Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky
O PROGRAME DIAĽNIČNEJ VÝSTAVBY ZAČNE SLOVENSKÁ VLÁDA ROKOVAŤ V JÚNI BUDÚCEHO ROKA

DIAĽNICA V TURCI BUDE, len nevedno, kedy...

Z rozhovoru s dopravným urbanistom a inžinierom Ľubomírom Matečkom, ktorý sme uverejnili v NŽT 24. októbra, vyplynulo niekoľko obáv z budúcnosti výstavby diaľničnej siete v Turci. Zaujímali nás stanoviská Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR k

výstavbe diaľničných úsekov, ktoré ovplyvnia v budúcnosti cestnú premávku v Turci. Preto sme na túto tému položili niekoľko otázok poradcovi a hovorcovi ministra Mariánovi Jánošíkovi.
Zaujímalo nás najmä, či sa pripravuje projektová dokumentácia, ktorá preferuje výstavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc cez Banskú Bystricu. Od M. Jánošíka sme sa dozvedeli, že v nadväznosti na pripravovanú stavbu preložky cesty I/66 Banská Bystrica - severný obchvat, bude ďalšou úlohou Slovenskej správy ciest študovať a posúdiť novú trasu severo–južného prepojenia cesty I/59 s cestou I/66 východne od Banskej Byst-rice. Jej cieľom má byť zlepšenie prevádzkových podmienok ciest medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou. Bude to ale riešenie, ktoré nespochybňuje zadefinovanú sieť diaľnic a rýchlostných ciest.
V koncepcii územného rozvoja Slovenska, ktorú schválili nariadením vlády v roku 2003, sa píše o štyroch veľkých prirodzených regiónoch Slovenska. Pričom medzi ne patrí aj severozápadné Slovensko s centrami Žilinou a Martinom a horné Pohronie s centrami Banskou Bystricou a Zvolenom.
V Turci sa pravdepodobne bude stavať zo súkromných zdrojov
V prípade, ak by vláda ustúpila od variantu výstavby diaľnice D1 na trase Bratislava - Žilina - Martin - Ružomberok – Košice, Turiec by mohol definitívne prísť o diaľnicu. Podľa Mariána Jánošíka prepojenie Bratislavy s Košicami diaľnicou D1 patrí medzi priority vlády a rezortu dopravy. „V súčasnosti sa definujú východiská pre prípravu nového programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 s výhľadom do roku 2014. Program bude vypracovaný do apríla budúceho roka a na rokovanie vlády ho ministerstvo predloží v júni 2007. V ňom budú definované aj plánované termíny sprevádzkovania a ukončenia jednotlivých úsekov diaľnice D 1. Tunel Višňové – Dubná Skala je súčasťou pripravovanej stavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Turany. V súčasnosti je v štádiu prípravy na stupni dokumentácie pre stavebné povolenie. Uvažuje sa o jeho výstavbe a prevádzkovaní spôsobom PPP (projekty s privátnym partnerstvom),“ uvádza M. Jánošík.
Podľa informácií uvedených na internetovej stránke Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR poradenská spoločnosť Mott MacDonald odporučila v roku 2004 Slovenskej správe ciest (v čase, keď sa ešte od nej neoddelila Národná diaľničná spoločnosť), aby PPP projekty neboli zahrnuté do štátneho dlhu, ale aby riziká pri výstavbe, objeme premávky a prevádzkyschopnosti diaľnice prevzal koncesionár. Koncesiu (povolenie na činnosť) by koncesionárovi podľa poradenskej spoločnosti v takomto prípade nemala udeľovať Národná diaľničná spoločnosť, ale vláda. Spoločnosť Mott MacDonald odporučila na základe vlastných analýz pre skúmaných osem diaľničných úsekov dva typy zmlúv: DBFO (naprojektuj, postav, financuj, prevádzkuj) a BOT (postav, vlastni, prevádzkuj). Obidve tieto zmluvné formy predstavujú pre súkromný sektor dlhodobé koncesie na poskytnutie verejných služieb.
Nejasné termíny
Cestný úsek medzi Žilinou a Turanmi je už v súčasnosti dopravne preťažený. Ak dôjde k dopravnej nehode v úžine pri Strečne, automobilové kolóny siahajú od Žiliny až po Turany, čím je priemyselný park medzi Martinom a Sučanmi odrezaný od zásobovania. Odľahčenie dopravy na tomto úseku umožní iba diaľnica, ktorú by podľa Mariána Jánošíka mali skôr či neskôr dostavať. Ďalším možným riešením tohto problému je podľa odborníkov z ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií prebudovanie cesty I/18 na vyššiu kapacitu, čo by si vyžiadalo niekoľko rokov.
Zaujímalo nás, prečo sa diaľničný úsek medzi Žilinou a Turanmi a nedostal do operačného programu dopravy na roky 2007 až 2013, pričom údajne existujú štúdie, podľa ktorých by sa na tomto úseku mala budovať rýchlostná cesta. To by si vyžadovalo úplne nový predinvestičný proces a za ten čas by sa na tomto úseku nič neinvestovalo. Peniaze by mohli „tiecť“ inde, napríklad na výstavbu tunela popod Nízke Tatry. Podľa Mariána Jánošíka úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Turanmi nie je v operačnom pláne dopravy preto, lebo sa o ňom uvažovalo ako o stavbe, ktorá sa uskutoční spôsobom PPP. „Diaľnica medzi Žilinou a Ivachnovou bude dobudovaná. Problémom je aj doprava na ceste I/18, ktorú tiež treba riešiť, prípadne hľadať iné vhodné dopravné riešenie. Exaktnejšie odpovede na uvedené otázky dá ale až nový program, ktorý rezort v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou pripraví v prvom polroku budúceho roka,“ dodáva Marián Jánošík.
Bez diaľnice sa Turiec nemôže plnohodnotne rozvíjať, lebo by zostal iba na periférii rozrastajúcej sa žilinskej aglomerácie. Rozvoj Turca nesúvisí iba s rastom významu priemyselnej zóny medzi Martinom a Sučanmi, ale aj s turistickým ruchom a kúpeľníctvom. Každopádne stimuluje investorov, aby financovali výstavbu priemyselných objektov, lyžiarskych stredísk a rekreačných zariadení a vytvára podmienky pre ich navštevovanie zákazníkmi a klientmi.
Braňo Gregor

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  4. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 218
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 638
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 062
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 848
  5. Stiahnite si stovky e-kníh 5 008
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 080
  7. Crème de la crème po slovensky 3 257
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 946
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 690
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 2 653
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martin Švaňa sa obáva, ako sa v čase špičky na miesto 
dostane sanitka.

Situácia v obci je napätá. Vzťahy sa vyhrotili, niektorí ľudia sa búria.


3 h
Martin Bučko.

Odchovanec martinského hokeja MARTIN BUČKO sa po účasti na MS do 18 a 20 rokov prvýkrát prebojoval aj na seniorský svetový šampionát.


4 h
Roj včiel sa nachádzal v dutine stromu blízko chodníka.

Dobrovoľní hasiči na miesto privolali včelára.


13 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Chodec zrážku s autom neprežil.


ROS 24 h

Obcou na Záhorí sa prehnala smršť. Starý kostol náporu vody odolal.


22. jún

Už ste čítali?