Jaroslav Katriňák sa chystá na svoju štvrtú rely z Lisabonu do Dakaru
Ak bude mať Jaroslav Katriňák, ktorý sa pripravuje na svoju štvrtú dakarskú rely, také šťastie, ako sme mali minulý utorok my, nemôže sa mu stať, že by tentoraz neprišiel do jej cieľa. Už dávnejšie sme sa s ním totiž chceli stretnúť, ale jeho telefón bol dlho mĺkvy. Vedeli sme o tom, že má byť na prípravnom preddakarskom tréningu v Maroku, ale netušili sme, kedy sa z neho vráti. A tak sme skúšali a skúšali vyzváňať, ale bezvýsledne. Až v utorok, keď nám už uzávierka prihárala, skôr len tak pokusne sme sa vybrali tam, kde sme ho doteraz vždy našli, do jeho dielne. Síce tam tentoraz nebol, ale okolo „holej - odstrojenej kateemky„, s ktorou Jaro pôjde na Dakar, obskakoval jeho servisman – brat Rastislav Katriňák, ktorý si ju zobral do parády. To, že motorka bola v dielni, sme považovali za dobré znamenie. A veru aj bolo. Rasťo nám to hneď potvrdil vetou: „Jaro sa nadránom vrátil z Maroka, už tu síce bol, ale odskočil si domov.„ Vzápätí zobral telefón, vytočil bratove číslo a oznámil mu, že by sme s ním chceli hovoriť. Dokončil hovor a dozvedeli sme sa, že nás Jaro počká doma v Žabokrekoch. Mali sme ozaj obrovské šťastie, lebo, ako sme sa neskôr od neho dozvedeli, po návrate z Maroka mal bývalý majster sveta v endure až do konca týždňa poriadne nabitý program s akciami mimo Turca. Veru, nebyť tejto šťastnej náhody, asi ťažko by sme v tomto čísle – poslednom, ktoré vychádza pred prvou etapou dakarskej rely, mohli priniesť s ním rozhovor.
Vrátili ste sa z Maroka, pričom prvýkrát ste mali špecializovanú prípravu s možnosťou pripravovať sa v podobných podmienkach, ako budú na najťažšej rely na svete. Je to ozaj až taká veľká výhoda?
Určite je. Celá príprava na moju štvrtú dakarskú rely bola iná ako tie predchádzajúce. Nezúčastnil som sa ani na tradičnej Šesťdňovej, vytvoril som si viac času na špecializovanú prípravu. Dúfam, že to pomôže, aby som si splnil základný cieľ, ktorým je dôjsť do cieľa v Dakare. Tým by sa splnila moja veľká športová túžba. Príprava v Maroku bola veľmi dobrá. Boli tam aj pretekári, ktorí počas roka absolvujú častejšie rely, a tak som sa aj niečo podučil. Dokonca sme prešli aj niektoré časti etáp, ktoré som si v pamätí mohol pripomenúť. Som veľmi rád, že bola taká možnosť a trochu som k tomu, čo ma čaká, pričuchol. Predsa len rely je o niečom inom ako enduro, či motokros. Získal som veľa nových poznatkov, určite sa mi na trati zídu.
Vieme, že Šesťdňovú ste nevynechali len preto, že sa pripravujete na najťažšiu rely na svete, ale počas roka ste mali zdravotné problémy a dokonca ste si poležali aj v nemocnici...
Je to síce pravda, ale to nie je ten najhlavnejší dôvod, pre ktorý som vynechal Šesťdňovú. Po liečení som bol zdravotne na tom tak, že by som ju aj mohol absolvovať, ale po dohode s pani doktorkou Škapcovou, som sa predsa len rozhodol, že ju oželiem a radšej sa budem pripravovať na rely Dakar. Zatiaľ to cítim tak, že to bolo dobré rozhodnutie, lebo inak by som bol vo veľkom zhone. Veľa veci mi odbudlo, ale aj tak mám toho do konca decembra ešte veľa dotiahnuť.
Sledovali ste vôbec, ako si vaši kolegovia počínajú na Šesťdňovej?
Samozrejme. O každom dni som mal prehľad a dokonca som bol v telefonickom spojení s chlapcami, najmä Jankom Hrehorom a manažérom tímu. Bolo mi síce veľmi ľúto, že nie som s nimi, ale na druhej strane som sa rozhodol, že nepôjdem, v záujme iného cieľa. Potešilo ma, že chlapci dosiahli dobrý výsledok a potvrdili, že na Slovensku sú dobrí pretekári.
V ktorom tíme budete pretekať na Dakare?
Bude to pod tou istou vlajkou ako vlani. Podporuje nás Slovnaft, Mol a Environ. Tento rok máme ísť aj v rovnakom počte v medzinárodnom tíme ako vlani, pribudol len Ivan Jakeš, ktorý tiež chce skúsiť veľkú dakarskú výzvu.
Aj tento ročník sa rely začne v portugalskom Lisabone?
Áno. Štart bude 6. januára a 21. januára bude posledná etapa. Trasa rely povedie cez Maroko, Mauretániu, Mali, Senegal až do cieľa v Dakare. Voľný bude len jeden deň, ostatné, dúfam, že budem v sedle motocykla.
Na tieto náročné preteky sa treba pripraviť nielen fyzicky, ale aj psychicky. Vy už ale máte výhodu, že viete, do čoho idete...
Určite. Je to pre mňa veľké plus. Dokonca ešte mám v čerstvej pamäti minulý ročník. Teraz mi prišlo vhod aj sústredenie v Maroku, lebo tam sa pôjde prvých šesť etáp, a to je dosť. Mal som možnosť skúsiť si terény, zažiť podnebie. Opäť sa mi na trasách pripomenulo to, na čo sa mám najviac prichystať.
V Maroku ste si mali možnosť vyskúšať si aj motocykel KTM 660, ktorý sme videli rozobraný vo vašej dielni pod rukami brata Rasťa. Je to presne ten istý motocykel, na ktorom sa vydáte na trať?
Áno, ale bude mať nový motor, aj celé opláštenie bude nové, nové budú aj kolesá. Takže motorka bude v podstate ako nová. V Maroku som bol s ňou spokojný a navyše cestuje so mnou aj brat, na ktorého servis sa môžem ozaj spoľahnúť.
Čo by vo vašej batožine nemalo chýbať?
Ani neviem, možno šťastie by som si mal pribaliť, aby som už konečne prišiel do cieľa. Z veci, to ozaj ani neviem. Zo skúsenosti ale viem, že človek dokáže všetko postrádať, a že ak aj na niečo zabudne, tak sa to dá oželieť. Ale šťastíčko, keby sa dalo, to by som si ozaj na zabalil na cestu.
Kedy sa vydáte do Lisabonu?
Malo by to byť 3. januára.
To znamená, že cez Vianoce a na Nový rok ešte budete doma. Ako plánujete tieto sviatky prežiť?
Uvidím, aké bude počasie. Podľa neho sa zariadim, ale cez sviatky budem určite doma v rodinnom kruhu.
Aký darček čakáte pod stromčekom?
Najradšej by som bol, keby som ten darček dostal 21. januára a keby som si ho dal sám prejazdom cieľa rely.