Do školy v pyžame

Neexistuje vari školák, ktorý by radšej chorý sedel doma a nechodil do školy a medzi kamarátov. Ak sa však dostane do nemocnice, učeniu sa nevyhne. Tentoraz je to však naopak – nie žiak chodí do školy, ale škola za ním. Priamo k lôžku. Základná škola a m

Neexistuje vari školák, ktorý by radšej chorý sedel doma a nechodil do školy a medzi kamarátov. Ak sa však dostane do nemocnice, učeniu sa nevyhne. Tentoraz je to však naopak – nie žiak chodí do školy, ale škola za ním. Priamo k lôžku.
Základná škola a materská škola pri MFN v Martine svojim detským pacientom poskytuje výchovu a vzdelávanie už 44 rokov. Jej žiakom sa stáva každé dieťa do ukončenia povinnej školskej dochádzky, ktoré sa objaví na niektorom z oddelení MFN čo i len na krátky čas. Jediným dôvodom, ktorý dieťa oslobodí od povinnosti nasávať vedomosti, počítať príklady, je jeho zlý zdravotný stav. O tom však rozhoduje jeho ošetrujúci lekár.
„Ak má dieťa vysokú teplotu, je napojené na infúziu, necíti sa dobre, alebo je po operácii, lekár nás na to upozorní a dieťa sa samozrejme neučí,“ vysvetlila riaditeľka nemocničnej školy Renáta Šmáliková. V inom prípade sa učeniu nevyhne. Každý deň ho čaká maximálne trojhodinovka predmetov podľa rozvrhu, ktoré sa učí aj na svojej kmeňovej škole - samozrejme, okrem hudobnej, telesnej, etickej a náboženskej výchovy. Výtvarná výchova a prvky pracovného vyučovania sú zaraďované do školského klubu detí, ktorého činnosť sa organizuje v popoludňajších hodinách pod vedením skúsených špeciálnych pedagogičiek - vychovávateliek. Základná škola pri Martinskej fakultnej nemocnici, ktorej zriaďovateľom je Krajský školský úrad v Žiline, zamestnáva jednu učiteľku materskej školy, tri učiteľky základnej školy a tri vychovávateľky školského klubu so vzdelaním špeciálnej pedagogiky, ktoré pracujú so žiakmi na štrnástich oddeleniach MFN. Hoci majú kratšie vyučovacie hodiny ako na bežných školách, žiadna z učiteliek by s nimi asi nemenila. „Ktorákoľvek z nás by vám povedala, že na začiatku chcela odtiaľto ujsť. Je to obrovská psychická záťaž, predstavte si, že dennodenne pracujeme s chorými deťmi rôznych diagnóz, s deťmi, u ktorých je neraz perspektíva budúcnosti veľmi nejasná... Bohužiaľ, niekedy sa musíme vyrovnať aj so smrťou...Všetky ťažké chvíle nám však nahradí úsmev dieťaťa, jeho rozžiarené šťastné oči vo chvíli, keď nám s obrovskou radosťou oznamuje: Som zdravý, odchádzam domov a za všetko ďakujem,“ skonštatovala riaditeľka školy.
Vzdelávanie v pyžame v nemocničnej škole nie je márne. Školákom nahrádza nedobrovoľnú absenciu v kmeňovej škole. „Ak sa žiaci zúčastňujú vyučovania, jeho kmeňovým školám pošleme známky, ktoré sú povinné akceptovať a zahrnúť do klasifikácie, vysvedčenie vydáva iba kmeňová škola . Často sa stretávame s problémom – neochotou uznávať naše hodnotenie. Nepopierame, že výsledky od nás sú spravidla lepšie, pretože vyučovanie prebieha trošku inak – individuálne, priateľským rozhovorom, počas ktorého zisťujeme vzdelanostnú úroveň malého pacienta, snažíme sa odhaliť jeho slabé miesta, na odstraňovaní ktorých potom pracujú pedagógovia - učiteľka a vychovávateľka v úzkej spolupráci. Žiakovi vysvetlíme učivo z učebnice - využívame pritom počítač, poobede v klube má možnosť si ho precvičiť a utvrdiť za pomoci vychovávateľky. Neraz sa stáva, že hneď na druhý deň sa žiačik sám hlási, aby sme ho preskúšali a ohodnotili. Nie je to však také klasické a prísne skúšanie, dokonca nepíšeme ani písomky. Vieme, že nemôžeme očakávať žiadne zázraky. Veď chorým deťom v nemocničnom prostredí veľmi do učenia nie je. Nechceme ich tým priveľmi zaťažovať. Veď v prvom rade sú tu preto, aby sa vyliečili. Prihliadame aj na to, že mnohé, hoci im to stav len sťažka dovoľuje, sa dobrovoľne učia, i keď v rámci svojich možností.“
Avšak na detských oddeleniach ležia aj stredoškoláci. Im vymeškané hodiny v škole základná škola samozrejme neospravedlňuje – s výnimkou študentov viacročných gymnázií (do veku ukončenia povinnej školskej dochádzky). Stredoškolskej mládeži vyhláška povoľuje zaradenie do činnosti školského klubu v poobedňajších hodinách.
V minulom školskom roku nemocničné učiteľky vyučovali 822 detí zo základných škôl, do klubu ich spolu so stredoškolákmi chodilo 858 , starali sa tiež o 619 škôlkarov.
Tento školský rok otvorili jednu triedu pre škôlkarov, tri triedy základnej školy a tri oddelenia školského klubu. Svoju každodennú prácu musia pedagógovia zosúladiť s prácou lekárov, psychológov, zdravotných sestier. Keďže vekové zloženie na jednotlivých oddeleniach je rôzne, vyučovanie prebieha individuálnou formou. „Musíme spájať ročníky, čo je namáhavé s prihliadnutím na jednotlivých žiakov a ich ochorenie. Učiteľka sa napríklad najprv venuje prvákovi a zároveň aj ôsmakovi. Kým s jedným počíta príklad, druhý pracuje samostatne.“
