Ak máte vzdorovité dieťa, máte problém

Medzi niektorými deťmi sa občas nájdu aj také, ktoré nám pripadajú akoby neustále „bojovali“ s autoritami. To bol prípad aj malého Tomáša. V škole bol od začiatku prvej triedy mrzutý, rýchlo sa vedel rozčúliť, stále sa hádal so spolužiakmi, ale i s učiteľ

mi, hoci išlo aj o maličkosti.

Situácia sa zhoršovala, nepomáhali rozhovory a pozvania rodičov do školy. Tí nakoniec vyhľadali detského lekára a odišli od neho s odporúčaním, aby navštívili tiež psychológa. Po konzultáciách aj s pedopsychiatrom bola stanovená diagnóza – opozičná vzdorovitá porucha (ODD). S dieťaťom sa pracovalo neuveriteľne dlho, čo rodičov a školu stálo hodne nervov. Pomohla trpezlivosť, no tej bolo treba v prípade Tomáška viac ako neúrekom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skúšajú, kam až môžu zájsť
Typickým prejavom je mrzutosť detí, obvykle „strácajú“ náladu a hneď sa dokážu rozhnevať hoci aj pre maličkosť, stále sa hádajú, a to najmä s dospelými, odmietajú konať v zhode s požiadavkami a výchovnými pravidlami. Často provokujú svoje okolie, ale ich správanie inak nemá závažnejší antisociálny charakter. Nejde teda o závažnejšie porušovanie práv ostatných. Ak by boli agresívne, ničili majetok alebo fyzicky ubližovali okoliu, išlo by už o inú poruchu správania. Vzdorovitosť môže mať niekedy aj charakter „testovania hraníc“, kam „môžem zájsť“. Tieto prejavy sa môžu objaviť už v rannom detstve. Najviac sa „zameriavajú“ na najbližších (rodičov, súrodencov, spolužiakov). Odhaduje sa, že výskyt poruchy sa pohybuje približne medzi 6 až 10 percentami. V predpubertálnom období je bežnejšia u chlapcov, naopak v puberte a po nej sú prejavy poruchy takmer rovnaké u chlapcov i dievčat. Súvisí aj s pridruženými problémami, napríklad s ADHD (porucha pozornosti sprevádzaná hyperaktivitou), poruchami učenia, poruchami nálady, preto diagnostiku treba realizovať komplexne s psychiatrami, neurológmi, psychológmi, špeciálnymi pedagógmi. Treba však povedať, že práve ADHD je často spúšťačom alebo katalyzátorom ODD.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy čakať problém
Namieste je otázka, kedy sa najčastejšie môže objaviť. Odborníci sú presvedčení, že sa sformuje vtedy, keď deti majú nevhodný rodičovský vzor, ak sú citlivejšie, senzitívnejšie alebo keď svoje ideály ženú až do krajnosti, zároveň sú tvrdohlavé a ťažko znášajú kritiku. Porucha je charakteristická zlosťou, podráždenosťou a mrzutosťou, dieťa je negativistické, vzdorovité a neposlušné, má nepriateľský postoj k okoliu, je netrpezlivé a vzťahovačné, za svoje správanie obviňuje druhých, prejavuje sa konfliktne a pomstychtivo. Vplyv na vznik tejto poruchy môže mať aj rodič, ktorý má často „zlú náladu“, dieťa však môže byť zneužívané alebo zanedbávané, drsne, kruto alebo nedôsledne vychovávané a nedostatočne kontrolované. Súvislosti vzniku poruchy sú však mnohoznačnejšie, než by sme predpokladali. Mám na mysli chladné a formálne vzťahy medzi rodičmi a deťmi. Pristupuje k tomu aj rodinná nestabilita, nezakorenenosť - napríklad časté striedanie školy, sťahovanie, striedanie partnerov osamelej matky alebo otca. Alebo, čo je tiež časté, ukáže sa, že aj rodičia trpeli počas vlastného detstva podobnými problémami. V odbornej literatúre sa objavujú aj správy o tom, že ak matka silno fajčí v priebehu tehotenstva, tak riziko poruchy sa zvyšuje 2- až 3-násobne. Podporuje ju aj alkoholizmus jedného alebo oboch rodičov, prípadne aj permanentné konflikty so zákonom. Toto sa týka až 18 percent detí s touto poruchou. Ak sa zásadným spôsobom nepodarí zmeniť správanie v priebehu detstva a dospievania, sú potom títo ľudia v dospelom veku často osamelí, ale aj neustále konfliktní, majú menej priateľov, problémy v práci, ale i v kruhu svojej najbližšej rodiny. Dráždia svoje okolie mnohokrát až neobyčajnou pomstychtivosťou a prehnanou závistlivosťou. Sú v konflikte stále a za každú cenu. Skrátka ich životný postoj je byť v opozícii...

