Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

DIAĽNICA V TURCI BUDE, len nevedno, kedy...

Z rozhovoru s dopravným urbanistom a inžinierom Ľubomírom Matečkom, ktorý sme uverejnili v NŽT 24. októbra, vyplynulo niekoľko obáv z budúcnosti výstavby diaľničnej siete v Turci. Zaujímali nás stanoviská Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR k

výstavbe diaľničných úsekov, ktoré ovplyvnia v budúcnosti cestnú premávku v Turci. Preto sme na túto tému položili niekoľko otázok poradcovi a hovorcovi ministra Mariánovi Jánošíkovi.
Zaujímalo nás najmä, či sa pripravuje projektová dokumentácia, ktorá preferuje výstavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc cez Banskú Bystricu. Od M. Jánošíka sme sa dozvedeli, že v nadväznosti na pripravovanú stavbu preložky cesty I/66 Banská Bystrica - severný obchvat, bude ďalšou úlohou Slovenskej správy ciest študovať a posúdiť novú trasu severo–južného prepojenia cesty I/59 s cestou I/66 východne od Banskej Byst-rice. Jej cieľom má byť zlepšenie prevádzkových podmienok ciest medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou. Bude to ale riešenie, ktoré nespochybňuje zadefinovanú sieť diaľnic a rýchlostných ciest.
V koncepcii územného rozvoja Slovenska, ktorú schválili nariadením vlády v roku 2003, sa píše o štyroch veľkých prirodzených regiónoch Slovenska. Pričom medzi ne patrí aj severozápadné Slovensko s centrami Žilinou a Martinom a horné Pohronie s centrami Banskou Bystricou a Zvolenom.
V Turci sa pravdepodobne bude stavať zo súkromných zdrojov
V prípade, ak by vláda ustúpila od variantu výstavby diaľnice D1 na trase Bratislava - Žilina - Martin - Ružomberok – Košice, Turiec by mohol definitívne prísť o diaľnicu. Podľa Mariána Jánošíka prepojenie Bratislavy s Košicami diaľnicou D1 patrí medzi priority vlády a rezortu dopravy. „V súčasnosti sa definujú východiská pre prípravu nového programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 s výhľadom do roku 2014. Program bude vypracovaný do apríla budúceho roka a na rokovanie vlády ho ministerstvo predloží v júni 2007. V ňom budú definované aj plánované termíny sprevádzkovania a ukončenia jednotlivých úsekov diaľnice D 1. Tunel Višňové – Dubná Skala je súčasťou pripravovanej stavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Turany. V súčasnosti je v štádiu prípravy na stupni dokumentácie pre stavebné povolenie. Uvažuje sa o jeho výstavbe a prevádzkovaní spôsobom PPP (projekty s privátnym partnerstvom),“ uvádza M. Jánošík.
Podľa informácií uvedených na internetovej stránke Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR poradenská spoločnosť Mott MacDonald odporučila v roku 2004 Slovenskej správe ciest (v čase, keď sa ešte od nej neoddelila Národná diaľničná spoločnosť), aby PPP projekty neboli zahrnuté do štátneho dlhu, ale aby riziká pri výstavbe, objeme premávky a prevádzkyschopnosti diaľnice prevzal koncesionár. Koncesiu (povolenie na činnosť) by koncesionárovi podľa poradenskej spoločnosti v takomto prípade nemala udeľovať Národná diaľničná spoločnosť, ale vláda. Spoločnosť Mott MacDonald odporučila na základe vlastných analýz pre skúmaných osem diaľničných úsekov dva typy zmlúv: DBFO (naprojektuj, postav, financuj, prevádzkuj) a BOT (postav, vlastni, prevádzkuj). Obidve tieto zmluvné formy predstavujú pre súkromný sektor dlhodobé koncesie na poskytnutie verejných služieb.
Nejasné termíny
Cestný úsek medzi Žilinou a Turanmi je už v súčasnosti dopravne preťažený. Ak dôjde k dopravnej nehode v úžine pri Strečne, automobilové kolóny siahajú od Žiliny až po Turany, čím je priemyselný park medzi Martinom a Sučanmi odrezaný od zásobovania. Odľahčenie dopravy na tomto úseku umožní iba diaľnica, ktorú by podľa Mariána Jánošíka mali skôr či neskôr dostavať. Ďalším možným riešením tohto problému je podľa odborníkov z ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií prebudovanie cesty I/18 na vyššiu kapacitu, čo by si vyžiadalo niekoľko rokov.
Zaujímalo nás, prečo sa diaľničný úsek medzi Žilinou a Turanmi a nedostal do operačného programu dopravy na roky 2007 až 2013, pričom údajne existujú štúdie, podľa ktorých by sa na tomto úseku mala budovať rýchlostná cesta. To by si vyžadovalo úplne nový predinvestičný proces a za ten čas by sa na tomto úseku nič neinvestovalo. Peniaze by mohli „tiecť“ inde, napríklad na výstavbu tunela popod Nízke Tatry. Podľa Mariána Jánošíka úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi nie je v operačnom pláne dopravy preto, lebo sa o ňom uvažovalo ako o stavbe, ktorá sa uskutoční spôsobom PPP. „Diaľnica medzi Žilinou a Ivachnovou bude dobudovaná. Problémom je aj doprava na ceste I/18, ktorú tiež treba riešiť, prípadne hľadať iné vhodné dopravné riešenie. Exaktnejšie odpovede na uvedené otázky dá ale až nový program, ktorý rezort v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou pripraví v prvom polroku budúceho roka,“ dodáva Marián Jánošík.
Bez diaľnice sa Turiec nemôže plnohodnotne rozvíjať, lebo by zostal iba na periférii rozrastajúcej sa žilinskej aglomerácie. Rozvoj Turca nesúvisí iba s rastom významu priemyselnej zóny medzi Martinom a Sučanmi, ale aj s turistickým ruchom a kúpeľníctvom. Každopádne stimuluje investorov, aby financovali výstavbu priemyselných objektov, lyžiarskych stredísk a rekreačných zariadení a vytvára podmienky pre ich navštevovanie zákazníkmi a klientmi.
Braňo Gregor

