DIAĽNICA V TURCI BUDE, len nevedno, kedy...

Z rozhovoru s dopravným urbanistom a inžinierom Ľubomírom Matečkom, ktorý sme uverejnili v NŽT 24. októbra, vyplynulo niekoľko obáv z budúcnosti výstavby diaľničnej siete v Turci. Zaujímali nás stanoviská Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR k

výstavbe diaľničných úsekov, ktoré ovplyvnia v budúcnosti cestnú premávku v Turci. Preto sme na túto tému položili niekoľko otázok poradcovi a hovorcovi ministra Mariánovi Jánošíkovi.
Zaujímalo nás najmä, či sa pripravuje projektová dokumentácia, ktorá preferuje výstavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc cez Banskú Bystricu. Od M. Jánošíka sme sa dozvedeli, že v nadväznosti na pripravovanú stavbu preložky cesty I/66 Banská Bystrica - severný obchvat, bude ďalšou úlohou Slovenskej správy ciest študovať a posúdiť novú trasu severo–južného prepojenia cesty I/59 s cestou I/66 východne od Banskej Byst-rice. Jej cieľom má byť zlepšenie prevádzkových podmienok ciest medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou. Bude to ale riešenie, ktoré nespochybňuje zadefinovanú sieť diaľnic a rýchlostných ciest.
V koncepcii územného rozvoja Slovenska, ktorú schválili nariadením vlády v roku 2003, sa píše o štyroch veľkých prirodzených regiónoch Slovenska. Pričom medzi ne patrí aj severozápadné Slovensko s centrami Žilinou a Martinom a horné Pohronie s centrami Banskou Bystricou a Zvolenom.
V Turci sa pravdepodobne bude stavať zo súkromných zdrojov
V prípade, ak by vláda ustúpila od variantu výstavby diaľnice D1 na trase Bratislava - Žilina - Martin - Ružomberok – Košice, Turiec by mohol definitívne prísť o diaľnicu. Podľa Mariána Jánošíka prepojenie Bratislavy s Košicami diaľnicou D1 patrí medzi priority vlády a rezortu dopravy. „V súčasnosti sa definujú východiská pre prípravu nového programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 s výhľadom do roku 2014. Program bude vypracovaný do apríla budúceho roka a na rokovanie vlády ho ministerstvo predloží v júni 2007. V ňom budú definované aj plánované termíny sprevádzkovania a ukončenia jednotlivých úsekov diaľnice D 1. Tunel Višňové – Dubná Skala je súčasťou pripravovanej stavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Turany. V súčasnosti je v štádiu prípravy na stupni dokumentácie pre stavebné povolenie. Uvažuje sa o jeho výstavbe a prevádzkovaní spôsobom PPP (projekty s privátnym partnerstvom),“ uvádza M. Jánošík.
Podľa informácií uvedených na internetovej stránke Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR poradenská spoločnosť Mott MacDonald odporučila v roku 2004 Slovenskej správe ciest (v čase, keď sa ešte od nej neoddelila Národná diaľničná spoločnosť), aby PPP projekty neboli zahrnuté do štátneho dlhu, ale aby riziká pri výstavbe, objeme premávky a prevádzkyschopnosti diaľnice prevzal koncesionár. Koncesiu (povolenie na činnosť) by koncesionárovi podľa poradenskej spoločnosti v takomto prípade nemala udeľovať Národná diaľničná spoločnosť, ale vláda. Spoločnosť Mott MacDonald odporučila na základe vlastných analýz pre skúmaných osem diaľničných úsekov dva typy zmlúv: DBFO (naprojektuj, postav, financuj, prevádzkuj) a BOT (postav, vlastni, prevádzkuj). Obidve tieto zmluvné formy predstavujú pre súkromný sektor dlhodobé koncesie na poskytnutie verejných služieb.
Nejasné termíny
Cestný úsek medzi Žilinou a Turanmi je už v súčasnosti dopravne preťažený. Ak dôjde k dopravnej nehode v úžine pri Strečne, automobilové kolóny siahajú od Žiliny až po Turany, čím je priemyselný park medzi Martinom a Sučanmi odrezaný od zásobovania. Odľahčenie dopravy na tomto úseku umožní iba diaľnica, ktorú by podľa Mariána Jánošíka mali skôr či neskôr dostavať. Ďalším možným riešením tohto problému je podľa odborníkov z ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií prebudovanie cesty I/18 na vyššiu kapacitu, čo by si vyžiadalo niekoľko rokov.
Zaujímalo nás, prečo sa diaľničný úsek medzi Žilinou a Turanmi a nedostal do operačného programu dopravy na roky 2007 až 2013, pričom údajne existujú štúdie, podľa ktorých by sa na tomto úseku mala budovať rýchlostná cesta. To by si vyžadovalo úplne nový predinvestičný proces a za ten čas by sa na tomto úseku nič neinvestovalo. Peniaze by mohli „tiecť“ inde, napríklad na výstavbu tunela popod Nízke Tatry. Podľa Mariána Jánošíka úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi nie je v operačnom pláne dopravy preto, lebo sa o ňom uvažovalo ako o stavbe, ktorá sa uskutoční spôsobom PPP. „Diaľnica medzi Žilinou a Ivachnovou bude dobudovaná. Problémom je aj doprava na ceste I/18, ktorú tiež treba riešiť, prípadne hľadať iné vhodné dopravné riešenie. Exaktnejšie odpovede na uvedené otázky dá ale až nový program, ktorý rezort v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou pripraví v prvom polroku budúceho roka,“ dodáva Marián Jánošík.
Bez diaľnice sa Turiec nemôže plnohodnotne rozvíjať, lebo by zostal iba na periférii rozrastajúcej sa žilinskej aglomerácie. Rozvoj Turca nesúvisí iba s rastom významu priemyselnej zóny medzi Martinom a Sučanmi, ale aj s turistickým ruchom a kúpeľníctvom. Každopádne stimuluje investorov, aby financovali výstavbu priemyselných objektov, lyžiarskych stredísk a rekreačných zariadení a vytvára podmienky pre ich navštevovanie zákazníkmi a klientmi.
Braňo Gregor

