Podľa J. Blanára nespĺňal princípy demokratickosti. Tento návrh sa nám podarilo získať od jedného z turčianskych poslancov. Majú v ňom prevahu poslanci KDH a z neposlancov je viac ako 70 percent členov komisií z radov KDH. Viac o problémoch v krajskom parlamente, keďže sa o nich v prostredí regionálnej politiky hodne diskutuje, sa dozviete od niekoľkých turčianskych poslancov, ktorých sme oslovili s otázkou: Prečo podľa vás vznikla takáto situácia v krajskom parlamente, aký máte na ňu názor a aké je východisko z nej?
Milan Litva (Smer)
-Doterajší rozsah kompetencií predsedu ŽSK bol v prevažnej časti samosprávnych krajov. Nebol žiadny dôvod, prečo by sme sa mali upínať k modelom, ktoré tvoria vnútorné napätie v parlamente. Zákon charakterizuje rozsah kompetencií predsedu a podpredsedu a vnútorné predpisy ich definujú. Komisie by mali byť odborným orgánom, preto by každý ich člen mal byť v danej oblasti odborníkom. Určite by nemali byť zložené podľa politickej príslušnosti alebo na základe odbornosti. Ak sa dostaneme do pozície tvorby komisií podľa politickej príslušnosti, tak končíme s kvalitou našej práce. Poslanec totiž prihliada pri hlasovaní na odborný názor komisie, ak sa dá spoľahnúť na jej odbornosť. Ak to tak nie je, hlasovanie je politické, nie odborné. Takéto rozhodovanie potom slúži len pre vlastné ego, nie občanom. Ide predsa o to, aby poslanci prijímali opatrenia boli v prospech ľudí a nie v prospech politických strán. Zvolili si nás občania, nie politická strana, ja sa pýtam občanov, či môžem reprezentovať ich záujmy, ak som blokovaný politickými hrami? Bol som členom štátnej dopravnej komisie, v ktorej bolo 11 odborníkov z celého Slovenska a v súčasnosti nie som odborníkom, aby som bol v dopravnej komisii ŽSK. Denne pracujem s financovaním rozpočtových a príspevkových organizácií samosprávy, ale pre členstvo v ekonomickej komisii to nie je dostatočné. Naopak, podľa návrhu by som mal byť členom komisie kultúry, na ktorú nie som odborníkom, ani k nej nemám blízky vzťah. Ak nepoškodím záujmom kultúry, určíte im nepomôžem. Keby sa postupovalo podľa odbornosti, určite by som nebol v komisii kultúry. Každý, kto sa podpísal pod takéto návrhy, musí skladať účty občanom. Ľudom ide o zlepšenie života a medziľudských vzťahov. Mali by sme prijať skutočnosti, že voľba predsedu VÚC je priama a každý z nás by mal rešpektovať iného poslanca, lebo ho zvolili občania. Poslanci by nikdy nemali presadzovať záujem politickej strany. Zaoberať sa vnútorným bojom v parlamente je krátkozraké.
Peter Kašuba (nezávislý poslanec)
– Zloženie komisií je vo výlučnej právomoci zastupiteľstva. Ako predseda klubu nezávislých poslancov som sa dvakrát zúčastnil rokovania politického grémia, na ktorom sme veľmi korektne dohodli pomerné zastúpenie v jednotlivých komisiách podľa volebných výsledkov. Z rokovania politického grémia som odchádzal s tým, že sa na zastupiteľstve dohodnuté závery schvália. Situácia sa však vyvinula tak, že pravicový klub (KDH, SDKÚ–DS) na zasadnutí zastupiteľstva navrhol zloženie komisií, kde absentovali niektorí poslanci za strany Smer–SD, SNS a HZD, alebo boli navrhnutí do komisií, v ktorých pracovať nechceli. O takomto návrhu nedal predseda ŽSK hlasovať a atmosféra, ktorá nebola dobrá sa ešte viac zdramatizovala. Neskôr som sa dozvedel, že po rokovaní politického grémia nasledovalo stretnutie zástupcov pravicového klubu s klubom Smer–SD, SNS a HZD, pričom medzi nimi nedošlo k dohode ohľadom zastúpenia na úrade ŽSK. Výsledky tejto „nedohody„ sa preniesli na pôdu krajského parlamentu. Tento stav nie je dobrý pre nikoho a nevrhá dobré svetlo na prácu poslancov. Našou snahou bude, aby si kompetentní sadli za rokovací stôl, dohodli sa a nezaťažovali občanov podobnými záležitosťami.