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 573
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 357
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 047
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 066
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 324
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 097
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 059

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 228 750
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 894
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 154
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 247
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 072
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 049
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 926
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Hokejisti získali ďalšie dôležité body.

Martinčania vrátili Žiaru nad Hronom prehru z prvého vzájomného zápasu aj so slušným úrokom. Fína Lahtinena tréneri zaradili do formácie k Juščákovi a Tomovi.


8 h
Odborníci majú pred sebou ešte niekoľko rokovaní.

Milióny sa rozložia medzi desať samospráv.


19 h
V tíme Turčianskej Štiavničky sa snažia skĺbiť skúsenosť s mladosťou.

Počas letnej prestávky v Turčianskej Štiavničke zvažovali i možnosť prihlásiť mužstvo do prvej triedy. Tím však v priebehu jesennej časti ukázal, že by to bola škoda. Sučanci bojovali s viacerými problémami a zatiaľ sú v súťaži poslední.


21 h
Ján Gríger (vpravo) patril na jeseň medzi najlepších hráčov Bystričky.

Na Bystričke s umiestnením v strede tabuľky úplne spokojní nie sú. Blatničania síce v úvode ročníka zaplatili nováčikovskú daň, no z vlastných chýb sa dokázali poučiť.


29. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


29. nov

Agresor zamkol dvere a stiahol si tepláky. Keď odchádzal, podal žene ruku.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


29. nov

S plameňmi bojovali desiatky hasičov a dobrovoľníkov.


21 h

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 228 750
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 894
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 154
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 247
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 072
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 049
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 926
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?