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 381
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 012
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 830
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 724
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 592
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 210
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 763
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 1 604
  1. Jozef Drahovský: Zneužívanie špeciálne upraveného dopravného značenia na páchanie trestnej činnosti
  2. Irena Šimuneková: Múzeum slovenskej dediny v Martine
  3. Ján Karas: Demokracia, ktorú si musíme chrániť
  4. Elena Antalová: Za všetkým nemusíš hľadať ženu, ale...
  5. Daniel Bíro: Lukáš Ilavský ako riaditeľ SOŠE Trnava má plány do budúcnosti. V škole sú tiež žiadané viaceré technické odbory
  6. Štefan Šturdzík: Futbal je krásny , no dokáže byť neskutočne krutý.
  7. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 11
  8. Medard Slovík: 23 rokov a 300 dní plných priateľstiev: Môj život v srdci knižnice
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 889
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 15 549
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 132
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 799
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 710
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 804
  7. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 8 694
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 902
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Fomat nebol horším tímom, ale nebodoval.

Martinčania mali herne na to, aby lídra tabuľky obrali o body, no futbaloví bohovia si z nich začínajú poriadne uťahovať. Už piatykrát v sezóne Fomaťáci prehrali o gól.


Ilustračné foto.

Niekoľko rokov si viedla denníček hrôzy.


Monika Maruňáková 5

Prvú osobnosť tu pochovali pred 159. rokmi.


1
Martin zvládol aj tretí zápas tohto týždňa.

V priebehu štyroch dní nazbierali Martinčania deväť bodov a posunuli sa na druhé miesto tabuľky.


Už ste čítali?