Katarína Adamicová (OKS)
– Stalo sa to, čo sa u nás v politike stáva denne. Neustále sa delíme do skupín, rozdeľujeme sa a prerozdeľujeme, potom spolu bojujeme o vlastné pozície prinášajúce moc a peniaze a zabúdame na pôvodný cieľ, ktorým sú ľudia. Keby sme mysleli na ľudí žijúcich v našom kraji a mali na zreteli len dané možnosti na „uživenie„ všetkého, čo vyplýva z prenesených kompetencií, hľadali by sme iba spôsoby, ako sa dohodnúť. Na príčine toho, čo „na kraji„ vzniklo, je, podľa môjho názoru, otvorený boj o vlastný prospech niektorých jednotlivcov. Kameňom sváru sú financie, možnosť ich prerozdeľovať a uplatňovať moc. Ako situáciu riešiť? Zobrať rozum do hrsti a potlačiť osobné ambície. Pre mňa je ťažké uveriť, že väčšina poslancov má diametrálne odlišné ciele pri napĺňaní sociálneho či zdravotného programu kraja, alebo pri postavení a uskutočňovaní programu pre rozvoj školstva, športu, kultúry, dopravy a podobne, že by sa nevedela dohodnúť, či navzájom kontrolovať pri činnosti. Začali sme veľmi zle. No verím, že každá búrka prehrmí. Mladý a v regionálnej politike neskúsený predseda by mal nadobudnúť väčšiu politickú zodpovednosť, čo by malo viesť k potlačeniu jeho autoritatívneho prístupu pri vedení zasadnutí. A poslanecké kluby by mali namiesto mocenských bojov začať rozprávať o programoch a cestách k ich naplneniu. Treba zabudnúť na posledné zasadnutie, označiť ho ako nefunkčné, neproduktívne – a začať odznova. Ale už zodpovedne.
Ladislav Bevilaqua (KDH)
- Problém vznikol predovšetkým preto, lebo poslanecké kluby regionálneho parlamentu medzi sebou slabo komunikovali. Preto bol najsilnejší klub (KDH, SDKÚ, DS) odkázaný spracovať istý návrh, ktorý však nebol jeho definitívnym stanoviskom. Na samotnom zastupiteľstve ponúkol možnosť korekcie podľa požiadaviek dotknutých poslaneckých kolegov. Aj napriek viacerým pauzám v rokovaní regio-nálneho parlamentu poslanci riešenie nenašli. Myslím si, že preto, lebo začali iskriť invektívy a vzájomné obviňovania. Táto situácia ma zarmútila a ani sa mi neprisnilo, že by začiatok našej práce v druhom volebnom období mohol mať takúto tvár. Treba si stále uvedomovať, načo sme v regionálnom parlamente. Rokovania musia byť vecné ku konkrétnym problémom, reč má byť priama, argumenty reálne, hmatateľné. Vyjadrenia ako - „...nesúhlasím s tým, alebo nepodporím to alebo ono„ bez bližšieho vecného zdôvodnenia, by sa nemali v našich rozpravách vyskytovať. Skrátka, netreba politikárčiť, ale viesť uvážlivú politiku, ktorej cieľom je napĺňať nadosobné ciele v prospech regiónu alebo regiónov kraja. Verím, že túto situáciu vyriešime na najbližšom rokovaní zastupiteľstva. Liekom na ňu je vzájomné rešpektovanie sa. Každý má svoje kompetencie a právomoci dané zákonom, ktorý je našťastie
v tejto časti jasný a nie „dvojznačný„, pravda, ak zostaneme pravdiví a rešpektujúci fakty.
Autor: vl, kč, bg