Vyučovanie trvá od rána ôsmej do obeda, kedy nastupuje vychovávateľka. Tá od učiteľky preberie informácie o tom, čo sa učili a pokyny, čo s deťmi precvičovať. Okrem každodennej prípravy na vyučovanie je práca v školskom klube zameraná na neustálu tvorbu rôznych prác, výrobu nápaditých ozdobných predmetov, vytváranie výtvarných prác novými, príťažlivými a netradičnými technikami, ktoré deti ešte nepoznajú. „Veľa s deťmi experimentujeme, vytvárame rozličné ozdobné a darčekové predmety, ktoré si môžu zobrať domov pre svojich najbližších,“ vysvetlila R. Šmáliková. Vychovávateľky s deťmi pracujú v špeciálnej miestnosti, ktorá je odlišná od nemocničnej izby. Je vyzdobená prácami detí, pracuje sa v radostnej, veselej atmosfére, pričom deti často počúvajú hudbu. Na oddeleniach vznikajú individuálne, ale hlavne kolektívne práce, ktoré prinášajú deťom pocit spokojnosti, nesmiernej radosti, čo spolu dokázali, čím ich vychovávame k spolupatričnosti, ohľaduplnosti, prispôsobovaniu sa...
„Prekrásnymi, originálnymi, nápaditými umeleckými dielkami sa snažíme svojou troškou prispieť k estetizácii nemocničného prostredia. Mnohé z nich zdobia priestory jednotlivých kliník MFN, ale aj mnohé súkromné ambulancie v meste. Výrobky detí sa stretávajú s veľkým záujmom, obdivom a uznaním. Mnohí ani netušia, že deťom hospitalizovaným v nemocnici je venovaná takáto pozornosť a že sa týmto spôsobom rozvíja ich zručnosť a neraz i umelecký talent,“ s pýchou dodala pani riaditeľka Renáta Šmáliková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TIPOS spustil novú kampaň
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 693
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 345
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 160
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 416
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 6 511
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 713
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 405
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 3 687
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  2. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  3. Irena Šimuneková: Tlstá
  4. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  5. Ján Chomík: Čo je opakom sladkého?
  6. Peter Gregor: Irak - Odkaz Saddáma Husajna žije i 20 rokov po jeho smrti. Časť Arabov ho chváli.
  7. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  8. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 996
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 15 350
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 471
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 969
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 487
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 060
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 434
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 714
  1. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  2. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  3. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  6. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Do cieľa dobehla Liliana Hausnerová s úsmevom na tvári.

Bežkyňa z Turca si plní sny.


Ranná zmena prerušila výrobu na hodinu a zhromaždila sa na dvore závodu.

Obuvníci z Ecco ešte neskončili.


3
Tráva prerástla už aj lavičku.

Nespokojnosť rastie spolu s výškou trávy.


1
Ilustračné foto.

Šelmu už od rána monitoruje vojsko.


  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  2. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  3. Irena Šimuneková: Tlstá
  4. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  5. Ján Chomík: Čo je opakom sladkého?
  6. Peter Gregor: Irak - Odkaz Saddáma Husajna žije i 20 rokov po jeho smrti. Časť Arabov ho chváli.
  7. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  8. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 996
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 15 350
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 471
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 969
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 487
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 060
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 434
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 714
  1. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  2. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  3. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  6. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....

Už ste čítali?