SkryťVypnúť reklamu

Je učiteľ bezmocný?
Porucha sa netýka len detí z problematického rodinného zázemia. Môže sa objaviť aj u nadaných detí. Učiteľ sa ľahko dostane do konfliktu s nadaným žiakom, ktorý má prehnane vyhranené názory na svet. Takíto žiaci sa tvrdo bránia, sú presvedčení len o „svojej pravde“, paradoxne sa dožadujú vysvetlenia niečoho, nejakého problému, no ich motívom je skôr vtiahnuť učiteľa do „boja“. Robia to tak aj za cenu sankcií. To ich môže ešte viac motivovať k prehnanej kritike a obviňovaniu okolia, ktoré je podľa ich názoru zodpovedné za ich správanie. Niekedy môže ísť až o veľmi búrlivé prejavy, ktoré majú do určitej miery až hysterický charakter. Platí to však aj u „normálnych“ detí, ktoré nie sú v tzv. triedach pre nadané deti. V zásade je jedno, o aké dieťa ide, rozhodne by sa učiteľ mal vyhnúť týmto „bojom“, lebo ak to neurobí, podporí vlastne problémové správanie žiaka, ktorého to„baví“, zbytočne si narušuje priebeh vyučovacej hodiny, nevenuje pozornosť ostatným žiakom v triede a stráca svojím spôsobom autoritu. Preto je podráždený a nervózny a skôr mu hrozí syndróm vyhorenia. Koniec koncov, môže sa stať, že aj iní žiaci začnú imitovať problémového spolužiaka. To všetko môže vyvolať v učiteľovi permanentné pocity bezmocnosti.
Pedagóg má ale veľa možností, ako dať najavo svoje sympatie k takémuto žiakovi, hoci sa to na prvý pohľad zdá nemožné. Môže oceniť jeho pozitívne
správanie, stavať na jeho kladoch. Pomáha aj prerušenie činnosti na hodine, hoci iba krátkodobo, odpútanie pozornosti, a to obzvlášť vtedy, keď si je učiteľ vedomý, že sa žiak „chystá“ do konfliktu. Podstatné je stanoviť žiakovi pevné výchovné hranice a dodržiavať výchovné dôsledky, ak ich prekročil. Dôležitá je pritom spolupráca s rodičmi, ale aj ostatnými autoritami, ktoré prichádzajú so žiakom do kontaktu (učitelia ZUŠ, tréneri). Platí totiž zásada - čím viac dospelých s rovnakými či podobnými výchovnými postupmi a zásadami, tým väčšia šanca na úspech. Ak sú prejavy poruchy veľmi vážne, treba okamžite hľadať pomoc u odborníkov. Dôležitá je cielená diagnostika, možno aj medikamentózna liečba, pretože táto porucha má podľa psychiatrov veľmi zlú prognózu. JIŘÍ ŠUSTR
(AUTOR JE PSYCHOLÓG)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 592
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 262
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 157
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 031
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 237
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 868
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 200
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 856
  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  2. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  3. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  4. Radoslav Záhumenský: Hrad Branč | výnimočný výhľad, temná história a zrúcanina, ktorú sa oplatí objaviť!
  5. Miroslav Galovič: Rybár a VyGrmená Húska - predpolnočné (nielen) hokejové zamyslenie.
  6. Jakub Cipko: Je Fico ruský agent?
  7. Rastislav Puchala: Ohavní kolaboranti
  8. Ondrej Putra: India a Pakistan nie sú tak ďaleko I. - História
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 016
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 778
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 477
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 401
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 873
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 871
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 852
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Polícia pokračuje v objasňovaní činu.


Futbalová jar pokračuje rýchlym tempom.

V šiestej lige čakajú v sobotu dôležité zápasy na Vrútky aj Žabokreky. Ak ich zvládnu, dostanú sa do pokojných vôd.


Každá plastika si prešla doslova záchranou, tvrdí Turčianska galéria v Martine na svojej stránke.

Diela majú mimoriadny historický a umelecký význam.


Bývalá administratívna budova Advokátskej komory v centre Martina

Historická budova ožije službami.


  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  2. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  3. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  4. Radoslav Záhumenský: Hrad Branč | výnimočný výhľad, temná história a zrúcanina, ktorú sa oplatí objaviť!
  5. Miroslav Galovič: Rybár a VyGrmená Húska - predpolnočné (nielen) hokejové zamyslenie.
  6. Jakub Cipko: Je Fico ruský agent?
  7. Rastislav Puchala: Ohavní kolaboranti
  8. Ondrej Putra: India a Pakistan nie sú tak ďaleko I. - História
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 016
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 778
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 477
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 401
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 873
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 871
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 852
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?

Už ste čítali?