žiakov s výchovno-vzdelávacími ťažkosťami, na talentovaných žiakov, na postihnutých a indivi-
duálne integrovaných žiakov. Tesne spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradňou. Pomáha žiakom pri voľbe ďalšieho štúdia a svoje odporučenia konzultuje aj s ich rodičmi.
Práca v popoludňajších hodinách cieľavedome nadväzuje na prácu pedagógov aj v školskom klube detí Okrem klasickej odpočinkovej, rekreačnej a záujmovej činnosti a prípravy na vyučovanie sa klub zameriava na prácu detí v krúžkoch. Každé oddelenie ŠKD pracuje podľa svojho individuálneho plánu, zameraného na kompletnú mesačnú tému. Podľa týchto tém si žiaci zdobia svoje triedy, vytvárajú zaujímavé výrobky, ktoré prezentujú na vianočných trhoch. „Nezabúdame ani na mamičky, starých ľudí, pre ktorých organizujeme rôzne vystúpenia a rozdávame im darčeky. „Tesne spolupracujeme aj
s PaSA. Študentkám v rámci praxe odovzdávame svoje skúsenosti. Veľkú pozornosť venujeme rozvoju športov, cykloturistike do blízkeho okolia, hrám na ľade...„ pokračovala Elena Šagáthová.
Mimo vyučovania majú žiaci možnosť navštevovať 35 oddelení krúžkov. Medzi najobľúbenejšie patria krúžky - práca s PC, tvorivá dielňa, Lego, tanečno-dramatický, športovo-pohybový, literárno-dramatický, prírodovedný, anglický a francúzsky jazyk, mladý zoológ, zdravotník, volejbal, turisticko-geografický a klub priateľov internetu.
Škola spolupracuje aj so svojím zriaďovateľom, ktorým je mesto, mestským úradom, spoločným obecným úradom, kultúrnou a informačnou agentúrou, radou rodičov a priateľov školy a ostatnými školami a inštitúciami v meste a okolí. (rr)