Martin - pektívach jeho rozširovania sme hovorili s Miroslavom Lepetom, predsedom predstavenstva akciovej spoločnosti Turiec, ktorá je prevádzkovateľom nového mestského parkovacieho systému.
Trištvrte roka sa v centre mesta parkuje v štyroch zónach po novom. Ako sa nový systém parkovania osvedčil?
V prvom rade treba povedať to, že cieľom nového parkovacieho systému bolo zaviesť poriadok v statickej doprave. Jeho úlohou je jednoznačne definovať, kde sú parkovacie miesta, a na druhej strane má zamedziť, aby sa parkovalo tam, kde sa nemá. Týka sa to najmä zelených plôch, ale aj ostatných plôch centrálnej mestskej zóny, kde nechceme, aby stáli autá. Z doterajších poznatkov môžeme jednoznačne povedať, že sa nám podarilo vniesť poriadok do parkovania. Dolaďujú sa už len jednotlivosti, dotýkajúce sa dopravného značenia. Ide o technické problémy, ktoré odstraňujeme počas prevádzky. V súčasnosti už viac energie venujeme tomu, aby sme parkovací systém rozvinuli. Nový systém doniesol aj finančný efekt, ale ten je v tomto prípade druhoradý. V prvom rade nám ide o to, aby bola statická doprava regulovaná tak, aby parkovacie miesta boli obrátkové, aby cieľom motoristov bolo len krátkodobé parkovanie.
Podľa dostupných informácií neboli v letnej turistickej sezóne parkoviská v centre mesta vyťažené podľa očakávania. Je to pravda?
Áno, je to pravda. Sami sme tým boli zaskočení. Čakali sme, že práve v lete, keď prichádzali turisti do Martina, budú plnšie aj parkoviská v centrálnych mestských zónach. No tie sú skôr vyťažené v medziobdobiach. Paradoxne v júli a august sme mali, ako sa hovorí, uhorkovú sezónu.
V súčasnosti sú súčasťou parkovacieho systému štyri zóny. Plánujete vytvoriť ďalšie. Kde?
Popri štyroch zónach sme mali vymedzené tzv. parkovacie ulice. Zo skúseností z iných miest vieme, že parkovacia zóna je v systéme lepšou alternatívou ako parkovacia ulica. Preto uvažujeme o ďalších zónach. Piata parkovacia zóna vznikne z parkovacích ulíc, ktoré sú smerom východne od centra mesta. Bude do nej patriť parkovanie na Záborského ulici, Ulici Viliama Paulínyho-Tótha a na uliciach Andreja Kmeťa a Andreja Sokolíka. V najbližších dňoch pri štátnej ceste I/65 teda pribudnú tabule, ktoré budú tieto ulice označovať už ako parkovaciu zónu číslo päť.
Podľa pôvodných plánov sa parkovacie zóny rozrastú aj západne od centra mesta, teda v smere k železničnej stanici. V akom štádiu príprav je táto časť parkovacieho systému?
Momentálne na Ulici Andreja Kmeťa v smere k železničnej stanici sú teraz tri parkovacie automaty. Máme v úmysle navrhnúť zmeniť túto parkovaciu ulicu na zónu. Navyše ju chceme rozšíriť v smere od Škultétyho ulice po Mudroňovu ulicu a zabrať do nej celú Kuzmányho ulicu a Ulicu Andreja Kmeťa až po Bernolákovu ulicu. Chceme to navrhnúť v spolupráci s dopravným inžinierom a po porade so zodpovednými pracovníkmi na mestskom úrade, policajtmi, ale aj „sadkou“. Pri rokovaniach sa rozhodlo, že urobíme určité úpravy na Ulici Andreja Kmeťa a zahrnieme ju do spomínanej zóny.
Kedy predpokladáte, že by ste mohli sprevádzkovať konkrétne túto parkovaciu zónu?
Do 31. decembra tohto roku chceme, aby všetko, čo bude navrhnuté, prešlo komisiami a celým schvaľovacím procesom. Keď nájdeme podporu, potom by sme spomínané zmeny uskutočnili. Predpokladám, že by sa to mohlo realizovať na jar budúceho roku, keď by sme mohli parkovacie miesta vyznačiť a osadiť tam aj technické zariadenia. Dovtedy je dostatočný čas na to, aby sa všetky záležitosti okolo parkovania v tejto zóne dotiahli.